آخرین اخبار نشریه
    روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی


    «فصل‌نامه ‌روان‌شناسی سلامت و رفتار اجتماعی»

    با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    فصلنامه با همکاری «انجمن علمی روان شناسی سلامت ایران» منتشر می شود.

     

     بر اساس قرارداد با شرکت سیناوب تمامی مقالات ارسالی به فصلنامۀ روانشناسی سلامت و رفتاراجتماعی قبل از ورود به فرآیند داوری از طریق نرم افزارهای مشابهت یاب همیاب و سمیم نور بررسی خواهند شد.

     

     

    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی       
    • حوزه تخصصی: روان‌شناسی سلامت، روان‌شناسی بالینی، سلامت اجتماعی‌
    • اعتبار مجله : علمی دانشگاه آزاد اسلامی با درجه A امتیاز 87 در سال 1401
    • توالی انتشار: فصلنامه                                      سال شروع انتشار: 1400 
    • محل انتشار: ایران،تهران                                نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)
    • نوع انتشار:  الکترونیکی                                  زبان نشریه: فارسی - انگلیسی 
    • نوع داوری: دوسویه ناشناس(حداقل دو داور)    زمان داوری مقالات:2 تا 6 ماه 
    • هزینۀ بررسی اولیه : 150000 تومان                 هزینه پذیرش نهایی: 350000 تومان
    • نشانی الکترونیکی نشریه:  hpsbjournal.ctb.iau.ir
    • آدرس دفتر نشریه: : تهران -سوهانک - میدان قاِئم- خیایان خندانی -دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- دفتر فصلنامه روان شناسی سلامت و رفتار اجتماعی

    نویسندگان محترم

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر شد در صورت تأیید اولیۀ توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله به‌ منظور بررسی اولیه داوران مبلغ1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی داوران، مبلغ3/500/000 ریال دیگر به منظور هزینه نهایی چاپ مقاله از مؤلفان محترم دریافت شود. (شایان ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مؤلف نیست).

    شماره حساب 0110992839000----- شماره شبا ir590170000000110992839000---- به نام مجله‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    •   لطفاً قبل از ارسال مقاله به قسمت راهنمای نویسندگان مراجعه فرمایید.  در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده، مقالات جهت ارزیابی به داوران ارسال نخواهد شد.
    •  
    • فصلنامه از منشور اخلاقی Cope تبعیت می‌کند.
    • برای مشاهده نمودار فرایند پذیرش مقاله اینجا را کلیک کنید.
    • موضوع مقاله مرتبط با مجله و ساختار آن باشد. مجله از پذیرش مقالات غیر مرتبط و دارای ساختار ناهمسان معذور می باشد.
    •  نویسندگان مقاله هنگام ثبت مقاله در سامانه ملزم به تکمیل تعهد نامه و فرم تعارض منافع هستند.

    برای دریافت فرم تعهد نامه اینجا را کلیک کنید. 

    برای دریافت فرم تعارض منافع اینجا را کلیک کنید.

    • این فصلنامه در ارزیابی مقاله از سامانه مشابهت یاب « همیاب و سمیم نور» استفاده می‌کند. 
    •  مقالات را دو داور، داور تطبیقی و دبیر تخصصی ارزیابی می نمایند و در هر مرحله از ارزیابی امکان عدم پذیرش مقاله وجود دارد.
    •  پس از صدور نامه پذیرش، هیچگونه تغییری در اطلاعات شناسنامه ای مقاله داده نخواهدشد، لذا نویسندگان محترم در هنگام ثبت مقاله در سامانه مجله، اطلاعات همه نویسندگان مقاله را به طور دقیق به فارسی و انگلیسی ثبت نمایید. بعد از انتشار مقاله ، دفتر مجله هیچ تعهدی نسبت به تغییر اطلاعات نویسندگان ندارد.

