معرفي نشريه
علمی
نشریه تخصصی توانمندسازی سرمایه انسانی، مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت است که به صورت فصلنامه منتشر میگردد. همه مقالات منتشر شده در سراسر جهان تحت مجوز دسترسی آزاد در دسترس قرار می گیرند. برای استفاده مجدد از تمام یا بخشی از مقاله منتشر شده توسط (JHCE)، از جمله شکل ها و جداول، مجوز خاصی لازم نیست. برای مقالاتی که تحت مجوز دسترسی آزاد Creative Common CC BY منتشر میشوند، هر بخشی از مقاله را میتوان بدون اجازه مجدداً استفاده کرد، مشروط بر اینکه مقاله اصلی به وضوح ذکر شده باشد. یا مقاله اصلی بطور شفاف بعنوان مرجع ذکر شده باشد
مقالاتی که برای چاپ در این نشریه پذیرش میشوند، نباید قبلاً در نشریه دیگری چاپ و یا به طور همزمان به دیگر نشریات ارسال شده باشند. در این نشریه، نظریهها، پژوهشها و دستاوردهای علمی-پژوهشی در زمینه های ذیل قابل چاپ خواهد بود :
1- توانمندسازی منابع و سرمایه انسانی
2- مدیریت استعداد و شایستگی
3- آموزش و توسعه سرمایه انسانی
4- معماری منابع و سرمایه انسانی
5- مدیریت راهبردی سرمایه انسانی
6- آینده نگری و آینده نگاری سرمایه انسانی
7- آسیب شناسی سرمایه های انسانی در سازمانهای دولتی و خصوصی
8- مدل بلوغ توسعه منابع انسانی
9- اقدامات مدیریت منابع انسانی
10- مطالعه تطبیقی و بهینه گزینی (Benchmarkingتوسعه منابع انسانی)
11- مطالعه کلان شاخص های توسعه انسانی
قابل توجه دانشجویان دکتری تخصصی کلیه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
به اطلاع می رساند براساس بخشنامه شماره ١٠/٧٩٥٣٤ مورخ ١٣٩٨/١٢/٠٧ به منظور انجام دفاع، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی با رتبه A دانشگاه آزاد اسلامی دارای 2 امتیاز می باشد.دانشجویان کلیه واحدهای دانشگاهی می توانند به منظور تکمیل امتیازات خود جهت انجام دفاع از رساله دکتری تخصصی نسبت به ارسال مقاله به مجله فوق اقدام نمایند.
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار استان اردبیل و ارائه راهکار
عزیزه تراز مریم سامری جواد کیهانشماره 2 , دوره 7 , تابستان 1403هدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و چکیده کاملهدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقهای 270 نفر نمونه آماری شد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است و با از نمونهگیری هدفمند 12 خبره مصاحبه شد. روایی مصاحبه، توسط مثلثسازی منابع دادهها و بازبینی توسط همکاران و پایایی آن با شاخص ثبات و تکرارپذیری بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدکذاری سه مرحلهای انجام شد. در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی آن محتوایی، صوری و سازه بررسی و پایایی آن با آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (T تک نمونهای) با نرم افزار SPSS 19وExcel 2007 انجام یافت. نتایج بخش کیفی در استخراج 25 دسته متغیر اندازهپذیر که در قالب پنج مؤلفه شناسایی شدهاند: 1. شرایط علی تناسب با نیازهای بازار کار 2. شرایط زمینهای 3. شرایط مداخلهگر 4. راهبردها 6 شاخص 5. پیامدها. در بخش کمی، بر مبنای این یافتهها پرسشنامه طراحی و دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاکی از عدم تناسب بین برنامههای درسی آموزشهای عالی رشته کشاورزی با نیازهای بازار کار میباشد. پیشنهاد میشود محققان برای برنامه ریزی دانشگاهها الگوی مناسبی بر مبنای یافتههای تحقیق حاضر ارائه دهند. پرونده مقاله
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی
سیدامیرعلی دیده گاهشماره 4 , دوره 4 , زمستان 1400هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی(کارکنان نمونه بخشهای دولتی در صنعت نفت) میباشد. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی است که با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش ارائه مدل ارتقای بهرهوری سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی(کارکنان نمونه بخشهای دولتی در صنعت نفت) میباشد. روش تحقیق توصیفی – اکتشافی است که با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان نمونه بخش دولتی منتخب در صنعت نفت طی سالهای 1394تا 1399، تشکیل داده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق بوده است. با توجه به نتایج گرفته شده مشاهده میشود که شرایط علی به صورت مستقیم بر پدیده محوری و به صورت غیر مستقیم بر راهبردها و پیامدها تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر و شرایط پدیده محوری نیز به صورت مستقیم بر راهبردها و به صورت غیر مستقیم بر پیامدها تاثیر مثبت و معنیداری داشتهاند. هرکدام از نهادهای فرهنگی و دستگاههای اجرایی باید به اندازه ظرفیت ها، امکانات، دغدغه ها و همت خودشان، برای برداشتن گام های مثبت و موثر در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، به تربیت نیروی انسانی بپردازند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدل سازی ساختاری - تفسیری
اکبر شیدائی حبشی سلیمان ایرانزاده هوشنگ تقی زادهشماره 1 , دوره 7 , بهار 1403هدف از انجام این پژوهش، ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی با توجه به مولفههای (رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی و ابعاد توانمندسازی) بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوه چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش، ارائه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی با توجه به مولفههای (رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی و ابعاد توانمندسازی) بر اساس رویکرد فراترکیب و روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوهش از نوع کیفی و همچنین ازلحاظ نتیجه جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. از روش فراترکیب در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری برای ترسیم مدل ساختاری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری و تحلیل میک مک صورت گرفت. پس از تحلیل دادهها، سطوح مؤلفهها به دست آمدند که بر اساس آن گراف مدلسازی ساختاری- تفسیری طراحی شد. در ادامه بر اساس سه منظر رهبری تحولگرا، توانمندسازی و دلبستگی شغلی نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب ترسیم شد. این پژوهش از اولین مطالعاتی است که ارتباط ابعاد توانمندسازی را با رهبری تحولگرا و دلبستگی شغلی در صنعت آب و فاضلاب به صورت همسو و هماهنگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است و ممکن است بهعنوان مرجعی برای اشاعه نقشه استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانها باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - پیشایندها، مؤلفه ها و پیامدهای شایسته هراسی در سازمان های دولتی ایران
نسرین ترک زبان حجت طاهری گودرزیشماره 3 , دوره 6 , پاییز 1402شایستههراسی نوعی ترس و نگرانی غیرعادی و هدفمند درباره تحقق شایستهسالاری است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشایندها، مؤلفهها و پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای؛ و از لحاظ نوع دادهها آمیخته (کیفی- چکیده کاملشایستههراسی نوعی ترس و نگرانی غیرعادی و هدفمند درباره تحقق شایستهسالاری است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشایندها، مؤلفهها و پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای؛ و از لحاظ نوع دادهها آمیخته (کیفی-کمی) بود.گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان علمی و اجرایی مبتنی بر نمونهگیری هدفمند؛ و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شد.جامعه آماری شامل 852 نفر از کارکنان وزارت آموزش و پرورش در تهران بود که نمونه آماری از بین آنها مبتنی بر روش تعیین حجم نمونه منطقی و با رویکرد نمونهگیری تصادفی طبقهای به تعداد 380 نفر انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون، و در بخش کمی مبتنی بر تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و به روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. پس از پیاده سازی متون مصاحبه، 126 عبارت کلیدی و 48 شاخص استخراج گردید که شامل سه بُعد به عنوان پیشایندهای شایستههراسی، دو بُعد به عنوان مؤلفههای شایستههراسی و چهار بُعد به عنوان پیامدهای شایستههراسی در سازمانهای دولتی ایران بدست آمد. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد وضعیت متغیرها از نظر میانگین بزرگتر از حد متوسط ارزیابی میشود و قابل تعمیم از نمونه به جامعه است. همچنین با احتمال 95/0 روابط بین متغیرهای پژوهش در الگوی ساختاری مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد
غلامرضا الهی پرویز سعیدی جمادوردی گرگانلی دوجی مریم بخارائیان خراسانیشماره 1 , دوره 7 , بهار 1403هدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد میباشد. مشارکت کنندگان این پژوهش را میتوان به دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگ چکیده کاملهدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکتهای کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد میباشد. مشارکت کنندگان این پژوهش را میتوان به دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگیرنده خبرگان دارای سابقه فعالیت در شرکت-های کوچک و متوسط (خبرگان تجربی)، دستهبندی نمود. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد استراوس و کوربین اجرا شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، پروتکل مصاحبه طراحی شد و با روشهای نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی با تعداد 17 نفر از افراد خبره مصاحبه انجام شد. در مرحله کدگذاری باز در محیط نرمافزار مکس کیودا، تعداد 458 کد باز (کد توصیفی) حاصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به تعیین مقولهها پرداخته شده و با توجه به غربالگری، حذف کدهای تکراری و یکپارچه نمودن کدهای هممعنی، تعداد 63 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی به عنوان الگوی توانمندسازی مالی با رویکرد داده بنیاد ارائه گردیده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد تیپ شخصیتی و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی
نیما اصانلو محمد رضا پورعلی لاکلایه محمود صمدی لرگانی محمد علی نسیمیشماره 1 , دوره 7 , بهار 1403جوهره اصلی گزارشگری مالی، کیفیت آن محسوب می شود که شیفتگی وصف ناپذیری برای استفاده کنندگان در پی دارد. تحقیقات زیادی مدعی آن هستند که عوامل رفتاری از جمله ویژگی های شخصیتی، جو سازمانی و مصادیق مشابه دیگر، توان تاثیر گذاری بر کیفیت گزارشگری مالی را دارند. بنابراین کیفی س چکیده کاملجوهره اصلی گزارشگری مالی، کیفیت آن محسوب می شود که شیفتگی وصف ناپذیری برای استفاده کنندگان در پی دارد. تحقیقات زیادی مدعی آن هستند که عوامل رفتاری از جمله ویژگی های شخصیتی، جو سازمانی و مصادیق مشابه دیگر، توان تاثیر گذاری بر کیفیت گزارشگری مالی را دارند. بنابراین کیفی سازی گزارشگری مالی یک ارزش محسوب شده و به همین منظور ارائه الگویی جامع برای کیفیت گزارشگری مالی یک نیاز جهانی به شمار می رود. هدف پژوهش ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد شخصیتی مدیران و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی و معاونین اداری مالی شرکت های بورس است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و فرمول کوکران 202 نفر می باشند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده و در ادامه به کمک نرم افزار Smart-Pls به بررسی سوالات پژوهش پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ابعاد شخصیتی برونگرایی، پایداری عاطفی، توافق پذیری، اشتیاق به تجارت تازه و مسئولیت پذیری بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار است. اما ارتباط برونگرایی با کیفیت گزارشگری مالی منفی است. همچنین رابطه ابعاد وضوح و روشنی اهداف، وضوح و روشنی نقش، توافق بر رویه ها و اثربخشی ارتباطات با کیفیت گزارشگری مالی مثبت و معنادار است. اما بعد رضایت از پاداش با کیفیت گزارشگری مالی رابطه معناداری ندارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش
سعیده سادات بنی جمالی احمد سرلک محمدرضا سرمدیشماره 2 , دوره 5 , تابستان 1401این تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در چکیده کاملاین تحقیق با هدف تبیین مبانی نظریه سرمایه انسانی مؤثر بر اقتصاد آموزش و پرورش انجام شده است. در این تحقیق کیفی تلاش شده تا مؤلفه های سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش شناسایی، به لحاظ نظری تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شوند. جامعه آماری عبارتند از منابع انتشاریافته در حوزه نظریه سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری بوده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها توصیفی– تحلیلی بوده و از مدل کریپندورف پیروی شده است. در این روش مراحل کدگذاری واحد داده، طبقه بندی، استخراج، تقلیل داده، تفسیر، تحلیل و استنباط یکی پس از دیگری اجرا شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه انسانی متشکل از مؤلفه های دانش، مهارت، تخصص، سلامت جسمانی و روانی است که به آنها دارایی گفته می شود. این سرمایه در مواجهه با کار و اشتغال به عنوان یک نیروی مولد به تولید یا ارایه خدمت پرداخته ، به خلق ثروت می انجامد. اقتصاد آموزش و پرورش متشکل از مؤلفه های کارامدی، تأمین مالی، اثربخشی هزینه، عدالت در تأمین بودجه و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش است. سرمایه انسانی محصول آموزش و پرورش به شمار می آید که در خلق ثروت و توسعه فردی و اجتماعی اثرگذار است تا آن جا که به ایجاد ارزش افزوده منجر می شود. سرمایه انسانی یک عامل توسعه پایدار نیز به شمار میآید. با این نگاه به آموزش و پرورش هر گونه سرمایه گذاری در آن مفید و کارآمد خواهد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه
مصطفی عابدی اردکانی محمدعلی سرلک حسن درویش حسن فراتیشماره 1 , دوره 5 , بهار 1401پژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخصهای توسعه شایستگی کارکنان، چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف "طراحی مدل توسعه شایستگی کارکنان با استفاده از کانون ارزیابی و توسعه" انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی، با هدف کاربردی و به صورت آمیخته انجام شد. در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع پژوهش و سپس با روش دلفی، ابعاد و شاخصهای توسعه شایستگی کارکنان، شناسایی و در گام بعد، اجرای معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل 14 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و در بخش کمی شامل کلیه کلیه کارکنان دستگاههای وابسته به قوه قضاییه استان یزد به تعداد 650 نفر و با استفاده از معادله کوکران، 241 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 22SPSS و نرمافزار PLS Smart نسخه 2 و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش برای مدل پیشنهادی 6 بعد و 32 شاخص شناسایی و ابعاد اصلی مدل شامل عوامل ساختاری، زمینهای، رفتاری، عوامل مربوط به ویژگیهای ارزیابان، ویژگیهای ارزیابی شوندگان و ابزارهای سنجش شایستگی شناسایی شد که بیشترین میانگین مربوط به ابعاد "عوامل زمینهای" و " رفتاری" و کمترین بعد مربوط به "ویژگی ارزیابان" میباشد. همچنین ضمن شناسایی شاخصهای هرکدام از ابعاد براساس ضرایب بارعاملی تحلیل عاملی تائیدی شاخص های مربوطه شناسایی و رتبه بندی گردید. پیشنهاد میگردد به منظور توسعه منابع انسانی و سنجش شایستگیهای کارکنان دستگاههای مورد مطالعه، پیاده سازی کانون ارزیابی در دستور کار قرار گرفته و به منظور توسعه شایستگی کارکنان، توجه به عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری برای زمینهسازی استقرار مدل پیشنهادی بسیار راهگشا میباشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار استان اردبیل و ارائه راهکار
عزیزه تراز مریم سامری جواد کیهانشماره 2 , دوره 7 , تابستان 1403هدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و چکیده کاملهدف کلی بررسی وضعیت موجود تناسب برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی با نیازهای بازار کار اردبیل و ارائه راهکار است و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری کلیه کارفرمایان، اساتید دانشگاه و دانشآموختگان کشاورزی استان اردبیل به تعداد 900 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و نمونه گیری تصادفی طبقهای 270 نفر نمونه آماری شد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه است و با از نمونهگیری هدفمند 12 خبره مصاحبه شد. روایی مصاحبه، توسط مثلثسازی منابع دادهها و بازبینی توسط همکاران و پایایی آن با شاخص ثبات و تکرارپذیری بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کدکذاری سه مرحلهای انجام شد. در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی آن محتوایی، صوری و سازه بررسی و پایایی آن با آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل آمار استنباطی (T تک نمونهای) با نرم افزار