هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی از نظر روش، توصیفی است. به لحاظ جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع-آوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آم چکیده کامل
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی از نظر روش، توصیفی است. به لحاظ جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع-آوری دادهها، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر 230 نفر از کارکنان شرکت مخابرات شهرستان رشت هستند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 174 نفر تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL 8.58 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تسهیم دانش و رهبری تحولگرا بر عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی کارکنان مخابرات شهرستان رشت تاثیر دارد و همچنین نتایج نشان داد که عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی بر تسهیم دانش کارکنان مخابرات شهرستان رشت تاثیر دارد. نتایج تحقیق حاضر در بهبود تسهیم دانش کارکنان مخابرات شهرستان رشت کاربرد دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف نقش مهارتهای مدیریتی در تمایل به جانشین پروری مدیران اداره امور مالیاتی استان همدان انجام شده است . این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاط روش تحقیق توصیفی –همبستگی و از نوع تحقیات میدانی است که به شیوه کمی انجام شده است، همچنین در این تحقیق برا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف نقش مهارتهای مدیریتی در تمایل به جانشین پروری مدیران اداره امور مالیاتی استان همدان انجام شده است . این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاط روش تحقیق توصیفی –همبستگی و از نوع تحقیات میدانی است که به شیوه کمی انجام شده است، همچنین در این تحقیق برای گردآوری داده های آماری از روش میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در اداره امور مالیاتی استان همدان به تعداد 4745 نفرمیباشند که با استفاده ازجدول مورگان تعداد 354 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در نظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، جداول و نمودارها در بخش آمار توصیفی، و از آزمونهای کلوموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک عاملی موجود در بسته نرم-افزاری SPSS در بخش آمار استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که در فرضیه اصلی مهارت های مدیریتی در تمایل به جانشین پروری تاثیر معناداری دارد و در فرضیه های فرعی از بین مولفه های مهارت های مدیریتی، تنها مهارت انسانی در جانشین پروری تاثیر دارد و مهارت ادراکی و فنی در تمایل به جانشین پروری تاثیر چشم گیری ندارند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و توانمند سازی روان شناختی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114 نفر هستند که تمامی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمون چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و توانمند سازی روان شناختی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114 نفر هستند که تمامی آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از نمونه مورد مطالعه، از پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهایپت و گوشال (1998) و پرسشنامه توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین بعد اعتماد و توانمند سازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (001/≤p). و همچنین بین بعد همدلی و توانمند سازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد (001/≤p). بر اساس دیگر نتایج ابعاد سرمایه اجتماعی باعث توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها می شود یعنی هرچه کارکنان از اعتماد و همدلی بالاتری برخوردار باشند توانمندتر خواهند بود.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تبیین معیارهای ارزش گذاری مبتنی بر سطح بلوغ مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی و ارائه یک مدل بومی است. در این تحقیق از دو پرسشنامه یکی در خصوص معیارهای ارزش گذاری با51 سوال با آلفای کرونباخ 94/0 و دیگری در زمینه سطح بلوغ مدیریت دانش با آلفای کرونباخ 93 چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تبیین معیارهای ارزش گذاری مبتنی بر سطح بلوغ مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی و ارائه یک مدل بومی است. در این تحقیق از دو پرسشنامه یکی در خصوص معیارهای ارزش گذاری با51 سوال با آلفای کرونباخ 94/0 و دیگری در زمینه سطح بلوغ مدیریت دانش با آلفای کرونباخ 93/0 با 98 سوال استفاده شده است. جهت بررسی روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. جامعه آماری شامل 86643 نفر از کارکنان سازمان های اجرایی استان خوزستان هستند که با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss 22 و Amos 22 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از معیارهای ارزشگذاری که شامل 17 مولفه هستند، مولفه فنی دارای بیشترین میانگین رتبه (11/09) و مولفه قابلیت نگهداری دارای کمترین میانگین رتبه (6/79) در بین سایر مولفهها بوده است. سطح بلوغ مدیریت دانش شامل 13 شاخص است که به صورت کلی میتوان گفت که این متغیر در سطح بیشتر از رضایت بخش قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین معیارهای ارزش گذاری و سطح بلوغ مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
