معرفي نشريه
علمی
مجوز انتشار طبق نامه شماره 87/90748 مورخ 87/3/29 دفتر گسترش تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی صادر شده و به استناد رای هشتاد و یکمین و هشتاد و دومین جلسه کمسیون بررسی و تایید مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورخ 1390/6/4 مورد تایید قرار گرفت.
- کشور محل چاپ:ایران
- سال آغاز انتشار: زمستان 1387
- اعتبار نشریه: علمی پژوهشی
- شماره مجوز : /87/90748
- نوع مقالات قابل انتشار: پژوهشی
- وضعیت انتشار: چاپی و الکترونیکی
- شاپای چاپی:2008- 7225
- شاپای الکترونیکی: 2476-700x
تناوب انتشار: فصلنامه - زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
- حوزه تخصصی: زن و مطالعات خانواده و حوزه های تخصصی
- نوع داوری: داوری بدون نام و حداقل 2 داور
- زمان بررسی اولیه: یک هفته
- میانگین زمان داوری: یک ماه الی دو ماه
آخرین مقالات منتشر شده
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبکهای عشقورزی، هوش عاطفی و پریشانی روانشناختی در زوجین
سمانه قدمپور امید امانی ماندانا شادی آمنه راغب زادهشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی در زوجین انجام شد. طرح کلی پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی زوجین ساکن شهر شیراز در سال 1401 بود که تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری د چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی در زوجین انجام شد. طرح کلی پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی زوجین ساکن شهر شیراز در سال 1401 بود که تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مقیاس طلاق عاطفی گاتمن، مقیاس عشق استرنبرگ، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ، پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر به شکل برخط گردآوری شدند و به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه بوسیله ی نرم افزار spss27 تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه معنی داری بین تمامی متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک طلاق عاطفی وجود دارد و جهت رابطه بین پریشانی روان شناختی با طلاق عاطفی مثبت و جهت رابطه تمامی سبک های عشق ورزی و هوش عاطفی و مولفه های آن با طلاق عاطفی منفی بود. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی توانسته اند 64 درصد از واریانس طلاق عاطفی را تبیین کنند و مولفه های هوش عاطفی توانسته اند 48 درصد از واریانس طلاق عاطفی را تبیین کنند. بر این اساس می توان گفت سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روانشناختی مولفه های مهمی در ایجاد یک رابطه ی با کیفیت زوجی است که می توانند در مسیر کاهش طلاق عاطفی زوجین اثرگذار باشند و لذا آموزش ها و اقدامات لازم در این راستا می توانند موثر واقع شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - ادبیات نهج البلاغه در تربیت مرد و زن در جامعه
نرجس نصراللهیشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402جایگاه زن و مرد در خانواده از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده است که متون آن را می توان در قران و نهج البلاغه کاوید. در نگاه دین، انسان موجودی است که از طرف خداوند جانشین او برای زمین گردیده و تربیت او –اعم از زن و مرد- باید در مسیر رسیدن به این هدف باشد. عواملی چ چکیده کاملجایگاه زن و مرد در خانواده از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده است که متون آن را می توان در قران و نهج البلاغه کاوید. در نگاه دین، انسان موجودی است که از طرف خداوند جانشین او برای زمین گردیده و تربیت او –اعم از زن و مرد- باید در مسیر رسیدن به این هدف باشد. عواملی چون محیط طبیعی، محیط خانواده، اجتماع ، معاشرت و دوستان تاثیر زیادی بر تربیت فرد دارند. ادبیات بزرگان قوم نیز می تواند در تربیت مردم موثر باشد. امام علی (ع) –طبق متن نهج البلاغه- رهنمودهایی برای زنان و مردان دارد تا جامعه را از آسیب های روانی ناشی از روابط ناشایست حفظ نماید. از جمله لوازم اصلاح روابط مرد و زن در جامعه، مهار شهوت جنسی و استفاده صحیح از ابزارهایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده ؛ مانند چشم، گوش ، زبان ،رفتار و عملکرد انسانهااست. در جاهلیت پیش از اسلام و جاهلیت مدرن؛ زنده به گور کردن فرزندان مخصوصا دختران ،چند همسری، ازدواج با زن پدر ،ازدواج با محارم،پیروی از شیطان ،بی عفتی ،شایعه پراکنی وجود داشت. این مقاله با شیوه ای توصیفی- تحلیلی به نقل و تحلیل کلام امام علی (ع) در تربیت اخلاقی زن و مرد و بررسی تاثیر آن درایجاد سبک زندگی سالم در جامعه و مقایسه آن با روشهای جاهلی می پردازد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - اثربخشی آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان و ذهنآگاهی بر نشخوار ذهنی در دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین
رقیه مهربان سیدداوود حسینی نسب مرضیه علیوندی وفاشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402هدف از این تحقیق، بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجان بر نشخوار ذهنی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره اول متوسطه شهر تبریز بود. طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه چکیده کاملهدف از این تحقیق، بررسی مقایسهای اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجان بر نشخوار ذهنی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره اول متوسطه شهر تبریز بود. طرح تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره اول متوسطه شهر تبریز تشکیل میداد و از میان آنها 75 نفر به عنوان نمونة پژوهشی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها عبارت بودند از: مقیاس نشخوار ذهنی نولن هوکسما و مارو (1990). بسته آموزش تنظیم هیجان در یک گروه آزمایشی و بسته آموزش ذهن آگاهی در گروه آزمایشی دیگر اجرا شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آن بود که اثربخشی هر دو روش آموزش تنظیم هیجان و ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی تایید شد، ولی بین اثربخشی این دو روش تفاوت معناداری در دو گروه مشاهده نشد. با توجه به نتایج این پژوهش استفاده از روشهای آموزش تنظیم هیجان و آموزش ذهن آگاهی میتواند در کاهش نشخوار ذهنی و دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین موثر باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - روابط ساختاری عاملهای شخصیت با طلاقعاطفی: بررسی نقش میانجی دلزدگیزناشویی
محمدرضا پیام مجید محمودعلیلو مرضیه علیوندی وفاشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402ویژگی های شخصیتی به عنوان عوامل مؤثر در بروز یا تداوم طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی در نظر گرفته می شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری طلاق عاطفی براساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری دلزدگی زناشویی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظرِ روشِ پ چکیده کاملویژگی های شخصیتی به عنوان عوامل مؤثر در بروز یا تداوم طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی در نظر گرفته می شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مدل یابی ساختاری طلاق عاطفی براساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری دلزدگی زناشویی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظرِ روشِ پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة متقاضیان طلاق کلانشهر تبریز می باشد. تعداد 250 نفر به شیوة نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس طلاق عاطفی گاتمن، پرسشنامه عامل های شخصیت و مقیاس دلزدگی زناشویی در آنها اجرا گردید.داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و LISREL نسخه 80/8 تحلیل گردید. نتایج نشان داد بعد برون گرایی با طلاق عاطفی رابطه منفی معنادار و بعد روان رنجورخویی، گشودگی در برابر تجربه و وظیفه شناسی با طلاق عاطفی رابطه مثبت معنادار دارد اما بعد توافق پذیری با طلاق عاطفی رابطه معنادار ندارد. از طرف دیگر، بعد روان رنجورخویی با دلزدگی زناشویی رابطه مثبت معنادار و بعد گشودگی در برابر تجربه و توافق پذیری با دلزدگی زناشویی رابطه منفی معنادار دارد اما بعد برون گرایی و وظیفه شناسی با دلزدگی زناشویی رابطه معنادار ندارد (01/0> P). نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که صفات شخصیتی بر طلاق عاطفی و دلزدگی زناشویی نقش مؤثری دارند (01/0> P). نتایج مدل معادلات ساختاری مدل قابل قبولی را نشان داد. با توجه به افزایش طلاق عاطفی می توان برنامه ای تدوین کرد تا با کمک آن بتوان صفات شخصیتی پاتولوژیک را قبل از شکل گیری و تثبیت این صفات جهت دهی یا اصلاح نمود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - واکاوی طلاق جنسی در زوجین شهر اصفهان
