این تحقیق با به منظور بررسی میزان راهیابی مطالب به صفحه اول، استفاده از عکس، طرح و کاریکاتور و ...، رویدادگرا یا موضوعگرا بودن موضوعات، شیوه تبلور نمادها در محتوای مطالب، موقعیت جغرافیایی مطالب منتشر شده و جهتگیری گزینشگران محتوا، شیوههای نمادسازی و اسطورهسازی، تأ چکیده کامل
این تحقیق با به منظور بررسی میزان راهیابی مطالب به صفحه اول، استفاده از عکس، طرح و کاریکاتور و ...، رویدادگرا یا موضوعگرا بودن موضوعات، شیوه تبلور نمادها در محتوای مطالب، موقعیت جغرافیایی مطالب منتشر شده و جهتگیری گزینشگران محتوا، شیوههای نمادسازی و اسطورهسازی، تأثیر مالکان و ناشران روزنامهها در جریانات سیاسی و مفاهیم برجسته شده و شیوههای گزینش اخبار و مطالب انتخابات در روزنامههای کیهان، اعتماد، رسالت و شرق پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 صورت گرفته است.پژوهش مورد نظر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی (روش کمی و کیفی) میباشد. در روش کمی از تاکتیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تاکتیک مصاحبه استفاده میشود. همچنین جامعه آماری این تحقیق در سطح کمی مورد بررسی روزنامههای کیهان، اعتماد، شرق و رسالت است که در دوره 100 روزه از قبل از انتخابات ریاست جمهوری تا زمان تحلیف رییس جمهوری منتخب است و از آنجایی که حجم جامعه آماری با حجم نمونه برابر است، با شیوه تمام شماری کلیه شمارههای منتشر شده طی دوره زمانی مزبور (60 شماره) مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. برای این منظور دوره زمانی از اردیبهشت ماه سال 1396 و پس از زمان قطعی ثبت نام و مشخص شدن کاندیدای نهایی است و سپس مراحل برگزاری انتخابات و در پی آن تا زمان تحلیف رییس جمهوری منتخب در دهه مرداد ماه 1396 دوره زمانی یکصد روزه مزبور به شمار میرود.جامعه آماری این تحقیق در سطح کیفی 5 نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاران برجسته کشور میباشند که با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه معکوس در روش تحلیل محتوا و از ابزار مصاحبه برای جمعآوری اطلاعات د ر راستای تحقیق انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معنیداری در میان روزنامههای مورد بررسی پیرامون راهیابی مطالب به صفحه اول، استفاده از عکس، طرح و کاریکاتور و ...، شیوه تبلور نمادها در محتوای مطالب، موقعیت جغرافیایی مطالب منتشر شده و جهتگیری گزینشگران محتوا وجود دارد. همچنین تفاوتی میان این روزنامه از جنبه رویدادگرا یا موضوعگرا بودن موضوعات مشاهده نشد
پرونده مقاله
جشنوارههای سینمایی نماد بالندگی فرهنگ و هنر یک جامعهاند که با هدف دستیابی به گفتمان و شکل سینمایی متناسب با آرمانهای آن جامعه شکل گرفتهاند. جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره داخلی ایران است که مانند دیگر جشنوارههای سینمایی، نقش مهمی در تعیین معیارهای زیباییشناخت چکیده کامل
جشنوارههای سینمایی نماد بالندگی فرهنگ و هنر یک جامعهاند که با هدف دستیابی به گفتمان و شکل سینمایی متناسب با آرمانهای آن جامعه شکل گرفتهاند. جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره داخلی ایران است که مانند دیگر جشنوارههای سینمایی، نقش مهمی در تعیین معیارهای زیباییشناختی فیلم ایفا میکند و سمت و سوی سینما در سال پیشرو را معین میکند. هویت جنسیتی و به عبارتی زنانگی/ مردانگی از مهمترین موضوعاتی است که هرساله در جشنواره فیلم فجر بازنمایی میشود و مخاطب را به بازاندیشی در مورد هویت جنسیتیاش فرا میخواند.