هدف: این تحقیق با هدف شناخت رفتار مسیریابی کاربران از ورودی ساختمان کتابخانه با استفاده از مشاهده هدفمند و همچنین شناخت پر ترددترین مسیرها برای تعیین مکانهای بازاریابی خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با استفاده از نرمافزار سیستم اطلاعات مکانی انجام شده است. رو چکیده کامل
هدف: این تحقیق با هدف شناخت رفتار مسیریابی کاربران از ورودی ساختمان کتابخانه با استفاده از مشاهده هدفمند و همچنین شناخت پر ترددترین مسیرها برای تعیین مکانهای بازاریابی خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با استفاده از نرمافزار سیستم اطلاعات مکانی انجام شده است. روش پژوهش: این تحقیق با روش تجربی و با استفاده از یک سیاهه وارسی از طریق مشاهده مستقیم مسیرهای تردد مراجعین از درب ورودی طبقه همکف و ورودی پلههای طبقه اوّل، درکتابخانه مرکزی دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کاربران و مراجعه کنندگان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بودند. به جای نمونهگیری از خود کاربران، مدت زمانی گردآوری دادهها نمونهگیری شده است. بعد از تحلیل مسیرها و تعیین میزان تردد در هر مسیر مشخص با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس، اطلاعات وارد نرمافزار آرکجیآیاس شد و پایگاه اطلاعات مکانی مسیرهای کاربران کتابخانه ایجاد شد و با استفاده از زبان ساختیافته جستوجوی پایگاه داده جستوجوی پرترددترین مسیرها انجام و نقشههایی از پلان کتابخانه که مسیرها بر روی آن مشخص شده بودند از نرمافزار استخراج گردید. یافتهها: در این تحقیق بیش از 360 مسیر ورودی مشاهده شد، اما تنها 5 مسیر مشخص توسط بیش از 50 درصد مراجعین همیشگی برای ورود به کتابخانه انتخاب شده بود. مسیر" درب ورودی کتابخانه، سپس رفتن به طبقه اوّل از سمت پلههای چپ"، با 7/25 درصد، به عنوان اولین مسیر پرتردد و مسیر "درب ورودی، مسئول کیفداری، کیفداری سمت راست و رفتن به طبقه اول از پلههای سمت راست"، با 2/25 درصد، به عنوان دومین مسیر پرتردد در طبقه همکف کتابخانه شناخته شده است که بیش از 50 درصد ترددها را به خود اختصاص داده است. همچنین مسیر "ورودی طبقه اوّل به سالن ابوریحان"، با 4/34 درصد به عنوان اوّلین مسیر پرتردد، مسیر "ورودی طبقه اوّل، راهرو زیراکس، سالن علوم و فنون"، با 3/9 درصد به عنوان دوّمین مسیر پرتردد و مسیر "ورودی طبقه اول، راهرو زیراکس، تالار انفورماتیک"، با 1/9 درصد به عنوان سوّمین مسیر پرتردد در طبقه اوّل ساختمان کتابخانه محسوب میشود که بیش از 52 درصد ترددها را در طبقه اوّل به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: با توجه به یافته ها، پرسنل کتابخانه میتوانند برای نقشه نگاری مسیرهای پرطرفدار از سیستم اطلاعات مکانی استفاده کنند و با استفاده از نتایج آن در جهت تبلیغات و بازاریابی بهتر خدمات و برنامههای کتابخانه عمل نمایند و سطح سهولت دستیابی به ناحیه ورودی کتابخانه جهت استفاده از منابع و خدماتی که ارائه میشود، را افزایش دهند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر، عناصر فهرست نسخه های خطی فارسی دورهی صفوی را مورد بررسی قرار داده است تا بر آن اساس به شناخت سبک و شیوهی رایج، شاخصههای کتاب آرایی و ویژگی های کتابت آن دوره دست یابد. روش پژوهش: این پژوهش با روش تحلیل کتاب شناختی به شیوهی استنادی (کتابخانه ای) و تأ چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر، عناصر فهرست نسخه های خطی فارسی دورهی صفوی را مورد بررسی قرار داده است تا بر آن اساس به شناخت سبک و شیوهی رایج، شاخصههای کتاب آرایی و ویژگی های کتابت آن دوره دست یابد. روش پژوهش: این پژوهش با روش تحلیل کتاب شناختی به شیوهی استنادی (کتابخانه ای) و تأکید بر نوع خط نسخه های خطی این دوره انجام گرفته است. سیاههی وارسی 5 ناحیهی توصیف قواعد فهرست نویسی انگلوامریکن (عنوان و شرح پدیدآوران؛ مشخصات ظاهری؛ انواع خطوط؛ آرایش نسخه ها؛ یادداشت ها و برافزوده ها) است. جامعهی پژوهش شامل 3561 نسخهی شناخته شده است که از این تعداد نمونه ای شامل 351 نسخهی تاریخ دار، با بررسی فهرست پنج کتابخانهی کاخ موزهی گلستان، مجلس شورای اسلامی، مرکزی دانشگاه تهران، موزهی ملک و ملی که بیشترین آثار این دوره را در فهرست خود داشتند، به عنوان جامعهی آماری نمونه بر اساس جدول کرسی، مورگان انتخاب شد. یافته ها: یافته های حاصل از این پژوهش، بیانگر ارتباط انتخاب خطوط با گرایش موضوعی است که نخست به مضامین ادبی، سپس دینی و مذهبی، تاریخی، علوم طبیعی و ریاضی، اخلاقی و عرفانی این دوره توجه داشته اند. از دیگر ویژگی های این عصر توجه خاص در به کارگیری انواع تزیینات در صفحهی عنوان، آغاز نسخهها، استفاده از جدول های رنگین، تذهیب و سرلوح های ساده و مُزدوج، وجود انجامه و حواشی نسخهها است. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، فرضیه های پژوهش مبنی بر وجود ارتباط معنی دار بین نوع خط نسخه ها با موضوع آنها و سهم بیش از پنجاه درصدی (46/57%) توجه بهخوشنویسی در مقایسه با کتابت عادی در فرایند نسخه پردازی با آزمون های خی دو و Z0 تأیید شد. در انتها پیشنهادهایی برای استفاده در فهرست نویسی نسخه های خطی فارسی با توجه به ویژگی های خط و کتاب آرایی شرقی ارائه شد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است.
روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امت چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن به انجام رسیده است.
روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش، در ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران در چهار وجه کارت امتیازی متوازن (منابع و زیرساختها، کارایی، رشد و توانمندیهای بالقوه و استفاده) گردآوری شد و سپس از طریق یک مطالعه دلفی دو مرحله ای، نظرات 15 نفر از متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی در مورد میزان اهمیت هر یک از این شاخصها در قالب پرسشنامه ای با طیف لیکرت پنج گزینه ای گردآوری شد.
یافته ها: در نهایت تعداد 48 شاخص برای ارزیابی عملکرد کتابخانه های تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، بومی سازی و انتخاب شد و در قالب یک سیاهه وارسی ارایه گردید.
نتیجه گیری: حاصلِ پژوهش حاضر، شاخصهای ارزیابی عملکرد کتابخانههای تخصصی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن است که به کارگیری آن در کتابخانه های تخصصی، امکان سنجش دقیق عملکرد و مقایسه آن ها با کتابخانههای مشابه فراهم میشود.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان پذیرش و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته لاتین در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های شهر کرمانشاه بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری است.
روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی – تحلیلی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان پذیرش و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته لاتین در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های شهر کرمانشاه بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری است.
روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی – تحلیلی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری شامل 752 عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاههای بزرگ شهر کرمانشاه (شامل رازی، علوم پزشکی و آزاد اسلامی) است، که 254 نفر از آنها به روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی و بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که، از نظر جنسیت 8/20 درصد از کل نمونه زن و 2/79 درصد مرد هستند، و 232 نفر معادل 7/94 درصد از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته لاتین استفاده میکنند. همچنین مشخص گردید که جامعه آماری تا حد زیادی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته لاتین را پذیرفته و استفاده میکنند. بین انتظار اجرا یا عملکرد، نفوذ اجتماعی، شرایط تسهیلگر، اراده فرد، اضطراب و قصد رفتار و متغیر وابسته پذیرش و استفاده رابطه معنی داری وجود دارد. ولی بین انتظار تلاش و پذیرش و استفاده با توجه به ضریب همبستگی پیرسون از نظر آماری رابطه معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش نشان میدهد که جهت گنجاندن فعالیتهای پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی بالاخص پایگاههای اطلاعاتی پیوسته لاتین در برنامه ریزیهای راهبردی و عملیاتی کدام مؤلفهها باید مورد توجه قرار گیرند و میزان تأثیرگذاری هر یک از مؤلفههای مورد بررسی در این نظریه به چه میزان است تا به توان بر مبنای آن دست به برنامه ریزیهای راهبردی لازم زد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ساختاری سیستمهای جستوجوی یکپارچه به منظور کمک در ایجاد و طراحی سیستم جستوجوی یکپارچه ملی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی – تحلیلی، از نظر نوع کاربردی، و به روش ارزیابانه انجام شده است. جامعه آماری مورد بررسی در این پژ چکیده کامل
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارزیابی ساختاری سیستمهای جستوجوی یکپارچه به منظور کمک در ایجاد و طراحی سیستم جستوجوی یکپارچه ملی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی – تحلیلی، از نظر نوع کاربردی، و به روش ارزیابانه انجام شده است. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش سیستمهای جستوجوی یکپارچه است که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس دو سیستم جستوجوی یکپارچه ابسکو و سامون دیسکاوری سرویس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مشاهده مستقیم و مصاحبه سازمان یافته با مدیران کارگزاران آن دو سیستم جستوجوی یکپارچه و بر اساس سیاهه وارسی محقق ساخته که شامل معیارهای لازم برای ارزیابی است، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. بدین صورت که بر اساس معیارهای مطرح شده در مقولههای کلی سیاهه وارسی، در صورت دارا بودن آن معیار عدد یک و در صورت نداشتن عدد صفر لحاظ گردید. این ارزیابی با 144 مؤلفه در 9 مقوله کارآمدی جستوجو، قابلیت نمایش، بازیابی، تعامل کاربر، معتبرسازی، سفارشی سازی رابط، طراحی رابط، استانداردها و پروتکلهای ارتباطی و حمایت فروشنده انجام شده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میزان مطابقت دو سیستم جستوجوی یکپارچه ابسکو و سامون دیسکاوری سرویس به ترتیب 05/93% و 94/81% می باشد. بر این اساس، سیستم جستوجوی یکپارچه ابسکو دیسکاوری سرویس بیشترین مطابقت را با معیارهای ساختاری دارد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از ارزیابی ساختار دو سیستم جستوجوی یکپارچه ابسکو و سامون گویای آن است که ساختار هر دو سیستم جستوجوی یکپارچه در حد مطلوبی است. ولی سیستم جستوجوی یکپارچه ابسکو مطابقت بیشتری با معیارهای سیاهه وارسی دارد. نتایج نهایی پژوهش نشانگر مدل ساختاری پیشنهادی یک سیستم جستوجوی یکپارچه است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به اهمیت و نقش کتابخانه های مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه سما دوره متوسطه شهر تهران در جهت تأمین نیازهای پژوهشی انجام پذیرفته است و بررسی میزان پاسخگویی کتابخانه های مدارس سما به نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود، از مباحث مورد بررسی اس چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به اهمیت و نقش کتابخانه های مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه سما دوره متوسطه شهر تهران در جهت تأمین نیازهای پژوهشی انجام پذیرفته است و بررسی میزان پاسخگویی کتابخانه های مدارس سما به نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود، از مباحث مورد بررسی است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی – کاربردی استفاده شده است. جامعه آماری 1400 نفر دانش آموزان دبیرستان های سمای تهران می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. با بررسی پژوهش ها و منابع و پرسشنامه های موجود، پرسشنامه اولیه ای تهیه و جهت تعیین روایی صوری و محتوایی در بین 8 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در رشته کتابداری توزیع و گردآوری گردید و برای برآورد پایایی نیز از فرمول آلفای کرونباخ (0.89 a=) استفاده گردید. برای سنجش داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: طبق جدول مورگان، نمونه آماری جامعه مذکور 302 نفر است که به منظور صحت داده ها، 360 پرسشنامه خود ساخته 34 سؤالی طراحی شده که به نظر اعتبار در پاسخگویی 350 عدد آن قابل استناد است. پس از مطالعه و تحلیل داده ها مشخص شد که 1/35% بر این باور هستند که کتابخانه ها خیلی کم پاسخگوی نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود هستند، 40% معتقدند که این پاسخگویی راکم، 9/14% آن را متوسط و 10% دیگر نیز پاسخگویی کتابخانه ها را زیاد ارزیابی کردند. نتیجه گیری: با توجه به پرسش مطرح شده و دیدگاه پاسخ دهندگان، میانگین نمرات 99/1 می باشد که از مقدار متوسط طیف لیکرت 5 ارزشی که 3 می باشد نیز پایین تر است و در نتیجهگیری این نظر سنجی نشان میدهد که کتابخانه های مدارس سما پاسخگوی نیازهای پژوهشی دانش آموزان نمی باشند.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش وبگاههای کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی (اعم از عمومی و تخصصی) در ایران را از نقطه نظر معیار دسترسپذیری و رعایت مؤلفه ها و ویژگیهای مطرح در این امر مورد توجه قرار داده است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی از نوع ارزیابانه است. ابزار گردآوری چکیده کامل
هدف: این پژوهش وبگاههای کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی (اعم از عمومی و تخصصی) در ایران را از نقطه نظر معیار دسترسپذیری و رعایت مؤلفه ها و ویژگیهای مطرح در این امر مورد توجه قرار داده است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی از نوع ارزیابانه است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش سیاهه وارسی است مشتمل بر 13 مؤلفه که در نتیجه مطالعه متون و منابع و پژوهشهای مشابه تهیه گردیده است. در سیاهه مزبور از روش روایی صوری و محتوایی، و به منظور سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مقدار آلفا عدد 97/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بسیار قوی بود. جامعهی آماری پژوهش را وبگاههای کتابخانههای بیمارستانی عمومی و تخصصی ایران شامل جمعاً 24 وبگاه تشکیل داده است. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آمار توصیفی و آزمون استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در کل وبگاه بیمارستانهای تخصصی با کسب 87 درصد و وبگاه بیمارستانهای عمومی با کسب 83 درصد مولفههای دسترسپذیری را رعایت کردهاند. در مجموع در وبگاههای جامعه مورد نظر بیش از نیمی از استانداردها رعایت شده است.