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - عنوان مقاله مقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی
      ویدا امیرداور مژگان سپاه منصور
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      ‎چکیده ‎هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون –پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دور چکیده کامل
      ‎چکیده ‎هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون –پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دوره دوم متوسطه منطقه یکشهرتهران بودکه درسال 1398-99 مشغول به تحصیل بودندنمونه پژوهش نیزشامل تعداد45 نفربودند.‌ ‌ پژوهش به شیوه‌ی نمونه‌نمونه گیری داوطلبانه یا جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین ‌پیگیری در پژوهش به پرسشنامه نظریه ی تلویحی هوش عبدالفتاح ویتس(2006)پاسخ دادند.کنترل در باورهای هوشی با آموزش سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0> )P ، 61/4 = (56 و 2)F را بر خلاف باور ذاتی هوش (05/0<، 28/1 = (56 و سطح 05/0 تحت تاثیر قرار داده است وهمجنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0>) P ، 81/4 = (56 و 2)F را در سطح معناداری 05/0 و باور ذاتی هوش (01/0> )P ، 33/6 = (56 و 2)F در سطح 01/0 تحت تاثیر قرار داده است. چنین نتیجه گیری شد که بین اثر آموزش سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی در دانش‌آموزان تفاوت وجود ندارد پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شاد زیستی دانش آموزان
      شهرام واحدی امیر یکانی زاد سمیه عالی زاده نادیه ارجمندی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شاد زیستی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون&ndash; پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر چکیده کامل
      پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شاد زیستی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. نمونه شامل 40 نفر دانش‌آموز بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزماش و گواه گمارده شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) و پرسشنامه شاد زیستی آکسفورد (آرجیل و لو،1989) بود که تمام آزمودنی‌ها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند. برنامه مداخله‌ای مهارت‌های حل مسئله دزوریلا و گلدفرید (1971) به گروه آزمایش مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش داده شد؛ و در نهایت، پس آزمون و پیگیری از دو گروه آزمایش و گواه گرفته شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده‌های این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های حل مسئله تأثیر معناداری بر افزایش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شاد زیستی دانش آموزان دارد (001/0P<). همچنین، اثربخشی در مرحله پیگیری 3 ماهه تداوم داشت. درمجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مهارت‌های حل مسئله بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شاد زیستی دانش آموزان را تأیید می‌کند. لذا پیشنهاد می‌شود که این برنامه توسط متولیان آموزش ‌و پرورش و نهادهای تربیتی جهت طراحی برنامه‌های آموزشی و بهبود دستاوردهای آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مدل ساختاری پریشانی روانشناختی بر اساس سبک دلبستگی ناایمن با نقش میانجی ناگویی هیجانی و تعدیل کنندگی ذهن آگاهی و شفقت به خود در بیماران قلبی
      فاطمه اسلامی بیدگلی محمدرضا تمنایی فر
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      پژوهش حاضر با هدف بررسی پریشانی روان شناختی بیماران قلبی بر اساس سبک دلبستگی ناایمن با نقش میانجی ناگویی هیجانی و نقش تعدیل کنندگی ذهن آگاهی و شفقت به خود انجام شد. و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران نارسایی قلبی مراجعه کننده چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی پریشانی روان شناختی بیماران قلبی بر اساس سبک دلبستگی ناایمن با نقش میانجی ناگویی هیجانی و نقش تعدیل کنندگی ذهن آگاهی و شفقت به خود انجام شد. و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران نارسایی قلبی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان آران - بیدگل و کاشان در سال 1401 بود. 200 بیمار قلبی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از مقیاس پریشانی روان شناختی (DASS-21 )، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید(RAAS)، پرسشنامه ناگویی هیجانی(TAS-20)، پرسشنامه مقیاس ذهن آگاهی براون و ریان ((MAAS و پرسشنامه شفقت به