سازمانهای بخش دولتی و غیردولتی برای بقاء و رشد در محیط پویا، پیچیده و رقابتی امروز ناگزیرند از سبکهای متنوع و مناسبی جهت رهبری و هدایت سرمایههای انسانیشان بهره گیرند؛ زیرا بهرهگیری از سبکهای نوین رهبری علیرغم برخی محدودیتهای اجرایی، از مزایای عمدهای برخوردارند چکیده کامل
سازمانهای بخش دولتی و غیردولتی برای بقاء و رشد در محیط پویا، پیچیده و رقابتی امروز ناگزیرند از سبکهای متنوع و مناسبی جهت رهبری و هدایت سرمایههای انسانیشان بهره گیرند؛ زیرا بهرهگیری از سبکهای نوین رهبری علیرغم برخی محدودیتهای اجرایی، از مزایای عمدهای برخوردارند که علاوه بر ایجاد شادی و نشاط، پشتیبانی و افزایش مشارکت کارکنان در امور، منجر به ارتقاء عملکرد و بهرهوری آنان و سازمان میشود. هدف این مطالعه، مقایسه تطبیقی دو سبک رهبری پدرسالارانه و اصیل از نظر تاریخچه، مفهوم، مزایا و ابعاد بوده و به منظور گردآوری این اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای استفاده شد. همچنین در این پژوهش پس از تبیین مبانی نظری، مروری بر مهمترین یافتههای پژوهشگران داخلی و خارجی درباره اهمیت و اثرات سبکهای رهبری پدرسالارانه و اصیل بر امور مربوط به سرمایه انسانی از جمله عملکرد شغلی و اجتماعی کارکنان، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی، رفاه عاطفی و رضایتمندی شغلی، یادگیری سازمانی، تسهیم دانش، توانمندسازی شغلی و غیره، صورت گرفته و در پایان نیز به بحث و جمعبندی یافتهها پرداخته شد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف طراحی مدل تاب آوری در شرایط بحران بر مبنای نهادینهسازی یادگیری سازمانی مدیران وکارشناسان انجام شده است. روش تحقیق، تحلیلی اکتشافی میباشد با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به میزان 215 نفر تعین گردید به منظور طراحی مدل نهادینهسازی یادگیری سازمانی پ چکیده کامل
این پژوهش با هدف طراحی مدل تاب آوری در شرایط بحران بر مبنای نهادینهسازی یادگیری سازمانی مدیران وکارشناسان انجام شده است. روش تحقیق، تحلیلی اکتشافی میباشد با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به میزان 215 نفر تعین گردید به منظور طراحی مدل نهادینهسازی یادگیری سازمانی پس از مطالعه متون عام جامعه شناسی کاربردی و پایگاههای علمی، 450مفهوم در خصوص نهادینه نمودن فرهنگ بطور عام، استخراج گردید واز طریق روش دلفی در اختیارصاحب نظران دانشگاهی وصاحب نظران سازمان هلال احمر قرار داده شد تا از نظر خبرگان تایید شود. سپس بر اساس تایید مؤلفهها توسط خبرگان، حدود هفتاد وسه مفهوم در زمینه نهادینه کردن فرهنگ تاب آوری بر مبنای یادگیری سازمانی مورد اتفاق نظر خبرگان قرار گرفت و پرسشنامه تهیه شد. اولین مرحله پس از انجام تحلیل عامل اکتشافی، با استفاده از نرم افزارspss روی هفتاد وسه مفهوم، پنج مؤلفه اصلی شامل مؤلفههای مدیریتی تاب آوری ، اهداف تاب آوری ، فرهنگی تاب آوری ، استراتژیک و یادگیری تاب آوری در شرایط بحران شناسایی و با توجه به ادیبات تحقیق نامگذاری شدند. در دومین مرحله، استفاده تکنیک و نرم افزار دیماتل (DEMATEL ) با بهرهمندی از قضاوت خبرگان ، ساختار سلسله مراتبی از عوامل موجود در سیستم، همراه با روابط تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل عناصر بهدست آمد. در مرحله سوم، الگویی جهت نهادینه کردن یادگیری سازمانی با استفاده از نرم افزار لیزرل طراحی گردید. در ادامه با داشتن پنج مؤلفه ی فوق الذکر زمینه ساز پرسشنامه ی مدل تاب آوری بر مبنای نهادینهسازی یادگیری به عنوان ورودی نرم افزار لیزرل جهت طراحی الگوی نهادینهسازی یادگیری سازمانی مورد استفاده قرار گرفت.
پرونده مقاله
در این پژوهش هدف اصلی اندازه گیری هوش سازمانی اعضاء هیئت علمی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان است. برای اندازهگیری میزان هوش سازمانی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی کارلآلبرخت که دارای 49 گویه است، مورد استفاده قرار گرفته است. هوش سا چکیده کامل
در این پژوهش هدف اصلی اندازه گیری هوش سازمانی اعضاء هیئت علمی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان است. برای اندازهگیری میزان هوش سازمانی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی کارلآلبرخت که دارای 49 گویه است، مورد استفاده قرار گرفته است. هوش سازمانی دارای هفت بعد یعنی چشمانداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد میباشد. برای اندازه گیری انگیزش تحصیلی، پرسشنامه استاندارد هارتر که شامل 33 گویه و هدف آن مقیاس اصلی هارتر است، مورد استفاده قرار گرفت. با محاسبه جدول مورگان، پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی البرخت میان 60 هیئت علمی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر میان 160 دانشجو توزیع گردید. روش تجزیه و تحلیل داده ها که آمار توصیفی و استنباطی و برای مقایسه بین پارامترها استفاده شده است که در بخش هوش سازمانی اعضاء هیئت علمی چشم انداز استراتژیک، اتحاد و توافق و کاربرد دانش در سطح اعضاء هیئت علمی بیشترین اهمیت و اثرگذاری آنها بر انگیزش تحصیلی دانشجویان بیشتر است. ی دانشجویان بیشتر است.
پرونده مقاله