حدیثه خاکسار محمد مسعود دیاریان عذرا اعتمادی روناک عشقیشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402مطالعه حاضر با هدف واکاوی طلاق جنسی در زوجین شهر اصفهان به عنوان یکی از انواع طلاقهای پنهان به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده اصفهان در سال 1399 و 1400 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند بر روی 20 زوج انجام شد. طرح پژوهش حاضر کیفی چکیده کاملمطالعه حاضر با هدف واکاوی طلاق جنسی در زوجین شهر اصفهان به عنوان یکی از انواع طلاقهای پنهان به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده اصفهان در سال 1399 و 1400 بودند. نمونهگیری به روش هدفمند بر روی 20 زوج انجام شد. طرح پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش دادهبنیاد بود. دادههای کیفی با استفاده از روش سهسو-سازی از متون روانشناختی، مصاحبه با متخصصان و مصاحبه نیمه ساختاریافته با زوجینی که به مدت حداقل شش ماه رابطه جنسی نداشتند، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری و تحلیل مضمون استفاده شد. یافتههای پژوهش در زمینهی واکاوی طلاق جنسی زوجین، دربرگیرندهی 73 مضمون فرعی بود که در 7 مضمون اصلی به شرح زیر طبقهبندی شدند: عوامل ارتباطی، اطلاعات و دانش جنسی، اثرات روانشناختی بیماریهای جسمانی، عواطف و هیجانات، جایگزینهای ناکارآمد، محیط خانواده اصلی و جنبههای روانشناختی فرد. نتایج این مطالعه مفهوم طلاق جنسی را از دیدگاه زوجین به خوبی تبیین نموده است. نکته قابل توجه منتج از یافتههای پژوهش این است که پدیده طلاق جنسی زوجین در خلاء شکل نمیگیرد بلکه علاوه بر عوامل بینفردی و درونفردی، بافتار روانی، اجتماعی و فرهنگی نیز بر فرایند و پیامدهای آن تأثیر گذارند. لذا شناسایی ماهیت پدیده طلاق جنسی و عوامل موثر در ایجاد آن به عنوان پدیدهای آسیبزا و پنهان که میتواند در طول زمان منجر به طلاق رسمی زوجین از یکدیگر شود، بستری را جهت تدوین مداخلات لازم به منظور جلوگیری و کاهش طلاق در سالهای آینده فراهم سازد./ پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان
زهرا رفسنجانی اکبرآبادی مرجان حسین زاده تقوایی عصمت دانش آدیس کراسکیان موجمناری آرزو تاری مرادیشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کل چکیده کاملهدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل شاخص یکپارچه ناهمخوانی هاردین (2002) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. یافته ها نشان داد یافته ها نشان دادند آموزش ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود نوجوانان دختر موثر است. همچنین یافته ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در توازن خود تفاوت معنادار مشاهده شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مقایسه اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه و فرزندپروری دموکراتیک بر تعارض مادران و نوجوانان 13 تا 15سال
فرحناز فرد شهلا پاکدامن اصغر میناییشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی فرزند پروری ذهنآگاهانه و فرزندپروری دموکراتیک بر تعارض مادران و نوجوانان 13 تا 15سال بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن، آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دربرگیرنده مادران دانشآموز چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی فرزند پروری ذهنآگاهانه و فرزندپروری دموکراتیک بر تعارض مادران و نوجوانان 13 تا 15سال بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن، آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دربرگیرنده مادران دانشآموزان دختر 13 تا 15 سال شهر تهران بود. تعداد 175 مادر از یک دبیرستان متوسطه دوره اول انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس تعارض موری اشتراوس (1979) مورد سنجش قرار گرفتند. 54 نفر از مادرانی که بالاترین نمره تعارض را کسب کردند به عنوان نمونه پژوهش، بعد از همتاسازی به شیوه تصادفی در سه گروه 18 نفری جایگزین شدند. دو گروه آزمایشی هشت جلسه 120 دقیقهای آموزش دیدند. آزمودنی ها در سه مرحله توسط مقیاس تعارض موری اشتراوس (1979) آزمون شدند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد، نمرههای تعارض مادران و نوجوانان هر دو گروه آزمایشی در پس آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت و در پیگیری دو ماهه نیز همچنان پایین بود (01/0<P). همچنین مشخص شد بین اثربخشی دو روش بر تعارض مادران و نوجوانان تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0>P) و میتوان از هر دو روش برای کاهش تعارض مادران و نوجوانان بهره جست. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تعیین اثربخشی درمان مواجهه روایی بر اختلال استرس پس از سانحه و صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده ازخیانت همسر