خود(SCS-SF) اطلاعات جمع آوری شد. داده ها با روش بوت استراپ با استفاده از نرم افزار24 AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار است. و ناگویی هیجانی رابطه بین دلبستگی اجتنابی و پریشانی روان شناختی را میانجی می کند. هم چنین، نتایج حاکی از این بود که ذهن آگاهی و شفقت به خود در رابطه بین ناگویی هیجانی و پریشانی روانشناختی نقش تعدیل کنندگی دارند. طبق یافته ها دلبستگی ناایمن در ناگویی هیجانی و پریشانی روان شناختی بیماران قلبی نقش دارد و ذهن آگاهی و شفقت به خود می توانند باعث کاهش ناگویی هیجانی و پریشانی روان شناختی بیماران قلبی شوند. بر این اساس، با مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی و شفقت به خود می توان به ارتقا سطح سلامت بیماران قلبی کمک کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مقایسه اثربخشی تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری
      الناز بهمن زاد حسن خوش اخلاق محمد زارع نیستانک سید مصطفی Saied Mostafa
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر دارای اختلال یادگیری خواندن و نو چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر دارای اختلال یادگیری خواندن و نوشتن در دوره دوم ابتدایی منطقه 22 استان تهران در سال تحصیلی 1402- 1401 تشکیل دادند که از بین آن‌ها 60 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب و به سه گروه 15 نفری آزمایش و یک گروه 15 نفری کنترل تقسیم شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (2000) بود. برای گروه آزمایش تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی هر کدام به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت هفته‌ای یک‌بار اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که روش تئاتردرمانی نسبت به روش های موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی از عملکرد بهتری در بهبود کارکردهای اجرایی برخودار بود و بعد از آن نیز روش موسیقی‌درمانی در رتبه دوم و نقاشی‌درمانی نیز در رتبه سوم قرار گرفت (01/0P<). نتیجه می‌شود تئاتردرمانی، موسیقی‌درمانی و نقاشی‌درمانی موجب بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری شده‌است. واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، تئاتردرمانی، کارکردهای اجرایی، موسیقی درمانی، نقاشی درمانی. واژگان کلیدی: بخشش درمانی، رفتار ایذایی، پرخاشگری. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - جلوه های نقض سلامت اجتماعی با جنگ شناختی و جرم انگاری آن در ایران
      جمال بیگی فاطمه احدی سید رضا احسان پور مهدی عمانی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      یکی از مهمترین مولفه های برقراری نظم و امنیت در هر جامعه و در نتیجه تضمین حقوق افراد آن، وجود سلامت اجتماعی است. به همین خاطر یکی از مهمترین وظایف دولت ها برقراری سلامت اجتماعی بوده و قوانینی را برای حفظ آن وضع نموده اند. ولی با وجود آن، در برخی اوقات افرادی با سوء استف چکیده کامل
      یکی از مهمترین مولفه های برقراری نظم و امنیت در هر جامعه و در نتیجه تضمین حقوق افراد آن، وجود سلامت اجتماعی است. به همین خاطر یکی از مهمترین وظایف دولت ها برقراری سلامت اجتماعی بوده و قوانینی را برای حفظ آن وضع نموده اند. ولی با وجود آن، در برخی اوقات افرادی با سوء استفاده از ضعف قوه تفکر و تشخیص افراد، با استفاده از ابزارهای جنگ شناختی و با القائات روانی سعی در نقض سلامت اجتماعی داشته و در نتیجه فضای جامعه را ملتهب و باعث ایجاد ناامنی و آشوب در جامعه می شوند. بنابراین هدف از این پژوهش، بررسی نقض سلامت اجتماعی به واسطه ابزارهای جنگ شناختی بوده که سیاست تقنینی ایران نیز در قبال آن بررسی خواهد شد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات نیز به صورت فیش برداری می باشد. نحوه انجام پژوهش کیفی بوده و یافته های تحقیق حاکی از این مطلب است که جنگ شناختی به عنوان ابزاری نو برای نقض سلامت اجتماعی بوده و بزهکاران از این طریق جامعه را به سمت و سوی بی نظمی و آشوب کشانده و باعث ایجاد نا امنی در جامعه می شوند که مقنن جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 با الحاق ماده 500 مکرر به قانون مجازات اسلامی، رویکرد نوینی را برای مقابله با جنگ شناختی اتخاذ کرده و از این طریق توانسته است گامی درست برای برقراری نظم و حفظ سلامت اجتماعی شهروندان بردارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور
      سید مجتبی عقیلی اکرم وکیلی بسطام
      شماره 2 , دوره 2 , تابستان 1401
      پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگا چکیده کامل
