بررسی مفهوم آیدوس در محاورات افلاطون
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختیزهرا آقاجری 1 , مسعود صادقی 2 , بابک عباسی 3 , مجید ملایوسفی 4
1 - دانشجوی دکترا
2 - گروه تاریخ دانشگاه تهران
3 - گروه فلسفه واحد علوم و تحقیقات
4 - هیئت علمی/دانشگاه بین المللی امام خمینی
کلید واژه: آیدوس, افلاطون, پروتاگوراس, سقراط, آریته.,
چکیده مقاله :
افلاطون در مجموعه آثارش در رابطه با پژوهشهای اخلاق شناختی دو رویکرد متفاوت دارد؛ نخست رویکردی است که در مقابل سوفسطائیان در پیش گرفته بود و منکر آموختنی بودن فضیلت (arete) است و از یگانگی آریته در مقابل چند گانگی آریته نزد سوفسطائیان سخن میگوید همه را شایسته تربیت نمیداند و بر انحصار تربیت تاکید دارد. دوم رویکردی است که بر اساس آن معتقد به آموزش با راهکارهای عملی تراست که همه مردمان را شایسته بهره مندی از فضیلتی مانندآیدوس (aidos)، (shame) میداند و آموزش آن را از طریق معلمان حقیقی فضیلت، مایهی استواری دولتشهر و سعادتمند شدن آن معرفی میکند. در دوره آثار افلاطون، دیدگاه سه متفکر که عبارتند از پروتاگوراس، سقراط و افلاطون در رابطه با مفهوم آیدوس مطرح شده است. در رساله سقراطی خارمیدس از مجموعه محاورات بهطور مستقیم این سوال مطرح شده است که آیا آیدوس فضیلت محسوب میشود یا خیر؟ در رساله پروتاگوراس به موضوع آموختنی بودن فضیلت آیدوس پرداخته شده است و در آن اشاره شده است آیدوس فضیلتی است که مانند دیگر هنرها تخصصی نیست بلکه فضیلتی است که همگان باید از آن بهرهمند باشند البته به این شرط که با آموختن بتوانند آن را در خود پرورش دهند و به طبیعت اجتماعی آیدوس و نقش آن در حمایت از نظم مدنی میپردازد. در رساله جمهور و فایدروس در مبحث نظریه سه جزئی نفس انسان درونیسازی احساس شرم بیان شده است اما در هیچکدام از این دیالوگها شرح خاصی از ماهیت آیدوس بیان نشده است.
In his collection of works, Plato has two approaches regarding ethical researchThe first is approach that he took against the sophists and denies that virtue can be learned, and talks about the unity of arete against the multiplicity of arete among the sophists, does not consider everyone worthy of education and emphasizes the monopoly of education The second is approach based on believes that all people are worthy of benefiting from a virtue like Aidos and introduces its education through true teachers of virtue as a source of stability for the state and its prosperity Plato's works, the views of three thinkers including Protagoras Socrates and Plato have been raised regarding the concept of aidos In the Socratic treatise of Charmedes from the series of dialogues, the question is directly raised whether Eidos is considered a virtue or not. In the treatise of Protagoras, the issue of the learnability of the virtue of aidos is discussed it is mentionedaidos is a virtue that is not specialized like other arts, it is a virtue that everyone should benefit from, of course, on the condition that they can cultivate it by learning. deals with the social nature of aidos and its role in supporting civil order In the treatise of the President and Phaedrus, in the topic of the three-part theory of the human ego, the internalization of the feeling of shame is stated, but in none of these dialogues, a specific description of the nature of theaidos is given.
افلاطون،1380. مجموعه آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، انتشارات خوارزمی، تهران.
Burnyeat, M. F. 2006. The Truth of Tripartition, Proceedings of the Aristotelian Society 106.1, 1–22.
Cairns, Douglas L, 1993. Aidos the Psycholophy and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature, New York, Oxford.
Christiansen Beane, Jan Marie, 1996, Charis and philia in Plato's Gorgias, Iowa State University.
D.B, Futter, 2009. Shame as a Tool for Persuasion in Plato’s Gorgias, Journal of the History of Philosophy, University of the Witwatersrand.
Konradova, Veronika, 2019. God and Justice in Hesiod and Plato: Interpreting the Myth of Protagoras (Prot. 320d-322d), Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Balliol College, October, 1891. The Dialogues of Plato Translated into English with Analyses and Introductions by B. Jowett, M. A. University of Oxford.
Lattimore, R. (trans.) 1967. The Odyssey of Homer. New York: Harper & Row, Publishers, Inc.
Liddell, Henry and Scott, Robert.1940. A Greek-English Lexicon, ed. Henry Stuart Jones (Oxford: Oxford University Press.
Tarnopolsky, C. 2010. Prudes, Perverts, and Tyrants: Plato’s Gorgias and the Politics of Shame. Princeton: Princeton University Press.
Tuozzo, T. M. 2011. Plato’s Charmides: Positive Elenchus in a “Socratic” Dialogue.Cambridge: Cambridge University Press.