علی محمدی سعید ایمانی ابوالقاسم خوش کنششماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مواجهه روایی بر اختلال استرس پس از آسیب و صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی همسر بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه زنان آسیب دیده از خیانت چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مواجهه روایی بر اختلال استرس پس از آسیب و صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی همسر بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی از سوی همسر شهرستان شهریار در سال 1400 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در یک گروه آزمایش(12 نفر) و یک گروه کنترل(12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول تحت 8 جلسه درمان مواجهه روایی 90 دقیقه ای قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماندند. از مقیاس استرس پس از آسیب نوریس و پریلا و مقیاس صمیمیت زناشویی و والکر و تامپسون به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بن فرونی) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد درمان مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کاهش استرس پس از آسیب و افزایش صمیمیت زناشویی داشته است(05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که درمان مواجهه روایی می تواند به عنوان یک شیوه درمانی مناسب برای کاهش استرس پس از آسیب و افزایش صمیمیت زناشویی زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی همسر در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به کار برده شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - تحلیل اجتماعی نقش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش ( مطالعه موردی : خبرهای ورزشی المپیک2020 توکیو در روزنامه ایران ورزشی )
صدیقه رضایی پاشا فریده شریفی فر محمود شارع پور علی اصغر کیاشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402هدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقَش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به چکیده کاملهدف از نگارش این مقاله، تحلیل اجتماعی نقَش رسانه ها برجایگاه جنسیت در ورزش در پوشش رسانه ای مسابقات المپیک 2020 توکیو است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالب روزنامه ایران ورزشی سال 1400 است. نمونه گیری آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید که شامل 89 داده متنی (خبر، گزارش، مصاحبه و مقاله) در روزنامه ایران ورزشی می باشد در تحقیق حاضر داده های متنی روزنامه ایران ورزشی در فرآبند کدگذاری در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر دسته بندی گردیدند سپس این مضامین به بصورت یک نقشه الگوی مفهومی رسم و مضامین برجسته هر یک از این سه سطح همراه با روابط میان آنها نشان داده شد. مقایسه نتایج بدست آمده از تحلیل مضمون روزنامه ایران ورزشی در بازه زمانی برگزاری المپیک نشان می دهد که رویکرد این روزنامه مبنی بر مفاهیم هژمونی، استعاره های ورزشی و فراواقعیتبوده است اما نکته قابل توجه در مفهوم هژمونی است که پوشش خبرها در این مضمون برای هر دو جنس انجام شده است با این تفاوت که حمایت خبری از بانوان بیشتر اعلام محرومیت های زیرساختی جهت تمرین در قبل از اعزام به مسابقات یا کمبود امکانات یا تجهیزات برای فرد ورزشکار در هنگام برگزاری مسابقات و ... می شود در حالیکه پوشش خبری برای ورزشکاران مرد شامل اختصاص امتیازات ویژه و تشویق بابت تلاش ها در عرصه رقابت با حریفان حتی در حالیکه به نتیجه مطلوب مدنظر نرسیدند پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - تاثیر باکرگی بر وضعیت حقوقی زن
محمود عابدی اندریان حسن پاشازاده ناصر مسعودیشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402تأثیر باکرگی بر حقوق زن یکی از موضوعات مهم حقوق خانواده است که پژوهش های جامعی در این خصوص انجام نپذیرفته است و اغلب نویسندگان حقوقی، اشاره اجمالی به موضوع نموده ولی اهمیت آن به حدّی است که هیچ یک از مکاتب سیاسی، اجتماعی، فلسفی از پرداختن به آن بینیاز نبودهاند. بحث اس چکیده کاملتأثیر باکرگی بر حقوق زن یکی از موضوعات مهم حقوق خانواده است که پژوهش های جامعی در این خصوص انجام نپذیرفته است و اغلب نویسندگان حقوقی، اشاره اجمالی به موضوع نموده ولی اهمیت آن به حدّی است که هیچ یک از مکاتب سیاسی، اجتماعی، فلسفی از پرداختن به آن بینیاز نبودهاند. بحث اساسی در این است که آیا باکرگی حقوق زن را محدود میکند یا خیر؟ در این پژوهش، سعی بر این است که قریب به اتفاق آثار فقهی و حقوقی در این زمینه بررسی می شود و با ملاحظه کلیة جوانب امر، تأثیر باکرگی و ثیبوبت بر حقوق زن نمیتوان به این سوال به طور مطلق پاسخ داد.زیرا موارد بیشتری وجود دارد که نه تنها باکرگی حقوق زن را محدود نمیکند بلکه امتیازات حقوقی وی به مراتب بیشتر می شود. از جمله؛ زن ثیّبه در صورت عدم دریافت مهریه و عدم تمکین نمیتواند مطالبه نفقه نماید و اگر هم مطالبه کند محکوم به ردّ دعوا است لکن زن باکره، علی رغم عدم تمکین در این شرایط، حق مطالبه نفقه را داراست و یا طلاق زن ثیّبه در حال حیض و نفاس صحیح نیست در صورتی که طلاق زن باکره در حال حیض صحیح است. لذا من حیثالمجموع باکرگی در مقایسه با زن ثیبه حقوق وی را محدود نمیکند. پرونده مقاله