      پریشانی هیجانی به عنوان یک اختلال هیجانی در طولانی مدت می تواند عملکرد اجتماعی و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد درماندگی در آن ها شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور گرگان در سال تحصیلی 1401_۱400 بود که از این میان 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه تحمل پریشانی گاهر (2005)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (1991) و معنای زندگی استگر و همکاران (2006) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان ذهن آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام شد. یافته ها نشان داد درمان ذهن آگاهی تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان و معنای زندگی را افزایش داده است (001/0&gt;p). درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند درتحمل پریشانی، تنظیم هیجان و معنای زندگی دانشجویان موثر واقع شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - تفاوت نسل‌ها و ویژگی روانی اجتماعی نسل Z
      مژگان سپاه منصور رقیه نظری
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      پژوهش کنونی با هدف شناخت تفاوت نسل‌ها و آشنایی با ویژگی روانی اجتماعی نسل Z انجام شد. در این پژوهش به شیوۀ اسنادی و با مطالعۀ بررسی پیشینه و مطالعات انجام شده به بررسی موضوع اقدام شد. در ابتدا نسل و تعاریف مختلف ارائه شده دربارۀ نسل‌ها، سپس تفاوت میان نسل‌ها و ویژگی نسل چکیده کامل
      پژوهش کنونی با هدف شناخت تفاوت نسل‌ها و آشنایی با ویژگی روانی اجتماعی نسل Z انجام شد. در این پژوهش به شیوۀ اسنادی و با مطالعۀ بررسی پیشینه و مطالعات انجام شده به بررسی موضوع اقدام شد. در ابتدا نسل و تعاریف مختلف ارائه شده دربارۀ نسل‌ها، سپس تفاوت میان نسل‌ها و ویژگی نسلZ به طور مشخص‌تر بررسی شد. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد، افراد نسل Z در جامعۀ ما علاوه بر نیازهای فیزیولوژیکی‌، نیازهای اساسی انسانی دارند؛ که مهم‌ترین آن‌ها باور داشتن آن‌ها، نیاز به شنیده شدن و توجه کافی به آن‌هاست. افراد این نسل نیاز به پیشرفت دارند و لازمۀ رسیدن به این پیشرفت و خودشکوفایی همراهی جامعه و خانواده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - عوامل فردی ،خانوادگی و اجتماعی موثر بر تجربه ی شکست عشقی : یک مرور نظام مند
      لادن عراقی عبدالله شفیع ابادی علی دلاور مژگان مردانی راد
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      چکیده:یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که امروزه می‌تواند برای افراد در طول زندگی‌شان اتفاق بیافتد تجربة شکست عشقی است که عمدتاً با پیامدهای منفی گوناگونی همراه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در شکست عشقی بود. بدین منظور از روش مرور نظامند استفاده شد. جامعه در این بخش چکیده کامل
      چکیده:یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که امروزه می‌تواند برای افراد در طول زندگی‌شان اتفاق بیافتد تجربة شکست عشقی است که عمدتاً با پیامدهای منفی گوناگونی همراه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در شکست عشقی بود. بدین منظور از روش مرور نظامند استفاده شد. جامعه در این بخش کلیه منابع نوشتاری (چاپی/الکترونیکی) داخلی و بین ‌المللی در زمینه تجربه شکست عشقی بود که از طریق پایگاهای اطلاعاتی داخلی و خارجی قابل‌بازیابی و دسترسی بودند. پس از تعیین معیارهای ورود (منتشر شده از سال 2000 تا کنون؛ پژوهش‌هایی که در یک مجله معتبر به چاپ رسیده باشند و دارای متن کامل بودند؛ پژوهش‌های تجربی و مروری) و غربالگری و ارزیابی مقالات، 37 مطالعه انتخاب شد. با بررسی نظامند پیشینه پژوهش و بر اساس مرور نظامند انجام شده، ویژگیهای شخصیتی، سبک دلبستگی و طرحواره‌های ناسازگار به‌عنوان سه عامل مهم فردی، الگوهای فرزندپروری به عنوان یک عامل مهم خانوادگی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده به‌عنوان عامل مهم اجتماعی موثر بر تجربه شکست عشقی شناسایی شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، ضروری است در طراحی مداخلات و برنامه‌هایی که برای پیشگیری و یا درمان شکست عاطفی طراحی می‌شوند، به متغیرهای فردی، خانوادگی و اجتماعی شناسایی شده توجه داشته باشند. چگونگی تاثیر و نقش هریک از این متغیرها بر شکست عاطفی به بحث گذاشته شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بررسی رابطه صفات تاریک و روشن شخصیت و تمایز یافتگی عاطفی با رضایت از زندگی
      بتول علی پور گوراند معصومه آزموده خلیل اسماعیل پور سید داوود حسینی نسب
      شماره 1 , دوره 2 , بهار 1401
