نقش قابلیتهای دیجیتال در تجارت الکترونیک و توانایی آن در بهبود عملکرد سازمانهای صنعتی موردتوجه جدی محققان کسبوکار قرارگرفته است. از طرفی امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راههای مهم و تأثیرگذار بر افزایش صادرات, بهبود عملکرد صادراتی بنگاههای تجاری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی در شرکت سیمان بجنورد بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن، کلیه کارکنان شرکت سیمان بجنورد به تعداد 405 نفر بودند؛ که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 196 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه برگرفته از تحقیق ساپوترا و همکاران جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل، آزمون فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری با نرمافزار PLS نسخه 3 استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان داد قابلیت دیجیتال بر عملکرد صادرات شرکت با نقش میانجی اکتشاف، بهرهبرداری، چابکی زنجیره تأمین، چابکی عملیاتی و چابکی بازاریابی تأثیر معناداری داشت؛ ازاینرو با افزایش میزان قابلیتهای دیجیتال، عملکرد صادرات سیمان بهبود پیداکرده که در این میان اکتشاف، بهرهبرداری مناسب و چابکی نقش اثرگذاری داشتند.
پرونده مقاله