پربازدیدترین مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی تحلیلی حجاب ازدیدگاه ادیان سامی (اسلام،یهود و مسیحیت)
الهام کاظم پور ساریدرق جهانگیر یاری خدیجه سفیری مینا معروف پور آرزو قلی پور غلامحسین جوانمرد زینب گل محمدزاده نازی عبدالله پورشماره 38 , دوره 10 , زمستان 1397این پژوهش حجاب را در چهار چوب ادیان سامی با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بررسی کرده و درباره مستندات دینی حجاب را در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت تبیین و تشریح کرده است. حجاب در ادیان آسمانی زمینه ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآ چکیده کاملاین پژوهش حجاب را در چهار چوب ادیان سامی با روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بررسی کرده و درباره مستندات دینی حجاب را در سه دین اسلام، یهود و مسیحیت تبیین و تشریح کرده است. حجاب در ادیان آسمانی زمینه ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به نحو مطلوب، تبیین و سیره ی قرآنی معصومین(ع)، آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجراء رسانده اند در این پایان نامه سعی شده حجاب به عنوان یک خواسته فکری و عقلانی انسانی با رویکرد به جایگاه نهاد خانواده بررسی شود. درباره حجاب در اسلام، اطلاعات کافی داریم. مسیحیت در احکام فقهی خود تابع تورات بوده اما با تغییر آرا، به نسخ اکثر احکام شرعی در آن حکم شده است . بر اساس اصول یهود حداقل حجاب برای دختران و زنان، پوشش موی سر هنگام نماز و دعا، در مقابل افراد نامحرم و پوشاندن دست ها حداقل تا زیر آرنج و پاها تا مچ پا می باشد.این مقاله ضمن بررسی واژگان مرتبط با حجاب در ادیان ابراهیمی ، و بیان تاریخچه ای از حجاب، تفاوت ها و شباهت های احکام حجاب را در سه آیین بزرگ ابراهیمی (یهود و مسیحیت و اسلام ) بررسی کرده، ضمن بیان آیات قرآن در بیان حکم حجاب، تلاش می کند تا به شبهات موجود در این بحث پاسخ داده ، دیدگاه های دو کتاب مقدس (قرآن و تورات) را بیان و مقایسه نماید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - اثربخشی آموزش شیوههای فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزند و اضطراب دختران
حسن غریبی هیوا محمودی کامل عبدالله نژادشماره 42 , دوره 11 , زمستان 1397هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نوع نیمه- آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دختر متوسطۀ چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش مهارت های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک بر کاهش تعارضات والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم بود. روش این پژوهش از نوع نیمه- آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش آموزان دختر متوسطۀ دوم شهرستان قروه در سال تحصیلی97-96 بودند که مطابق با اعلام اداره آموزش و و پرورش شهرستان قروه 1225 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 50 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 25 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. به طوری که ابتدا یک پیش آزمون تعارض والد-فرزندی و اضطراب از هر دو گروه به عمل آمد. سپس والدین گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش مهارت های فرزندپروری بر اساس روش لین کلارک دریافت کردند. بعد از آموزش مهارت های فرزندپروری دوباره یک پس آزمون از گروه های آزمایش و کنترل به عمل آمد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های اضطراب سنج کتل و تعارض والد-فرزندی اشتراس گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس چندراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های فرزندپروری بر اساس رویکرد لین کلارک بر کاهش تعارض والد-فرزندی و اضطراب دختران متوسطه دوم تاثیرگذار بود. پس می توان از آموزش مهارت های فرزندپروری به والدین به عنوان شیوه ای برای بهبود روابط آنان با فرزندان و بهبود روش های تربیتی استفاده کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - پیش بینی نگرش به روابط فرازناشویی براساس میزان استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی، ویژگی های شخصیتی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در زنان