در این مقاله سعی شده با ترکیبی از روش کیفی و کمی (تحلیل مضمون، پرسشنامه، مصاحبه متمرکز) به تحلیل زنانگی/ مردانگی در سه عرصه فرد، خانواده و جامعه در آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداخته شود. نتایج نشان از آن دارد که وضعیت هویت جنسیتی به خصوص مردانگی در عرصه هویت فردی مخدوش است و درصد کمی از مردان جشنواره چهلم میتوانند قهرمان جذابی برای مخاطب باشند. این وضعیت در هویت خانوادگی نیز تکرار شده است. در مورد ارتباطات اجتماعی زن و مرد در جامعه و به عبارتی نوع تعامل مردان با زنان در جامعه، جشنواره چهلم نمره (0.44-) از 20 کسب کرده است. به عبارت دیگر در رفتار اجتماعی مردان ایرانی با زنان، بیشتر زورگویی و زنستزی بازنمایی شده تا احترام و کرامت
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. روش پژوهش ترکیبی در دو فاز کیفی وکمی است. در فاز اول روش پژوهش کیفی - استقرایی است و از روش نظریه زمینهای استراوس-کوربین استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختمند بود که به سه روش کدگذاری باز محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. مشارکتکنندگان متخصصان موضوعی واجد شرایط ورود به مصاحبه بودند که از طریق نمونهگیری نظری تا 15 نفر به سطح اشباع دادهها رسید. روش پژوهش در قسمت کمی توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان رسانه بودند که از این میان به روش نمونهگیری سهل الوصول تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بر گرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط متخصصان و اعتبار صوری آن توسط تعدادی از پاسخگویان تأیید شد. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید. نتایج بخش کیفی با 21 مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (انباشت اطلاعات، ویژگیهای مخاطب، سیاست رقابتی، سیاست تولیدکننده، اقتضائات محیطی) پدیده محوری (مدیریت توجه)، شرایط زمینهساز (رصد فرهنگی، سازمان خبره چابک، اخلاق حرفهای)، شرایط مداخلهگر (جذابیت محتوایی، رقابتپذیری، مدیریت سرمایه، مداخله سیاسی) راهبردها (آفرینش دیداری و شنیداری، تولید ناب، تمرکز بر مخاطب، توسعه سرمایه اجتماعی و فرهنگی، گفتمانسازی) و پیامدها (مدیریت مخاطب، تغییر عملکرد، فهمپذیر بودن پیام) قرار گرفت. نتایج بخش کمی نشان داد مدل ارائه شده از مدیریت توجه در تلویزیون با تأکید بر سیمای جمهوری اسلامی ایران از برازش مطلوب برخوردار است
پرونده مقاله
یکی از مهمترین الزامات علنی بودن دادرسیها به عنوان مؤلفهای اساسی در جهت تحقق دادرسی منصفانه، حضور رسانههای خبری در جلسات دادگاه و انتشار جریان دادرسی توسط آنها میباشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی حضور رسانههای خبری در جلسات دادرسی که چکیده کامل
یکی از مهمترین الزامات علنی بودن دادرسیها به عنوان مؤلفهای اساسی در جهت تحقق دادرسی منصفانه، حضور رسانههای خبری در جلسات دادگاه و انتشار جریان دادرسی توسط آنها میباشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی حضور رسانههای خبری در جلسات دادرسی که به عنوان یکی از عناصر اصلی شفافیت فرایندی و تحقق احساس عدالت در جریان دادرسی از سوی افکار عمومی شناخته میشود، انجام شده است و با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای و با تکنیک جمعآوری دادهها از طریق فیشبرداری از آثار در دسترس پیرامون حوزه حقوق و رسانه، مورد مطالعه قرار گرفته است. نویسندگان این مقاله در پی پاسخ به این سؤال هستند که اساساً چرا باید جلسات دادرسی به طور علنی و با حضور رسانههای خبری برگزار شود و در این بین، چه کسی است که از پوشش رسانهای جلسات دادرسی منفعت میبرد؟ یافتهها شامل شش مقوله: شفافیت دادرسی و نظارت جامعه بر عملکرد دستگاه عدالت کیفری، ایجاد حس امنیت و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، به واسطه آموزش همگانی و افزایش دانش حقوقی مردم، رعایت حقوق دفاعی متهم و اعاده حیثیت از وی، ترغیب شهود و مطلعین در جهت ادای شهادت به حق و از روی قطع و یقین، تأثیر بر عملکرد قاضی و جلوگیری از فساد قضایی بوده است. لذا این طور نتیجهگیری شده است که حضور رسانههای خبری در جلسات دادرسی به صورت توأمان، تضمینکننده حقوق فردی و تأمینکننده منافع جمعی میباشد
