پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی در مدیریت دورۀ ابتدایی کشور ایران صورت گرفت. از نظر هدف بهصورت کاربردی با رویکرد ترکیبی و از لحاظ ماهیت بهصورت توصیفی-اکتشافی است. در پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی از تکنیک کیفی تحلیل محتوا است چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی در مدیریت دورۀ ابتدایی کشور ایران صورت گرفت. از نظر هدف بهصورت کاربردی با رویکرد ترکیبی و از لحاظ ماهیت بهصورت توصیفی-اکتشافی است. در پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی از تکنیک کیفی تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی متشکل از خبرگان صاحبنظر در حوزۀ برنامۀ درسی صاحبنظر با نمونۀ آماری نیز متشکل از 12 نفر میباشد. جامعۀ آماری در بخش کمی نیز شامل کارشناسان آموزش ابتدایی با تعداد نمونۀ 20 نفر و کلیۀ معلمان مقطع ابتدای شهر زاهدان با تعداد 1843 و تعداد نمونۀ 318 نفر بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند براساس تکنیک گلولهبرفی انتخاب صورت گرفت که پژوهش تا مرحلۀ اشباع و تکرار دادهها ادامه یافت. همچنین با کمک جدول مورگان، تعیین حجم نمونۀ کمی صورت گرفت که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید؛ بدینصورت سپس از خوشهبندی جامعۀ مورد مطالعه، تعداد 4 مدرسه در مقطع ابتدایی (2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه) انتخاب شدند. در مرحلۀ کمی با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته برای 2 گروه، اطلاعات جمعآوری شدند. جهت جمعآوری دادهها در بخش کمی از پرسشنامهای با 49 سؤال و در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد. درنهایت تعداد 13 مؤلفه بهعنوان مؤلفههای اصلی ارزشیابی برنامۀ درسی شناسایی شدند: مؤلفه اول شامل مراحل برنامۀ درسی بود. 3 مولفۀ دیگر ابعاد ارزشیابی برنامۀ درسی شامل 3 سطح برنامه قصدشده، اندازهگیری و کسبشده مطرح شدند. سپس 3 مولفه شامل معیارهای ارزشیابی برنامۀ درسی در هریک از سطوح 3گانه و 3 مولفه شامل منابع اطلاعاتی لازم جهت ارزشیابی برنامۀ درسی در هریک از سطوح 3گانه مطرح شدند. مولفۀ نهایی نیز شامل ابزارهای لازم جهت ارزشیابی برنامۀ درسی در هر یک از سطوح 3گانه بودند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله انجام پذیرفت. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد که بدین منظور دادهها با روش کیفی، جمعآوری و تحلیل شده اند. در این راستا کلیه متون، مقالات مجلات، همایشهای معتبر و کتب م چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله انجام پذیرفت. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد که بدین منظور دادهها با روش کیفی، جمعآوری و تحلیل شده اند. در این راستا کلیه متون، مقالات مجلات، همایشهای معتبر و کتب معتبر به منظور استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای برنامه درسی تربیت دانشجو معلم شایسته محور با تمرکز بر رویکرد حل مسئله به شیوه تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفته و دادههای کیفی جمعآوری گشتند. پس از محاسبه روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای بهدستآمده، مدل برنامه درسی تربیت دانشجو معلم ارائه شد. براساس نتایج این مدل 5 شاخص مدل برنامه درسی تربیت دانشجو معلم عبارتاند از (1) بُعد مبانی که شامل مؤلفههای دانشی، نگرشی، اخلاقی اعتقادی، روانشناختی، رفتاری و مکانی زمانی می باشد. (2) بُعد اهداف که شامل مؤلفههای ارتقاء ویژگیهای فردی، ارتقاء ویژگیهای اجتماعی، ارتقاء ویژگیهای مهارتی، ارتقاء ویژگیهای ذهنی و توسعه حرفهای میباشد. (3) بُعد محتوا که شامل مؤلفههای محتوای دانشی یا شناختی، محتوای کاربردی، محتوای انگیزهبخش، محتوای معنادار و محتوای تکالیف میباشد. (4) بُعد راهبردهای یاددهی یادگیری که شامل مؤلفههای یادگیری مشارکتی، توسعه شناخت، کاوشگری به شیوه محاکم قضایی، پیش سازماندهنده ها، تفکر استقرایی، بازیهای فکری، کاوشگری اجتماعی، یادگیری تسلط یاب، یادگیری با برنامه، سیستمهای مفهومی، راهبردهای رسانهای، روش ایفای نقش، یادگیری تلفیقی، یادگیری اکتشافی، مهارت آموزش کاوشگری، راهبردهای تفکر عمومی، کاوشگری اجتماعی و کاوشگری علمی میباشد. (5) بُعد ارزشیابی که شامل مؤلفههای ارزشیابی پایانی، ارزشیابی دانشی، ارزشیابی عملی_مهارتی، ارزشیابی چیستی، ارزشیابی عملکردگرا و ارزشیابی فرایند محور میباشد.