مهدی شریفی مهسا واثقی علی حسینایی علیرضا قربانیشماره 54 , دوره 14 , زمستان 1400رابطه فرازناشویی بهعنوان یک تجربه ناراحتکننده و همچنین یکی از دلایل عمده طلاق و ازهمپاشیدگی زندگی زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران مرتباً با آن مواجه میشوند. عوامل متعددی میتواند در این امر دخیل باشند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش به روابط فرازناشویی بر اساس چکیده کاملرابطه فرازناشویی بهعنوان یک تجربه ناراحتکننده و همچنین یکی از دلایل عمده طلاق و ازهمپاشیدگی زندگی زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران مرتباً با آن مواجه میشوند. عوامل متعددی میتواند در این امر دخیل باشند. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نگرش به روابط فرازناشویی بر اساس میزان استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی و الگوهای ناسازگار اولیه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به کلینیکهای مشاوره شهر گنبد به تعداد 140 نفر بود که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 103 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نگرش به روابط فرازناشویی مارک واتلی (2006)، فرم کوتاه الگو یانگ (1994)، پرسشنامه سنجش صفات پنجگانه شخصیتی نئو (1985) و پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجردی و همکاران (1393) استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد که، همبستگی معنیداری بین میزان استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی با نگرش به روابط فرازناشویی وجود دارد. همچنین بین روان رنجوری و توافق پذیری با نگرش به روابط فرازناشویی رابطه معنادار وجود دارد. بعلاوه همبستگی معنیداری بین الگوهای ناسازگار اولیه با نگرش به روابط فرازناشویی وجود دارد. بنابراین نظر به نتایج پژوهش امید میرود بتوان با آموزش مهارتهای لازم در خصوص میزان استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی و همچنین بررسی ویژگیهای شخصیتی و الگوهای ناسازگار اولیه در مشاورههای پیش از ازدواج تا میزان زیادی پیشگیریهای لازم را به عمل آورد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تآثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی
نایله عزتیشماره 41 , دوره 11 , پاییز 1397امروزه مراقبت جامع، مراقبت از خانواده و بیمار را در بر میگیرد. بر اساس نظریه و اصول اعتباربخشی ملاقات به عنوان یکی از نیازهای غیر درمانی بیماران، نوعی ایجاد تغییر از دیدگاه بیماریمحور به دیدگاه بیمارمحور است. هدف از این مطالعه تاثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی ب چکیده کاملامروزه مراقبت جامع، مراقبت از خانواده و بیمار را در بر میگیرد. بر اساس نظریه و اصول اعتباربخشی ملاقات به عنوان یکی از نیازهای غیر درمانی بیماران، نوعی ایجاد تغییر از دیدگاه بیماریمحور به دیدگاه بیمارمحور است. هدف از این مطالعه تاثیر حضور حمایتی خانواده بر سیر بهبودی بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در بخش مراقبت ویژه است. مواد و روش ها :این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش 140 نفر از بیماران زن مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیمارستان های منتخب تبریز در سال 96-1395 ، به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مشتمل بر دو بخش ویژگی های دموگرافیک و معیار ارزیابی فیزیولوژی حاد و سلامتی مزمن آپاچی دو بود. جهت روایی ابزار از روش سنجش اعتبار محتوا و برای تأیید پایایی از ضریب آلفای کرون باخ استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS22، آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوج، آنالیز واریانس یک طرفه، من ویتنی و کای اسکور استفاده گردید.نتایج نشانگر کاهش معنیدار شدت بیماری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود، به این معنی که حضور حمایتی خانواده بیمار در بخش مراقبت ویژه توانسته سبب تغییرات مثبت در روند بهبودی بیمار شود. همچنین، نتایج نشان از کاهش معنیدار عوارض بیماری در بیماران گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود (005/0< p ). در پژوهش حاضر از روش حضور خانواده محور با هدف بالا بردن حساسیت بیمار و خانواده نسبت به بیماری و روند درمان استفاده شد. به کار گیری مداخلات خانواده محور حائز اهمیت میباشد. چتر حمایتی خانواده و افراد مهم در زندگی بیماران میتواند آنان را در مواجهه و سازگاری بهتر با عوارض و پیامدهای بیماری یاری دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر تبریز