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات تاریک و روشن شخصیت و تمایز یافتگی عاطفی با رضایت از زندگی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی (سلامت) شهر تبریز در سال 1400 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 400 نفر چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه صفات تاریک و روشن شخصیت و تمایز یافتگی عاطفی با رضایت از زندگی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی (سلامت) شهر تبریز در سال 1400 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 400 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985)، پرسشنامه صفات تاریک شخصیت جانسون و وبستر (2010)، پرسشنامه سه گانه روشن شخصیت کافمن و همکاران (2019)، پرسشنامه خودمتمایزسازی DSI-SF اسکورن و فردلندر (1998) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کاربرد نرم افزارSPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل آزمون همبستگی پیرسون نشان داد؛ بین صفات تاریک شخصیت با رضایت از زندگی رابطه مستقیم و منفی وجود دارد. بین صفات روشن شخصیت و تمایز یافتگی‌عاطفی با رضایت از زندگی رابطه مستقیم و مثبت وجود دارند. نتایج تحلیل مدل رگرسیون نشان داد که 0/68 تغییرات رضایت از زندگی به وسیله متغیرهای پیش بین تبیین می شود که در این میان صفات روشن شخصیت توان بیشتری از سایر متغیرها در پیش‌بینی رضایت از زندگی دارد. بنابراین نتایج این تحقیق می تواند کاربردهای عملی برای استفاده مشاوران وروانشناسان داشته باشد تا با انجام مداخلات روانشناختی تاثیر قابل توجهی بر افزایش میزان رضایت از زندگی داشته باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - مدل ساختاری پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس سبک های شناختی تنظیم هیجان و خطاها ی شناختی با نقش میانجی خودناتوان سازی در دانش آموزان
      مریم صادقی ملکی علیرضا ملازااده
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس سبک‌های شناختی تنظیم هیجان و خطاهای شناختی با نقش میانجی خودناتوان‌سازی در دانش‌آموزان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی و همبستگی (تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس سبک‌های شناختی تنظیم هیجان و خطاهای شناختی با نقش میانجی خودناتوان‌سازی در دانش‌آموزان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی و همبستگی (تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری) بود. در پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان (متوسطه دوم) منطقه 7 و 8 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 8522 نفر بود. حجم نمونه به تعداد 250 دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های خودناتوان‌سازی جونز و رودوالت (1982)، سبک‌های تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003)، تحریف شناختی عبداله زاده و سالار (1389) و اهمال‌کاری تحصیلی تاکمن (1991) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد. نتایج نشان داد سبک‌های شناختی تنظیم هیجان بر اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان اثر مستقیم دارد. خطاهای شناختی بر اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان اثر مستقیم دارد. خودناتوان‌سازی بر اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان اثر مستقیم دارد. خطاهای شناختی بر اهمال‌کاری با نقش میانجی خودناتوان‌سازی در دانش‌آموزان اثر غیرمستقیم دارد. سبک‌های شناختی تنظیم هیجان بر اهمال‌کاری با نقش میانجی خودناتوان‌سازی در دانش‌آموزان اثر غیرمستقیم دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - عنوان مقاله مقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی
      ویدا امیرداور مژگان سپاه منصور
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      &lrm;چکیده &lrm;هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون &ndash;پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دور چکیده کامل