پرونده مقاله
مسائل و مشکلات زیست محیطی و تلاش در جهت بهبود شرایط زیست برای انسانها و سایر جانداران از مهمترین چالشهایی است که کشورهای رو به توسعهای مانند ایران با آن دست به گریبان میباشند. در چنین شرایطی باید پذیرفت که دولتها بهتنهایی قادر به حل تمامی مشکلات و آسیبهای وار چکیده کامل
مسائل و مشکلات زیست محیطی و تلاش در جهت بهبود شرایط زیست برای انسانها و سایر جانداران از مهمترین چالشهایی است که کشورهای رو به توسعهای مانند ایران با آن دست به گریبان میباشند. در چنین شرایطی باید پذیرفت که دولتها بهتنهایی قادر به حل تمامی مشکلات و آسیبهای وارده به محیط زیست نمی باشد؛ لذا باید برخی وظایف و مسئولیتها بین دولت و شهروندان تقسیم شود و مردم از ناظران منفعل به شهروندان مسئولیتپذیر برای بهبود شرایط منابع محیطزیست زندگی خود، تبدیل شوند. در چنین شرایطی دولتمردان، تصمیمگیران و مدیران سطح بالای نظام در کنار مردم چارهای جز هم راستایی، مشارکت و فعالیتهای تعاملی در جهت کاستن از مصائب زیست محیطی و بهبود شاخصهای زیست محیطی بهمنظور نجات از چنین وضعیتی نخواهند داشت. این تعامل و همکاری تنها در سایه آموزش پایه و همگانی آحاد جامعه، مدیران و مسئولین و توسل به اصول توسعه پایدار قابل تحصیل میباشد. عدم وجود آگاهی و دانش سیستماتیک در این زمینه در میان مدیران و تصمیمگیران کلان کشوری، یکی از بزرگترین مشکلات و چالشها در این حوزه است؛ از این رو پژوهش حاضر بهعنوان مطالعهای توسعهای و در عین حال کاربردی، درصدد بررسی مقالات موجود در این زمینه است. همچنین با توجه به اهمیت برنامهریزیهای زیست محیطی و آموزش مشارکت عموم در توسعه حفاظت از آن در برنامههای اقتصادی، به دنبال طراحی الگوی خط مشی گذاری مشارکت شهروندی در حوزه محیط زیست است.