نتیجه گیری: مطالعه و بررسی وضعیت وبگاههای کتابخانههای بیمارستانی (تخصصی و عمومی) نشان داد که وب گاه های مزبور به لحاظ رعایت مؤلفههای دسترسپذیری با وبگاه شاخص فاصله اندکی داشته و در آن ها بیشاز 80 درصد مؤلفههای مربوط به رعایت معیار دسترسپذیری رعایت شده است. بدیهی است این امر می تواند نتایج مطلوبی را در راستای اطلاع رسانی و مقابله با بحران های اجتماعی، نظیر بلایای طبیعی برای بیمارستان ها به ارمغان آورد، لذا، توصیه می گردد در طراحی این وبسایتها با بذل دقت و توجه بیشتری تمام مؤلفه های مربوط به این معیار رعایت گردد تا حداکثر نتیجه در این زمینه حاصل گردد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر چگونگی استفاده مدیران ارشد مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اطلاعات در فرایند تصمیمگیری را بررسی میکند.
روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته است. جامعه پژوهش را مدیران ارشد مراکز پژوهشی تحت چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر چگونگی استفاده مدیران ارشد مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اطلاعات در فرایند تصمیمگیری را بررسی میکند.
روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته است. جامعه پژوهش را مدیران ارشد مراکز پژوهشی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل داده است که تعداد آنها بالغ بر 120 نفر بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار اس پی اس اس انجام گردید. برای تحلیل های آماری از روش های آماری توصیفی شامل درصد، میانگین، انحراف معیار و برای آزمون فرضیه از تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد مهم ترین ویژگی های کیفیت اطلاعات از دیدگاه مدیران برای تصمیم گیری دقیق بودن اطلاعات، صحیح بودن اطلاعات، عاری بودن از خطا، کافی بودن دامنه اطلاعات برای تصمیم گیری، قابل اعتماد بودن اطلاعات و مناسب ترین منابع اطلاعاتی خدمات اطلاع رسانی الکترونیکی، مشاوران و اعضای کمیته های تخصصی، متخصصان حوزه موضوعی، مدیران زیردست و منابع کتابخانه است. همچنین بیشترین استفاده مدیران از اطلاعات برای تصمیم گیری های راهبردی بوده و مدیران بیشتر در مرحله شناخت راهکارهای گوناگون اخذ تصمیم از اطلاعات استفاده می کنند. عمده ترین موانع استفاده از اطلاعات نیز مربوط به فقدان یا کمبود زمان برای گردآوری اطلاعات، کمبود منابع اطلاعاتی به زبان فارسی و عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی بودند.
نتیجه گیری: اهمیت نسبی شاخص های کیفیت اطلاعات و رتبه بندی این شاخص ها مشروط به نوع استفاده از اطلاعات است. منابع اطلاعاتی فردی برای کسب اطلاعات، از مطلوبیت بالایی برای مدیران برخوردار است. همچنین استفاده از اطلاعات در فعالیت تصمیمگیری مدیران، در ارتباط مستقیم با سطوح مدیریتی آنان بوده و مدیران بسته به وظایف مدیریتی خود از اطلاعات برای تصمیم گیری درخصوص سیاست گذاری های کلی و تعیین اهداف سازمان، ایجاد هماهنگی میان خط مشی ها و کنترل عملکرد سازمان و فعالیت های جاری سازمان استفاده می کنند.
پرونده مقاله