پرونده مقاله
امروزه پذیرفتن تأثیرعمیق رسانههای اجتماعی در صنعت گردشگری سبب موفقیت بیشتر این صنعت در سراسرجهان شده است. شبکههای اجتماعی به واسطه تبلیغات دهان به دهان الکترونیک، در جذب گردشگران به مقصدهای گردشگری بسیار تأثیرگذارند. از این رو، هدف از این پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر چکیده کامل
امروزه پذیرفتن تأثیرعمیق رسانههای اجتماعی در صنعت گردشگری سبب موفقیت بیشتر این صنعت در سراسرجهان شده است. شبکههای اجتماعی به واسطه تبلیغات دهان به دهان الکترونیک، در جذب گردشگران به مقصدهای گردشگری بسیار تأثیرگذارند. از این رو، هدف از این پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پیشبرد تبلیغات دهان به دهان الکترونیک مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: استان تهران) با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی میباشد. پژوهش توصیفی پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه ۵۳ نفر از گردشگران شهر تهران بودند،که به صورت غیر تصادفی انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها و سناریوهای جمعآوری شده از این مصاحبه با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی تحلیل شد و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شدند. نتایج نشان داد که در این راستا، عوامل متعددی دخیل هستند که از میان آن عوامل تبادل و به اشتراکگذاری اطلاعات، درگیر کردن ذهن گردشگران و انتظارات گردشگران به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ زیرا این عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند. در نهایت با استناد به نتایج به دست آمده از این پژوهش پیشنهاداتی مبنی بر توسعه بازاریابی رسانههای اجتماعی بر پیشبرد تبلیغات دهان به دهان الکترونیک مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: استان تهران) ارائه شد
پرونده مقاله
باپدید آمدن شبکههای اجتماعی شکل جدیدی از زندگی در فضای مجازی شکل گرفت و روابط میان افراد با شکل سنتی آن تفاوت یافت. شبکههای اجتماعی تأثیر غیر قابل انکاری بر روابط اجتماعی برجای گذاشته و به یکی از پر طرفدارترین رسانهها تبدیل شده است.پژوهش حاضر، به تبیین جامعه شناختی چکیده کامل
باپدید آمدن شبکههای اجتماعی شکل جدیدی از زندگی در فضای مجازی شکل گرفت و روابط میان افراد با شکل سنتی آن تفاوت یافت. شبکههای اجتماعی تأثیر غیر قابل انکاری بر روابط اجتماعی برجای گذاشته و به یکی از پر طرفدارترین رسانهها تبدیل شده است.پژوهش حاضر، به تبیین جامعه شناختی تغییرات جاری درارتباطات خانواده مناطق روستایی شهرستان کاشمر با تکیه بر گرایش خانوادهها و زوجین به شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس نظریههای گیدنز، هابرماس، کاستلز و اینگلهارت میپردازد. در این مطالعه که به روش پیمایش انجام شد، با کمک رویکردهای نظری درباره شبکههای اجتماعی و نیز پژوهشهای موجود، ابعاد اصلی ارتباطات خانواده در شهرستان کاشمر شناسایی و شاخصهایی برای سنجش آن پیشنهاد شد. تعداد 386 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ازبین خانوادههای مناطق روستایی شهرستان کاشمر به تعداد (168664) انتخاب شدند. از طریق پرسشنامه هدایت شده، اطلاعات جمعآوری و با نرمافزار spss تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین شبکههای اجتماعی و ارتباطات خانواده در مؤلفههای ارتباط زوجین، کاهش اعتماد، کاهش صمیمیت و متزلزل شدن ارزشها رابطه معنادار وجود دارد. و همچنین تحلیل رگرسیون نشانه آن است که ارتباطات خانواده و تغییرات آن بستگی به استفاده از شبکههای اجتماعی دارد