الهام کاظم پور جهانگیر یاریشماره 38 , دوره 10 , زمستان 1397هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به تعداد 1156 دانش آموز بودکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 60 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه 30 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. بطوریکه ابتدا یک پیش آزمون اضطراب از هر دو گروه بعمل آمد. پس دانش آموزان گروه آزمایش طی 6 جلسه 120 دقیقه ای در طول 2 هفته هر هفته 3 روز در معرض آموزش روش های صحیح مطالعه قرار گرفتند، گروه های کنترل هیچ آموزشی در این مورد دریافت نکردند. بعد از مداخله های آموزشی روش های صحیح مطالعه دوباره یک پس آزمون از گروهای آزمایش و کنترل بعمل آمد، نتایج نشان داد که آموزش شیوه های صحیح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هیجانی و نگرانی) دانش آموزان دختر تاثیر داشته و اضطراب را بطور چشمگیری کاهش داده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - مدل معادلات ساختاری تعهد زناشویی و سبکهای عشق ورزی با صمیمیت زناشویی با توجه به نقش میانجی رضایت جنسی
زهرا تقی یار فرشاد پهلوان زاده ژاله رفاهیشماره 42 , دوره 11 , زمستان 1397این پژوهش با هدف مدل معادلات ساختاری صمیمیت زناشویی انجام گرفت. در این مطالعه ی همبستگی از بین تمام زوجین شهر اصفهان در سال 1393 تعداد 272 نفر به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تعهد زناشویی آدامز و جونز، سبکهای عشق ورزی لی، صمیمیت زناشوی چکیده کاملاین پژوهش با هدف مدل معادلات ساختاری صمیمیت زناشویی انجام گرفت. در این مطالعه ی همبستگی از بین تمام زوجین شهر اصفهان در سال 1393 تعداد 272 نفر به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تعهد زناشویی آدامز و جونز، سبکهای عشق ورزی لی، صمیمیت زناشویی باگاروزی و پرسشنامه ی رضایت جنسی پینی بود. دادههای پژوهش با روش معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS تحلیل گردید. نتایج تحلیل نشان داد که اثر کل و مستقیم تعهد زناشویی بر صمیمیت زناشویی غیرمعنی دار است. اما تأثیر سبکهای عشق ورزی بر صمیمیت زناشویی معنی دار به دست آمده است. در بررسی اثرات مستقیم نیز دیده می شود که اثر مستقیم تعهد زناشویی و سبکهای عشق ورزی بر رضایت جنسی معنی دار است اما تأثیر رضایت جنسی بر صمیمیت زناشویی غیرمعنی دار به دست آمده است. نتایج نشان می دهد که تأثیر غیر مستقیم تعهد زناشویی بر صمیمیت زناشویی و هم چنین سبکهای عشق ورزی بر صمیمیت زناشویی معنی دار است. از آن جا که تأثیرات مستقیم تعهد زناشویی بر صمیمیت زناشویی معنی دار به دست نیامد، می توان گفت تأثیر رضایت جنسی بر رابطه تعهد زناشویی با صمیمیت زناشویی، میانجی کامل است. اما از آن جا که تأثیر مستقیم سبکهای عشق ورزی بر صمیمیت زناشویی معنی دار شد، نشان می دهد که رضایت جنسی در این رابطه نقش میانجی گری جزیی را دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبکهای عشقورزی، هوش عاطفی و پریشانی روانشناختی در زوجین
سمانه قدمپور امید امانی ماندانا شادی آمنه راغب زادهشماره 62 , دوره 16 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی در زوجین انجام شد. طرح کلی پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی زوجین ساکن شهر شیراز در سال 1401 بود که تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری د چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی در زوجین انجام شد. طرح کلی پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی زوجین ساکن شهر شیراز در سال 1401 بود که تعداد 201 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مقیاس طلاق عاطفی گاتمن، مقیاس عشق استرنبرگ، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ، پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر به شکل برخط گردآوری شدند و به روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه بوسیله ی نرم افزار spss27 تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه معنی داری بین تمامی متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک طلاق عاطفی وجود دارد و جهت رابطه بین پریشانی روان شناختی با طلاق عاطفی مثبت و جهت رابطه تمامی سبک های عشق ورزی و هوش عاطفی و مولفه های آن با طلاق عاطفی منفی بود. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روان شناختی توانسته اند 64 درصد از واریانس طلاق عاطفی را تبیین کنند و مولفه های هوش عاطفی توانسته اند 48 درصد از واریانس طلاق عاطفی را تبیین کنند. بر این اساس می توان گفت سبک های عشق ورزی، هوش عاطفی و پریشانی روانشناختی مولفه های مهمی در ایجاد یک رابطه ی با کیفیت زوجی است که می توانند در مسیر کاهش طلاق عاطفی زوجین اثرگذار باشند و لذا آموزش ها و اقدامات لازم در این راستا می توانند موثر واقع شوند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن
سارا باظهوری جهانگیر یاری حاج عطالو صادق ملکی آوارسینشماره 53 , دوره 14 , پاییز 1400پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به تعداد 3720 نفر میباشد که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 348 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری تحولی باس و آویلو (2002)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، خودرهبری محقق ساخته و خودکارآمدی موران و وولفولک (2001) میباشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیر اخلاق حرفهای یک متغیر میانجی بین متغیرهای رهبری تحولی با خودرهبری و خودکارآمدی میباشد. رهبری تحولی بر اخلاق حرفهای و خودرهبری و همچنین اخلاق حرفهای بر خودرهبری و خودکارآمدی تأثیر مثبت و مستقیم دارد، اما رهبری تحولی نتوانسته است که بر خودکارآمدی تأثیر بگذارد. کیفیت مدل اندازهگیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 340/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - اثربخشی آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری (CBT) بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین
سیدمرتضی احمدی تبار بهنام مکوندی منصور سودانیشماره 41 , دوره 11 , پاییز 1397هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری (CBT) بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین بود. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون – پسآزمون با گروه گواه و انجام پیگیری بود. تعداد40 نفر در این پژوهش شرکت کردند و در دو گروه آزمایش (20 نفر چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خانواده به شیوه شناختی- رفتاری (CBT) بر سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی زوجین بود. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون – پسآزمون با گروه گواه و انجام پیگیری بود. تعداد40 نفر در این پژوهش شرکت کردند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری زناشویی(MAQ)، تاب آوری(CD-RAS) و کیفیتزندگی(WHOQOL) بود مداخله آموزشی برای برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه یک و نیم ساعته و هفته ای یک بار اجرا شد. تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در افزایش سازگاری زناشویی، تاب آوری و کیفیت زندگی در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و نیز پیگیری وجود دارد. بر این اساس برنامه آموزش خانواده به شیوه شناختی – رفتاری در هر سه متغییر مؤثر است. نتایج این پژوهش می تواند به درک نقش مهمی که آموزش خانواده در بهبود سازگاری، تاب آوری و کیفیت زندگی ایفا نمایند، کمک کند، لذا آموزش این برنامه آموزشی در مراکز مشاوره برای زوجین پیشنهاد می شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب
شماره 26 , دوره 7 , زمستان 1393پوشش و حجاب به عنوان امری فطری، عمری به قدمت وجود انسان دارد. حیا و عفت، خصلتی انسانی است و انسان به حکم نهاد و آفرینش خویش بدان رغبت دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب، زنان خانه دار و شاغل، زنان شاغل در سازمانهای دو چکیده کاملپوشش و حجاب به عنوان امری فطری، عمری به قدمت وجود انسان دارد. حیا و عفت، خصلتی انسانی است و انسان به حکم نهاد و آفرینش خویش بدان رغبت دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین مقایسه مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان با حجاب و بدحجاب، زنان خانه دار و شاغل، زنان شاغل در سازمانهای دولتی و سازمانهای غیردولتی، زنان متأهل و مجرد انجام گرفت. روش تحقیق از نوع پس-رویدادی است. حجم نمونه دراین پژوهش با استفاده از جدول کوکران و مورگان تعداد 169 نفر از زنان باحجاب و 157 نفر از زنان بدحجاب (جمعاً 326 نفر)، که دارای سنین مختلف (بیش از 18 سال)، شاغل و خانه دار ونیز دارای سطح تحصیلات متفاوت بودند، به صورت تصادفی تعیین گردید. ابزار سنجش این پژوهش، پرسش نامه پژوهشگر ساخته و پرسش نامه سلامت عمومی GHQ28 (28 سؤال) بود. روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید نمودند. میزان پایایی با استفاده از روش اجرای مجدد 79/0r = به دست آمد. از آزمون های t و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته هانشان داد زنان باحجاب از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی بیشتری نسبت به زنان بدحجاب برخوردارند. مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان خانه دار بیشتر از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل است. مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل در سازمانهای دولتی بیشتر از مصونیت اجتماعی و سلامت روانی زنان شاغل در سازمانهای غیردولتی است. مصونیت اجتماعی زنان متأهل بیشتر از مصونیت اجتماعی زنان مجرد است. پژوهشگران نتیجه گرفتند حجاب با مصونیت اجتماعی و سلامت روانی، وضعیت اشتغال و محل اشتغال ارتباط دارد. پرونده مقاله