پرونده مقاله
امروزه یکی از موضوعات مهمی که سازمانها با آن مواجه هستند عبارت است از چگونگی برخورد عادلانه سرپرستان با کارکنان سازمان؛ درواقع این امر موجب گردیده تا افراد نسبت به سازمان تعهد داشته و آن را در جهت تحقق اهداف سازمانی کمک کنند. در این راستا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی ارتب چکیده کامل
امروزه یکی از موضوعات مهمی که سازمانها با آن مواجه هستند عبارت است از چگونگی برخورد عادلانه سرپرستان با کارکنان سازمان؛ درواقع این امر موجب گردیده تا افراد نسبت به سازمان تعهد داشته و آن را در جهت تحقق اهداف سازمانی کمک کنند. در این راستا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و اثربخشی سازمان است. روش پژوهش به لحاظ هدف به صورت کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت توصیفی_پیمایشی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش متشکل از کلیۀ کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد تعداد 221 (N) است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد (n) 141 نفر محاسبه شد که انتخاب به روش نمونهگیری تصادفی ساده صورت گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی تیسنگ (210) و عدالت سازمانی_تعهد سازمانی بیکر و همکاران (2006) انجام پذیرفت. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 انجام شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان دادند که به ترتیب، رابطۀ مثبت و معناداری بین عدالت توزیعی و تعهد سازمانی، عدالت رویهای و تعهد سازمانی و تعهد سازمانی و اثربخشی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد. درنهایت براساس نتایج بهدستآمده، پیشنهاداتی همچون تأمین منابع مالی، سطح پرداخت عادلانه حقوق، افزایش پاداشهای دریافتی به کارکنان، مشارکت فعال کارکنان در تصمیمات و روند اداره سازمان و بیان شفاف دیدگاههای کارکنان در حیطه شغلی و در چهارچوب مقرارت سازمان ارائه میگردد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش مجازی مدارس ابتدایی به شیوه سنتزپژوهی صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع سنتزپژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فراترکیب صورت پذیرفته و از نظر هدف نیز کاربردی می باشد. محیط پژوهش مشتمل بر کلیه مقالا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل راهبردهای ارتقاء کیفیت آموزش مجازی مدارس ابتدایی به شیوه سنتزپژوهی صورت گرفت. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع سنتزپژوهی است که با روش تحلیل محتوا به کمک فراترکیب صورت پذیرفته و از نظر هدف نیز کاربردی می باشد. محیط پژوهش مشتمل بر کلیه مقالات معتبر در داخل و خارج از ایران طی 25 سال گذشته در رابطه با آموزش مجازی منتشر شده است. شیوه نمونهگیری پژوهش به روش هدفمند تا حد اشباع نظری دادهها می باشد. بهگونهای که مطالعه مقالات تا جایی ادامه یافت که دادههای مکفی به دست آمدند؛ لذا 27 مقاله براساس ملاکهای ورودی انتخاب شدند. شیوه تحلیل دادهها بهصورت کدگذاری و طبقهبندی اطلاعاتی از پژوهشهای انجام شده صورت گرفت. مرحله مذکور حاصل تحلیل محتوایی استقرایی و ترکیبی مقولات، نتایج و ترکیبها می باشد که نتیجه آن به صورت استخراج یک چهارچوب مفهومی در حوزه ارتقاء کیفیت آموزش مجازی حول 3 سطح فنی، آموزشی و ارزیابی قابل مشاهده است. نتایج حاصل شده بر ارتباط مقولههای یادگیری مستقل، یادگیری ارگانیکی، دسترسی فوری به سامانه، زمانبندی برنامهها، آموزش چندرسانهای، توسعۀ جعبهابزارهای یادگیری، افزایش ظرفیتها، نداشتن محدودیت یادگیری، سادهسازی فرایندهای یادگیری، بازنگری مکانیزمهای یادگیری، ارزشیابی سازندهگرا و ارزشیابی همهجانبه با ارتقاء کیفیت آموزش مجازی با یکدیگر اشاره دارند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش کاربردی حاضر حاضر ارائه و اعتبارسنجی الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرین است که به روش تلفیقی (کیفی_کمی) صورت گرفت. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل برخی از صاحب نظران و مدیران مدارس در زمینه کارآفرینی بودند که براساس اصل اشباع نظری تعداد 8 نفر به صورت چکیده کامل