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب کاربران زن از همذاتپنداری با جراحیهای زیبایی در محتواهای اینستاگرام انجام یافت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. بدین منظور بر اساس روند تحقیقات کیفی و روشهای انتخاب شده، از حوزه پژوهش که کلیه زنانی بودند که از طریق برنامه اینستاگ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب کاربران زن از همذاتپنداری با جراحیهای زیبایی در محتواهای اینستاگرام انجام یافت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. بدین منظور بر اساس روند تحقیقات کیفی و روشهای انتخاب شده، از حوزه پژوهش که کلیه زنانی بودند که از طریق برنامه اینستاگرام عمل زیبایی یا جراحی زیبایی انجام دادند، بر اساس نمونهگیری هدفمند ناهمگن تعدادی از آنها به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. این تعداد 7 نفر بود که اطلاعات آنها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و انجام مصاحبهها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. در ادامه یافتهها با به کار گیری روش 7 مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع یافتههای این پژوهش تعداد 186 جمله و عبارت مرتبط استخراج شد که بعد از حذف کدهای تکراری تعداد 92 کد مفهومی به دست آمد. ابتدا کدها به مفاهیم ساده تبدیل شد و سپس در 9 دسته هم مفهوم و 2 گزاره اصلی دستهبندی گردید که این گزارهها شامل، عوامل محیطی با 5 زیر مفهوم، عوامل زمینهای با 4 زیر مفهوم بودند. یافتهها بیانگر این بود که زنانی که از طریق اینستاگرام عمل جراحی زیبایی انجام دادند تجارب موفق و ناموفق داشتهاند که این تجارب ناشی از تحقیق و جستوجو در اینستاگرام، مشورت با دوستان و مشاوران کلینیکها، نظارت خانوادهها و در نهایت نظرات شخصی خودشان بوده است و البته عوامل مؤثر بر آن وضعیت و نظرات خانواده، وضعیت اقتصادی و علاقه به تغییر اندام و مدرن بودن بودند
پرونده مقاله
زمانی که تکنولوژیهای بیسیم به خصوص تلفنهای همراه با سرعت بالا معرفی شدند، بازار جهانی علاقهمند به استفاده از آنها به عنوان ابزار بازاریابی شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و روششناسی آن توصیفی و تحلیلی است. پرسشنامهها در بین 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توز چکیده کامل
زمانی که تکنولوژیهای بیسیم به خصوص تلفنهای همراه با سرعت بالا معرفی شدند، بازار جهانی علاقهمند به استفاده از آنها به عنوان ابزار بازاریابی شد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و روششناسی آن توصیفی و تحلیلی است. پرسشنامهها در بین 284 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران توزیع شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل و اکسپرت چویس تجزیه و تحلیل شدند. در این پژوهش از روشهای توصیفی و آمار استنباطی مانند کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دو جملهای و تست فریدمن و تحلیل عواملی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که متغیرهای آسان، دانشی، فناوری، نگرش مثبت و منفی خرید تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری در بازاریابی موبایلی دارند. تأیید تمامی فرضیات پژوهش حاکی از اهمیت آنالیز رفتار مصرفکننده در خدمات تلفن همراه میباشد
پرونده مقاله