• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پاسخ شاخص‌های استرس اکسیداتیو به مکمّل‌دهی عصاره دانه انگور و تمرینات مقاومتی در بدنسازان
        فریبا جوشقانی حمزه رحمانی امین یوسفوند
        عصاره دانه انگور سیاه (GSE) جزء مکمّل‌هایی محسوب می‌شود که با دارا بودن خواص فلاونوئیدی، آثار ضدّ اکسایشی بسیار قوی دارد که می‌تواند از بروز آسیب‌های سلولی جلوگیری و یا از شدت آن بکاهد. در این راستا، هدف مطالعه حاضر، بررسی پاسخ شاخص‌های استرس اکسیداتیو به مکمّل‌دهی عصار چکیده کامل
        عصاره دانه انگور سیاه (GSE) جزء مکمّل‌هایی محسوب می‌شود که با دارا بودن خواص فلاونوئیدی، آثار ضدّ اکسایشی بسیار قوی دارد که می‌تواند از بروز آسیب‌های سلولی جلوگیری و یا از شدت آن بکاهد. در این راستا، هدف مطالعه حاضر، بررسی پاسخ شاخص‌های استرس اکسیداتیو به مکمّل‌دهی عصاره دانه انگور و تمرینات مقاومتی در بدنسازان بود. این تحقیق در قالب طرح نیمه‌تجربی، در دو گروه مکمّل و کنترل، با خون‌گیری در دو نوبت قبل و بعد از مصرف مکمّل، به‌صورت دوسویه کور انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر را ۲۴ ورزشکار بدنساز مرد با دامنه سنّی ۱۹-۱۵ سال تشکیل می‌دهند، که به دو گروه مکمّل و دارونما تقسیم شدند. در هر یک از نوبت‌های خون‌گیری به‌صورت ناشتا حدود ۵ میلی‌لیتر خون از آزمودنی‌ها گرفته شد. اندازه‌گیری شاخص‌های خونی شامل ظرفیت ضد اکسایشی (TAC) و مالون دی آلدهید (MDA) و کراتین کیناز (CK) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) بود. نرمال بودن توزیع داده‌ها با استفاده از آزمون‌های شاپیرو-ویلک انجام شد. داده‌های جمع‌آوری‌ شده به‌وسیله آزمون آماری تی‌وابسته در سطح معناداری پنج درصد تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که انجام تمرینات مقاومتی بدنسازی باعث افزایش معنادار شاخص‌های آسیب سلولی (کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز) و شاخص مالون دی آلدهید، و کاهش معنادار ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام گردید (05/0>P). مصرف عصاره دانه انگور باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام شد. انجام فعالیت‌های بدنسازی باعث افزایش شاخص‌های آسیب ‌سلولی و استرس ‌اکسیداتیو می‌گردد که مصرف عصاره دانه انگور (۱۰۰ میلی‌گرم در روز) باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام در مردان بدنساز می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - چالش‌های مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی
        جواد مرادی چالشتری حسن فاهم هادی عبدالله
        هدف پژوهش حاضر بررسی چالش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده، و جامعه آماری این تحقیق شامل 153 نفر از اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران و اعضاء هیأت علمی گروه تربیت بدنی وزارت چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی چالش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده، و جامعه آماری این تحقیق شامل 153 نفر از اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران و اعضاء هیأت علمی گروه تربیت بدنی وزارت علوم عراق، مربیان و داوران و کارشناسان خبره فوتبال هستند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق‌ساخته بوده که پس از انجام مطالعه کتابخانه‌ای، به روش دلفی تهیه شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، با استفاده از نرم‌افزار spss22 انجام شد. با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون، نتایج تحقیق نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتایج آزمون تی تک نمونه‌ای نشان داد بین نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها، در پیشبرد برنامه راهبردی باشگاه‌های فوتبال، تأثیر معناداری وجود دارد. مدیریت راهبردی در دستیابی به اهداف، و به‌طور خاص، اهداف اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. لذا به نظر می‌رسد می‌بایست توجه ویژه‌ای به کسب منابع درآمدی پایدار برای باشگاه‌ها و توسعه پایدار اقتصادی صورت گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی راهبردها و پیامدها در بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین‌الملل
        مصطفی مصطفی پور مظفر یکتایار مژگان خدامرادپور میثم اللهمرادی
        هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردها و پیامدها در بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین‌الملل بود. این پژوهش از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده، از نظر ماهیت توصیفی، و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب‌نظران و کارشناس چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردها و پیامدها در بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین‌الملل بود. این پژوهش از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده، از نظر ماهیت توصیفی، و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین الملل، اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال بود که با روش نمونه‌گیری ملاکی انتخاب شدند؛ و در بخش کمّی، براساس جدول مورگان 129 نفر از روسا و هیأت رئیسه فوتبال استان‌ها و کارشناسان مسئول فدراسیون فوتبال به عنوان نمونه آماری به روش در دسترس انتخاب گردیدند. تحلیل یافته‌های بخش کیفی براساس تحلیل تّم و با نرم‌افزار مکس کیودا 10 و تحلیل بخش کمّی براساس مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل انجام شد. یافته‌ها نشان داد عوامل راهبردها و پیامدها به عنوان مهم‌ترین عوامل موثر بر الگوی ارتباطات بین‌سازمانی اثربخش در ورزش، و در فدراسیون فوتبال ایران می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش های مربیان ورزش ایران