هدف پژوهش کاربردی حاضر حاضر ارائه و اعتبارسنجی الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرین است که به روش تلفیقی (کیفی_کمی) صورت گرفت. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل برخی از صاحب نظران و مدیران مدارس در زمینه کارآفرینی بودند که براساس اصل اشباع نظری تعداد 8 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در بخش کمی پژوهش نیز پرسش شوندگان شامل مدیران مدارس بودند که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 به تعداد نفر انتخاب شد. پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار پژوهش براساس نتایج کیفی مرحله اول پژوهش طراحی شد. برای پایایی دادهها از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 86/0 حاصل شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری با رویکرد Smart Pls استفاده گردید. یافته ها نشان دادند که شرایط علّی (چشم انداز، اهداف، مأموریت و ارزش ها) بر شایستگی مدیران مدارس کارآفرین رابطه معناداری دارد (مقدار T به ترتیب برابر 075/0، 892/3، 153/2 و 888/2)، شرایط زمینهای (شبکه ارتباطات و فرهنگ سازمانی) بر شایستگی مدیران مدارس اثرگذار است (مقدار T برابر 114/2 و 628/2)، شرایط مداخله گر (ویژگی های شخصیتی) بر شایستگی مدیران مدارس کارآفرین اثرگذار است (مقدار T 210/3)، شرایط زمینهای (شبکه ارتباطات و فرهنگ سازمانی) بر راهبردها اثرگذار است (مقدار T برابر 805/2 و 048/3)، شرایط مداخله گر (ویژگی های شخصیتی) بر راهبردها اثرگذار است (مقدار T برابر با 588/7) و راهبردها بر مدیریت عملکرد اثرگذار است (مقدار T برابر 318/18). همچنین میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مدیریتی و روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم در دبیرستان های غیر دولتی پسرانه دوره اول منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی بوده و به روش پیمایشی اجرا شد. از کل جامعه آماری به تعداد 1045 نفری، 291 نفر به روش تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. 3 پرسشنامه استاندارد سبکهای مدیریت لیکرت (1977)، روشهای تدریس گراشا و ریچمن (1996) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1994) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند که روایی آن ها در پژوهش های متعددی تائید شده است. پایائی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید؛ پایائی پرسشنامه سبک های مدیریت با آلفای 920/0، پرسشنامه روش های تدریس با آلفای 791/0 و پرسشنامه عملکرد تحصیلی با آلفای 963/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به وسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین سبکهای مدیریتی کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان و بین روش های تدریس معلمان کلاس با عملکرد تحصیلی دانش آموزان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بررسی تأثیر هم زمان دو متغیر سبک های مدیریتی کلاس و روش های تدریس معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان نشان میدهد که 2/15 درصد از کل تغییرات عملکرد تحصیلی به وسیله 2 متغیر مستقل تبیین شده و سبک های مدیریت، بیش از متغیر روش های تدریس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان جامعه آماری تأثیر دارد.
