هدف پژوهش پیشبینی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناحیه یک مدارس متوسطه شهر ساری به تعداد 6823 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان تع چکیده کامل
هدف پژوهش پیشبینی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناحیه یک مدارس متوسطه شهر ساری به تعداد 6823 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر تعیین شد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1980)، الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (۱۹۹۰) و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید تایید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی(87/0 )؛ الگوهای ارتباطی خانواده (84/0) و پرخاشگری (79/0) تعیین گردید. از آمار توصیفی میانگین، فراوانی، درصد و انحراف استاندارد برای توصیف متغیرها در جامعه تحقیق استفاده گردید. در سطح آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش-آموزان دبیرستان شهر ساری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی با نقش میانجی نگرش به تغییر سازمانی در معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان میاندرود به تعداد 255 نفر بود. نمونه آماری ب چکیده کامل
هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی با نقش میانجی نگرش به تغییر سازمانی در معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان میاندرود به تعداد 255 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 155 نفر و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه رهبری اصیل والومبا و همکاران (2008)، نوآوری سازمانی جیمز- جیمز و همکاران (2008) و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. پایایی با فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 79/0 و 82/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار آماری پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین رهبری اصیل و نگرش به تغییر سازمانی با نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/66 درصد از نوآوری سازمانی و 7/48 درصد از نگرش به تغییر سازمانی توسط رهبری اصیل تبیین میشود و متغیر نگرش به تغییر سازمانی اثر میانجی بر رابطه بین رهبری اصیل و نوآوری سازمانی را دارد. همچنین شاخصهای برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائهشده از برازش مناسبی برخوردار است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه قلدری با سکوت سازمانی با نقش میانجی سایش اجتماعی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل که1850 نفر میبا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه قلدری با سکوت سازمانی با نقش میانجی سایش اجتماعی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل که1850 نفر میباشند، بودند و برای انتخاب حجم نمونه که با روش نمونهگیری خوشهای و با بهکارگیری نرمافزار Sample powerانجام شد، 318 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای سایشاجتماعی حمزه (2018)، قلدری آنجوم و همکاران (2019) و سکوت سازمانی نول و همکاران (2021) استفاده گردید که پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 95/0و 88/0 برآورد شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss26 و Amos26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رابطة بین سازههای مدل پژوهش با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد قلدری با سکوتسازمانی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین سایش اجتماعی نیز بر سکوت سازمانی تأثیر میگذارد و نقش میانجی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی داشت.
پرونده مقاله
امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویتهای دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انج چکیده کامل
امروزه رسانه ها در فضای مجازی برخلاف رسانه های سنتی پارادایمی را ایجاد کرده اند که مخاطبان با دو جهان واقعی و مجازی روبرو شده اند. هدف پژوهش حاضر شناسایی هویتهای دوگانه در فضای مجازی و واقعی بر اساس تجربه زیسته نوجوانان بود که به روش پژوهش کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. 16 شرکت کننده (دانشآموز) با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب و با استغاده از مصاحبه نیمهساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. دادهها بر اساس فرایند تحلیل مضمون براون و کلارک و با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. تحلیل دادهها به 274 کد اولیه در 18 مضمون پایه و 6 مضمون اصلی شامل هویت خانوادگی، هویت دینی، هویت فرهنگی، هویت ملی، هویت قومی و هویت جنسیتی طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که فضای واقعی و مجازی منجر به شکل گیری هویت های متفاوت و بعضاً دوگانه در نوجوانان شده است.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال ت چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهبردهای بهبود آن بوده است. روش تحقیق، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد(1609 استخدام دولتی و 232 نفر استخدام مدارس غیرانتفاعی)در سال تحصیلی1401-1400بوده است.شیوه نمونه گیری تا حد اشباع نظری به تعداد 33 نفر ادامه یافت. برای غنی سازی داده ها نیز از مقالات علمی منتشر شده در رابطه با تنبلی دانش آموزان استفاده بعمل آمد.ابزار تحقیق شامل مصاحبه عمیق و غیرساختاریافته بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده از روش کُد گذاری باز، کُد گذازی محوری و کُد گذاری انتخابی استفاده گردید. بطور کلی نتایج تحقیق نشان داد، شرایط علّی تنبلی دانش آموزان مشتمل بر 8 کُد گزینشی 1.نااُمیدی 2.سهل انگاری 3.خودپنداره منفی؛ 4.نداشتن انگیزه؛ 5.نداشتن اعتمادبه نفس(بی اعتمادی به خود، از دست دادن خودباوری)؛ 6.نداشتن دلبستگی تحصیلی؛ 7.نداشتن تلاش تحصیلی؛ 8. ناخشنودی تحصیلی بوده است. شرایط زمینه ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. کشف هوش دانش آموز؛ 2. تبلور سازی هوش دانش آموز و 3. ابراز وجود دانش آموز بوده است. شرایط راهبردی بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. راهبردهای فراشناختی؛ 2. راهبردهای شناختی بوده است. شرایط مداخله ای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 2 کُد گزینشی 1. تأثیر اطرافیان؛ و2. اُفت تحصیلی بوده است. پیامدهای بهبود تنبلی دانش آموزان شامل 3 کُد گزینشی 1. تلاش و کوشش؛ 2. امید به آینده؛ و 3. دلبستگی تحصیلی بوده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر ، با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری ودرمان متمرکز بر شفقت درمانی برسخت رویی و تاب آوری روانی و کیفیت زندگی زنان درشرف طلاق بود. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه مراجعه کنندگان به مراکز اورژانس اجتماعی شهر تهران بود. از این جامعه یه روش نمونه گیری چکیده کامل
پژوهش حاضر ، با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری ودرمان متمرکز بر شفقت درمانی برسخت رویی و تاب آوری روانی و کیفیت زندگی زنان درشرف طلاق بود. جامعه آماری پژوهش حاضر ، کلیه مراجعه کنندگان به مراکز اورژانس اجتماعی شهر تهران بود. از این جامعه یه روش نمونه گیری هدفمند ( با درنظرگرفتن ملاک های ورود و خروج ) ابتدا 45 نفر انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش اول و 15 نفر درگروه آزمایش دوم و 15 نفر درگروه گواه گروه بندی شدند .پژوهش حاضر جزء طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون سه گروهی است . آموزش گروهی درمان متمرکز برشفقت (براساس پروتکل درمانی گیلبرت و نف، 2007)و برنامه جلسات آموزش درمان شناختی – رفتاری (براساس طرح درمانی ویلدرموت 2008) درطی 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد.ابزار پژوهش شامل مقیاس کیفیت زندگی فرم کوتاه ( SF-36) ویروشربون (1992) ، پرسشنامه سخت رویی کوباسا (1997) . مقیاس تاب آوری کونور و دیودسون (2003) بودند. نتایج داده ها با آزمون آماری کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز برشفقت درمانی نسبت به درمان شناختی – رفتاری تاثیر بیشتری بربهبود کیفیت زندگی ، سخت رویی و تاب آوری داشته است.
پرونده مقاله