        علیرضا زمانی نوکاآبادی
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش¬های مربیان ورزش ایران با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی، و با شیوۀ تحلیل مضمون بود. 20 نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند، برای مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت¬کنندگان پژوهش شامل کل چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش¬های مربیان ورزش ایران با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی، و با شیوۀ تحلیل مضمون بود. 20 نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند، برای مصاحبه¬های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت¬کنندگان پژوهش شامل کلیۀ مربیان ورزش و ورزشکاران مرد و زن کشور بودند. این افراد در حوزه¬های مختلف مثل ورزش قهرمانی، همگانی، معلولین، تناسب اندام، آمادگی جسمانی، و ورزش¬های ماجراجویانه فعالیت دارند. برای انتخاب نمونۀ آماری از روش انتخاب نمونۀ هدفمند با استفاده از راهبرد انتخاب گلوله برفی استفاده شد. جهت تحلیل داده¬ها از روش تحلیل مضمون و از نوع روش شبکۀ مضامین استفاده شد و داده‌ها به صورت توصیفی- تفسیری پردازش شدند. جهت ممیزی پژوهش نیز از چهار راهبرد استفاده شد. یافته¬ها شامل پنج مضمون فراگیر معلم، رهبر، مدیر، متخصص و فراگیرنده بود. مضمون معلم شامل شش مضمون آموزش¬دهنده، تمرین¬دهنده، ارزیاب، نمایش¬دهنده، آموزش¬دهندۀ مهارت¬های زندگی، و رشددهندۀ همه¬جانبه شاگردان بود. مضمون رهبری شامل نقش منتور، مدل و انگیزه¬دهنده بود. مضمون مدیر شامل برنامه¬ریزی، سازماندهی، استراتژیست، ناظم، مدیر ایمنی و ریسک، مدیر منابع مالی، و مسئول روابط عمومی بود. مضمون متخصص شامل چهار نقش سازمان¬دهنده بدنساز، فنی، تندرستی و استعدادیاب بود. مضمون فراگیر نقش مربی به عنوان فراگیرنده شامل سه مضمون دانشجو، پژوهشگر و بازتاب بود. به طور کلی می¬توان اذعان نمود مربیان باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند، چون باید نقش¬های متنوعی را ایفا نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش
        آمنه نیکویی محمدرضا اسماعیلی شازندی فریده اشرف گنجویی
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب‌وکار در ورزش بودند و فرایند نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشب چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقيق از نوع تحقيقات كيفي با رویکرد تحلیل تماتیک است. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب‌وکار در ورزش بودند و فرایند نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای آزمون روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. همچنین نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصه‌های شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آن‌ها دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود انتظارات جوانان از آینده شغلی‌شان در نظر گرفته شود؛ از همین‌رو لزوم نگاهی ویژه به اشتغال ورزشی باید در سرلوحه برنامه‎های تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقايسه تاثير آموزش تاب آوری خانواده و تمرينات منتخب ورزشی(تمرینات چي كونگ) بر افسردگي مادران دارای کودک سرطانی
        ام لیلی سعیدپناه
        هدف مطالعه حاضر، مقایسۀ تاثير آموزش تاب¬آوری خانواده و تمرینات منتخب ورزشی(تمرینات چی¬کونگ) بر افسردگی مادران داراي كودك سرطانی است. روش پژوهش نيمه‌تجربي (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بوده، و با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. 45 نفر از مادران دارای کودک سرط چکیده کامل
        هدف مطالعه حاضر، مقایسۀ تاثير آموزش تاب¬آوری خانواده و تمرینات منتخب ورزشی(تمرینات چی¬کونگ) بر افسردگی مادران داراي كودك سرطانی است. روش پژوهش نيمه‌تجربي (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بوده، و با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. 45 نفر از مادران دارای کودک سرطانی بیمارستان کودکان تبريز در فروردین 1401 كه داراي یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در آزمون افسردگی بَک بودند، به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفری) و يك گروه كنترل (15 نفري) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تاب¬آوری خانواده (9 جلسه؛ هفته‌ای یک جلسۀ یک ‌ساعته) و برای گروه دوم تمرينات چي‌كونگ (9جلسه؛ هفته‌ای یک جلسۀ، 30 تا 40 دقيقه‌اي) برگزار شد و گروه كنترل آموزشي دريافت نکرد. همۀ آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن پرسشنامه افسردگي بک (فرم كوتاه) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تك متغيره استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگي مادران دارای کودک سرطانی در گروه آموزش تاب¬آوری خانواده نسبت به گروه تمرينات چي‌كونگ، و در گروه تمرينات چي‌كونگ نسبت به گروه كنترل، در پس‌آزمون به طور معني‌داري كاهش یافته است (p<0/05). همچنین، آموزش تاب¬آوری خانواده در كاهش افسردگي مادران دارای کودک سرطانی موثرتر از تمرينات ‌چي‌كونگ است. پرونده مقاله