پرونده مقاله
نظام بودجه ریزی به عنوان یکی از خرده نظامهای مدیریتی و اقتصادی همواره مورد توجه دولتها و سازمانها بوده است. امروزه دولتها به دلایل زیادی، نیاز به جامع نگری و تفکر سیستمی و در نتیجه یکپارچه سازی نظامهای مدیریتی و اقتصادی و ایجاد تحول در بخش دولتی داشته و به منظور افزای چکیده کامل
نظام بودجه ریزی به عنوان یکی از خرده نظامهای مدیریتی و اقتصادی همواره مورد توجه دولتها و سازمانها بوده است. امروزه دولتها به دلایل زیادی، نیاز به جامع نگری و تفکر سیستمی و در نتیجه یکپارچه سازی نظامهای مدیریتی و اقتصادی و ایجاد تحول در بخش دولتی داشته و به منظور افزایش بهره وری و برقراری ارتباط میان اهداف استراتژیک و کلان با برنامه های عملیاتی، نظامهای بودجه ریزی خود را در یک فرایند بهبود یا تغییر به یک نظام عملکرد محور فراهم آورده اند . اجرای بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی باعث بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی و کارایی سازمان می گردد و در نهایت دسترسی آسان به اهداف سازمان را فراهم می آورد. موسسات و دستگاه های اجرایی نیازمند اصلاحات ساختاری از بعد بودجه ریزی عملیاتی است. فقراطلاعاتی مدیران، کارشناسان و ذیحسابان دستگاههای اجرایی وعدم آگاهی از روند بودجه ریزی عملیاتی ویا تکیه براجرای شیوه های سنتی می تواند مشکلاتی را برای سازمان به ارمغان آورد . نظام بودجه ریزی عملیاتی به عنوان یک نظام مدیریتی برای ارتقای کارایی و اثربخشی مصرف منابع سازمانی مورد توجه جدی دولتها در سطوح ملی ومحلی بوده است . این تحقیق با هدف بهبود و ارتقاء سطح مدیریت و برنامه ریزی مالی در شهرداری ها در جامعه آماری کارشناسان مالی شهرداری به تعداد نمونه 200 با ابزار پرسشنامه ای که با استفاده از مدل الماس طراحی گردیده و پایایی آن برابر 78/0 می باشد توزیع گردید که پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار SPSSWin22نتایج بدست آمده نشان می دهد که؛ رابطه مثبت و معناداری بین عناصر(برنامهریزی، تحلیل هزینهها، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر، نظام پاداش و پاسخگویی، نظام آمار و اطلاعات) با استقرار بودجه ریزی عملیاتی در شهرداریها وجود داشت. این معناداری در سطح 99 درصد معنادار شده است.
پرونده مقاله
امروزه یکی از رویکردهای توسعه و تعالی منابع انسانی توسعه حرفه ای است که می تواند موجب ارتقای منابع انسانی شود. مدرسالن دانشگاه نیز از عناصر اصلی آموزش هستند که توسعه حرفه ای آنان اجتناب ناپذیر است. بنایراین، هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فره چکیده کامل
امروزه یکی از رویکردهای توسعه و تعالی منابع انسانی توسعه حرفه ای است که می تواند موجب ارتقای منابع انسانی شود. مدرسالن دانشگاه نیز از عناصر اصلی آموزش هستند که توسعه حرفه ای آنان اجتناب ناپذیر است. بنایراین، هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر مبنای آموزه های اسلامی بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی(کیفی- کمی) و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری شامل شامل کلیه مدرسان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاههای فرهنگیان البرز بودند که تعداد 14 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی تعداد 80 نفر انتخاب شدند. برای اعتبار یافته ها از روش روایی صوری و پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ 89 درصد حاصل شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش کدگذاری و در بخش کمی با نرم افزار SPSS24 و اماره های توصیفی استفاده شد. بنا بر یافتههای پژوهش، 8 مضمون اصلی الگوی توسعه حرفه ای مدرسان دانشگاه فرهنگیان عبارتند از: تدریس در مورد تدریس، همسویی تدریس و یادگیری، یادگیری در مورد تدریس، هدایت فرایندهای آموزش و یادگیری، توسعه اساتید و مدرسان، هدایت نوآوری، بهبود و تغییر، هدایت دانشگاه فرهنگیان و درگیر کردن و کارکردن با جامعه. در این پژوهش مدل نهایی به دست آمده تاحدودی ترکیبی از مدل های کنراد و نیومن که در این مدل خلق یادگیری و بکار گیری توسعه حرفهای در چارچوب توسعه محور طرح مدل بوده است. در الگو و مدل ما تدریس در مورد تدریس، هدایت فرایندهای آموزش و یادگیری، هدایت نوآوری، بهبود و تغییر یافته است.
پرونده مقاله