SPSS 19وExcel 2007 انجام یافت. نتایج بخش کیفی در استخراج 25 دسته متغیر اندازهپذیر که در قالب پنج مؤلفه شناسایی شدهاند: 1. شرایط علی تناسب با نیازهای بازار کار 2. شرایط زمینهای 3. شرایط مداخلهگر 4. راهبردها 6 شاخص 5. پیامدها. در بخش کمی، بر مبنای این یافتهها پرسشنامه طراحی و دادهها تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاکی از عدم تناسب بین برنامههای درسی آموزشهای عالی رشته کشاورزی با نیازهای بازار کار میباشد. پیشنهاد میشود محققان برای برنامه ریزی دانشگاهها الگوی مناسبی بر مبنای یافتههای تحقیق حاضر ارائه دهند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - فراتحلیل مطالعات انجام شده در رضایت شغلی کارکنان دانشگاه
امید علی حسین زاده ناصر حقیریانشماره 3 , دوره 2 , پاییز 1398هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات انجام شده در رضایت شغلی کارکنان دانشگاه است. روش پژوهش فراتحلیل بوده و جامعه آماری شامل مطالعاتی بوده که در فاصله سالهای 1390 تا 1396 در داخل و 2010 تا 2016 در خارج به صورت مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی (Noormags، Magiran و چکیده کاملهدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات انجام شده در رضایت شغلی کارکنان دانشگاه است. روش پژوهش فراتحلیل بوده و جامعه آماری شامل مطالعاتی بوده که در فاصله سالهای 1390 تا 1396 در داخل و 2010 تا 2016 در خارج به صورت مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی (Noormags، Magiran و SID) و خارجی (Pub-Med) در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 20 اندازه اثر از مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرمافزار CMA استفاده گردید. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که رضایت شغلی کارکنان دانشگاه بر حسب سال تفاوت وجود دارد. به طوری که پس از حذف شش اندازه اثر پرت مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات تصادفی (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 67/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود. همچنین رضایت شغلی کارکنان بر اساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما بر اساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل میتوان گفت که رضایت شغلی کارکنان دانشگاه از اهمیّت خاصی برخوردار است و توجه به آن توسط مسئولین میتواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - محاسبه و بررسی شاخص توسعه انسانی استانهای ایران در سالهای 90،1385 و 95
حسین عسکری پور لاهیجی رضا عطوفت شمسیشماره 4 , دوره 2 , زمستان 1398بهبود شاخص توسعه انسانی بهترین سازوکار توانمندسازی انسانها برای دستیابی به هدف ارتقای سطح زندگی آنها است که از طریق بهرهگیری از توانمندهای انسانی حاصل میشود. ارتقای سطح کیفیت زندگی افراد یک جامعه درگرو تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی، آموزشی و بهداشتی است. پژوهش حاضر چکیده کاملبهبود شاخص توسعه انسانی بهترین سازوکار توانمندسازی انسانها برای دستیابی به هدف ارتقای سطح زندگی آنها است که از طریق بهرهگیری از توانمندهای انسانی حاصل میشود. ارتقای سطح کیفیت زندگی افراد یک جامعه درگرو تحول اساسی در متغیرهای اقتصادی، آموزشی و بهداشتی است. پژوهش حاضر بر آن است تا وضعیت استانهای کشور را ازنظر شاخص توسعه انسانی برای سالهای 1385، 90 و 95 بررسی کند. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی و از حیث نوع پژوهش کاربردی است. میانگین شاخص توسعه انسانی استانها برای سالهای 1385، 90 و 95 به ترتیب برابر با 660/0، 650/0 و 627/0 است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استانهای دارای شاخص توسعه انسانی پایین منطبق بر استانهای مرزی کشور است. همچنین استانهایی که دارای وضعیت مطلوبی در شاخص توسعه انسانی هستند اغلب در مرکز کشور واقعشدهاند. بهطورکلی بافاصله گرفتن از مرکز کشور به سمت مناطق مرزی، شاخص توسعه انسانی کاهش میابد. ملاحظه میگردد که شاخص آموزش استانها، نقطه قوت شاخص توسعه انسانی استانها است. درمجموع نابرابری شدیدی بین استانهای کشور مشاهده میشود و این نابرابری در شاخص رفاه اقتصادی بیش از دو شاخص آموزش و بهداشت است. پرونده مقاله