      &lrm;چکیده &lrm;هدف از پژوهش حاضرمقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون &ndash;پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دوره دوم متوسطه منطقه یکشهرتهران بودکه درسال 1398-99 مشغول به تحصیل بودندنمونه پژوهش نیزشامل تعداد45 نفربودند.‌ ‌ پژوهش به شیوه‌ی نمونه‌نمونه گیری داوطلبانه یا جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین ‌پیگیری در پژوهش به پرسشنامه نظریه ی تلویحی هوش عبدالفتاح ویتس(2006)پاسخ دادند.کنترل در باورهای هوشی با آموزش سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0&gt; )P ، 61/4 = (56 و 2)F را بر خلاف باور ذاتی هوش (05/0&lt;، 28/1 = (56 و سطح 05/0 تحت تاثیر قرار داده است وهمجنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0&gt;) P ، 81/4 = (56 و 2)F را در سطح معناداری 05/0 و باور ذاتی هوش (01/0&gt; )P ، 33/6 = (56 و 2)F در سطح 01/0 تحت تاثیر قرار داده است. چنین نتیجه گیری شد که بین اثر آموزش سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی در دانش‌آموزان تفاوت وجود ندارد پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - رابطه بین رفتار تقلب و اعتماد شناختی-عاطفی: واسطه نقش انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب در بین دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران
      مرجان قربانی فرد مژگان سپاه منمصور افسانه قنبری پناه
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گر انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب در روابط اعتماد شناختی-عاطفی با رفتار تقلب در دانش آموزان بود.مواد و روش ها: همبستگی مدل سازی معادلات ساختاری روشی بود که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. جمعیت آماری این مطالعه شامل 400 دانش آموز بود چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گر انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب در روابط اعتماد شناختی-عاطفی با رفتار تقلب در دانش آموزان بود.مواد و روش ها: همبستگی مدل سازی معادلات ساختاری روشی بود که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. جمعیت آماری این مطالعه شامل 400 دانش آموز بود که از کلیه مدارس پسرانه دوم راهنمایی در 4 منطقه تهران در سال تحصیلی 1397-98انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها، مقیاس اعتماد شناختی، پرسشنامه رفتار تقلب، پرسشنامه انگیزش تحصیلی، و پرسشنامه نگرش به تقلب استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از همبستگی پیرسون با SPSS 22 و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS 18 استفاده شد. روابط میانجیگری مدل نهایی نیز با استفاده از بوت استرپ (05/0 = &alpha;) مورد آزمایش قرار گرفت.یافته ها: شاخص‌های برازندگی مدل پژوهش شامل شاخص مجذور خی (28/9=2&chi;)، مجذور خی نسبی (32/2= /df2&chi;)، شاخص نیکویی برازش (991/0GFI=)، شاخص نیکویی برازش انطباقی (938/0AGFI =)، شاخص برازش مقایسه‌ای (973/0CFI =)، شاخص برازندگی افزایش (984/0IFI =)، شاخص برازندگی توکر-لویس(967/0TLI =) و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (05/0RMSEA=) حاکی از برازش عالی مدل اصلاح شده است.نتیجه گیری: از آنجا که یافته های این پژوهش نشان داد که نقش واسطه گر انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب می‌تواند بر رابطه رفتار تقلب و اعتماد شناختی-عاطفی تاثیر بگذارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای با طرحواره های ناسازگار اولیه و خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر
      هانیه وفایی قشونی رویا کوچک انتظار
      شماره 2 , دوره 1 , تابستان 1400
      در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری چکیده کامل
      در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری از پذیرش مسئولیت عملکرد خویش و یا به عبارتی خودناتوان سازی تحصیلی می باشد. این پژوهش با هدف نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای بر طرحواره های ناسازگاراولیه و خودناتوان سازی تحصیلی انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم منطقه ی 4 تهران در سال تحصیلی 99- 1398می باشد. نمونه ی این پژوهش به تعداد 200 نفر می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش ، روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بوده است. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن(1991)، پرسش نامه ی طرحواره های ناسازگاراولیه ی یانگ (2005) و پرسش نامه ی خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طرحواره های ناسازگاراولیه بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر مستقیم دارند و طرحواره های ناسازگاراولیه با میانجی گری راهبرهای مقابله ای بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر غیر مستقیم ندارند.در نتیجه با شناخت طرحواره های ناسازگاراولیه و درمان آن ها می توان از استفاده ی دانش آموزان از مکانیسم معیوب خودناتوان سازی جلوگیری کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی رابطه اضطراب کرونا با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، افسردگی و اضطراب مرگ در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
      مینا ملکی منیجه شهنی ییلاق
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب کرونا با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، افسردگی و اضطراب مرگ در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطراب کرونا با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، افسردگی و اضطراب مرگ در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند تشکیل داد و از بین آنها 240 نفر از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های اضطراب کرونا عیلپور و همکاران (1398)، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی خواجه‌احمدی و همکاران (1395)، افسردگی دانشجویان کاواجا و برایدن (2006) و اضطراب مرگ تمپلر (1970) پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی (541/0 = r)، افسردگی (473/0 = r) و اضطراب مرگ (310/0 = r) با اضطراب کرونا رابطه معنادار دارند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و افسردگی به ترتیب 37 و 24 درصد توانایی پیش‌بینی اضطراب کرونا را دارند، ولی اضطراب مرگ قادر به پیش‌بینی اضطراب کرونا نبود. نتایج یافته‌ها نشان داد اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و افسردگی توانایی پیش‌بینی اضطراب کرونا را دارند، بنابراین به نظر می‌رسد که در شرایط همه‌گیری کرونا بتوان با کاهش اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و مداخله برای بهبود افسردگی، از اضطراب کرونا کاست. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی -,واحد تهران مرکزی
    مدير مسئول
    جناب آقای دکتر امیر حسین محمودی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) خانم آنیتا هایراپطیان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی) رقیه نظری (دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه خوارزمی)
    سردبیر
    سرکار خانم دکتر مژگان سپاه منصور (استاد گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی)
    مدیر داخلی
    رقیه نظری (دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه خوارزمی)
    هیئت تحریریه
    جناب آقای دکتر ناصر صبحی قراملکی (دانشیار، روانشناسی بالینی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائیحساب Research Gate : ) جناب آقای دکتر هومن نامور (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه) جناب آقای دکتر محمد اورکی (استاد دانشگاه پیام نور) سرکار خانم دکترسوزان امامی پور (دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران مرکزی) جناب آقای دکتر حسن پاشاشریفی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) جناب آقای دکتر جلال الدین رفیع فر (مدیر گروه آموزشی انسان شناسی؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده؛ رئیس انجمن انسان شناسی ایران دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران) جناب آقای دکتر امید رضایی (استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) جناب آقای دکتر حسین شکرکن (استاد دانشگاه شهید چمران اهواز) جناب آقای دکتر مجید صفاری نیا (رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران- استاد دانشگاه پیام نور) سرکار خانم دکتر مهناز علی اکبری (استاد دانشگاه پیام نور) سرکار خانم دکتر شیرین کوشکی (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز) سرکار خانم دکتر پروانه محمدخانی (دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران) سرکار خانم دکتر مینا مجتبائی (دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن) جناب آقای دکتر رمضان حسن زاده (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران)
    شاپا: --------
    شاپای الکترونیکی:2783-3348

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    نشانی: تهران، بزرگراه ارتش، سوهانک، مجتمع دانشگاهی سرباز ولایت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیصندوق پستی:1955847881 www.iauctb.ac.ir نویسندگان محترم لطفا سؤالات خود را به ایمیل فصلنامه ارسال نمایید.quarterly.jhbps99@gmail.comشماره تماس فصلنامه021-73681550
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 3
    تعداد شماره ها 13
    مقالات چاپ شده 72
    تعداد نویسندگان 517
    تعداد مشاهده مقاله 5770
    تعداد دانلود مقاله 2123
    تعداد مقالات ارسال شده 223
    تعداد مقالات رد شده 78
    تعداد مقالات پذیرفته شده 73
    درصد پذیرش 26 %
    زمان پذیرش(روز) 160
    تعداد داوران 121
    آخرین به روزرسانی 27/03/1403