زمینه و هدف: مدیریت دانش مشتری تلفیقی از مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتریان میباشد که برای توسعه بخشیدن در راهبرد تجاری سازمان و درنتیجه بهسازی فعالیتهای سازمانی و نائل شدن به مزیت رقابتی، اهمیت پیدا میکند. با توسعه و گسترش دانش و فناوری اطلاعات، محیط پروژهها از چکیده کامل
زمینه و هدف: مدیریت دانش مشتری تلفیقی از مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتریان میباشد که برای توسعه بخشیدن در راهبرد تجاری سازمان و درنتیجه بهسازی فعالیتهای سازمانی و نائل شدن به مزیت رقابتی، اهمیت پیدا میکند. با توسعه و گسترش دانش و فناوری اطلاعات، محیط پروژهها از پیچیدگی بیشتری برخوردار شدهاند. روش شناسی: ازآنجاکه مدیریت دانش یکی از مهمترین رویکردهایی است که در این راستا موردتوجه قرارگرفته است لذا مسئله تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش و هر یک از فرایندهای تشکیلدهنده آن (خلق، کاربرد، تسهیم و ذخیره دانش) بر حاکمیت فناوری اطلاعات در صنعت خودروسازی است. یافته ها: با توجه به اینکه تأثیر فرایندهای دانش در محیط پروژهای بررسی میگردد، روش این تحقیق کمی و اطلاعات موردنیاز این پژوهش از پایگاه داده شرکتهای خودروسازی جمعآوری شد. سطح خرید خودرو بهعنوان متغیر وابسته و اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، سطح درآمد، شغل، سطح تحصیلات، سابقه داشتن خودرو، وضعیت تأهل بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفتهشده است. با استفاده از روش دادهکاوی و الگوریتمهای kmens و روش شبکه عصبی و ماشین بردار پشتیبان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج بهدستآمده نشان میدهد استفاده از مدیریت دانش بهخوبی توانسته است انواع مشتریها و روندهای فروش را در آینده پیشبینی کند و انتظار میرود نتایج بهدستآمده در مدیریت ساخت و تولید صنایع خودروسازی کشور مؤثر واقع شود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی در بانک ملی ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای یک بخش کیفی برای شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیر چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی در بانک ملی ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای یک بخش کیفی برای شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی و یک بخش کمی جهت تعیین تاثیرات متغیرها است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی صورت گرفته است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل خبرگان بانک همانند متولیان آموزش در بانک (مدیران و روسای آموزش) جهت شناسایی عوامل اثرگذار بر ارتقای صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی استفاده شده است.بر اساس نتایج تحقیق، هشت عامل زیرساختهای سازمانی، سیستم مدیریت دانش، برنامههای توسعهای در بانک، نگرش سازمانی در بانک، استراتژیهای آموزشی بانک، عوامل فردی، مشارکت ذینفعان در طراحی صلاحیتهای حرفهای و مهارتهای رهبری در ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی شناسایی شدند
پرونده مقاله
پژوهش با هدف بررسی تأثیر بین آموزش مجازی و حضوری بر بازده یادگیری دربین دانشجویان مرکز علمی کاربردی کیش انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علمیکاربردی کیش 827 نفر بودند که بر اساس فرمول مورگان 262 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی چکیده کامل
پژوهش با هدف بررسی تأثیر بین آموزش مجازی و حضوری بر بازده یادگیری دربین دانشجویان مرکز علمی کاربردی کیش انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علمیکاربردی کیش 827 نفر بودند که بر اساس فرمول مورگان 262 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون و نرمافزار SPSS-18 انجام شد.نتایج نشان داد با توجه به مقدار سطح معناداری مقایسه بازده یادگیری در بین دانشجویان آموزش حضوری و مجازی که برابر 036/0شده و از 05/0 کمتر است،بنابراین بین بازده یادگیری در بین دانشجویان آموزش حضوری و مجازی تفاوت معناداری وجود دارد زیرا که میزان بازده یادگیری در دانشجویان حضوری برابر 1/4 شده که از دانشجویان مجازی بیشتر میباشد.این نشان میدهد آموزش حضوری بیشتر از آموزش مجازی بر روی یادگیری دانشجویان در ابعاد مختلف محتوا، منابع و مواد آموزشی، فناوری اطلاعات و ابزارهای هوشمند و راهبردهای یاددهی تاثیر دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده های مورد نیاز، در زمره تحقیق آمیخته اکتشافی طبقه بندی می شود جامعه آماری درمرحله کیفی پژوهش حاضر خبرگان و صاحبنظرانی بودند با روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی شامل 300 چکیده کامل
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده های مورد نیاز، در زمره تحقیق آمیخته اکتشافی طبقه بندی می شود جامعه آماری درمرحله کیفی پژوهش حاضر خبرگان و صاحبنظرانی بودند با روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی شامل 300 نفر از مدیران آموزشی وآموزگاران شاغل بود که جهت انتخاب نمونه واقعی از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان وصاحب نظران مرتبط با موضوع پژوهش بود. در بخش کیفی جهت تحلیل از روش کدگذاری سه مرحله ای استراوس و کوربین (1998) تحت عنوان کدگذاری باز، محوری، و انتخابی بهره گرفته شد. و در بخش کمی برای بررسی تدوین مدل مدیریت نوآوری درمدارس ابتدایی شهر اهواز از نرمافزارهای SPSS 20 و LESREL و آزمونهای معادلات ساختاری- تفسیری استفاده گردیده است اما قبل از آن برای تبیین توزیع جامعه نمونه از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. نتایج نشان داد تمامی عوامل موثر علی (9 مقوله و میزان تاثیر 66-)، زمینه ای (13 مقوله و میزان تاثیر 58-) مداخله گر (12 مقوله و میزان تاثیر 53-)، راهبردی (16 مقوله و میزان تاثیر 69-) و پیامدی (9 مقوله و میزان تاثیر 59-) مدل مدیریت شناسایی شده در این تحقیق جز عوامل موثر در نوآوری هستند. همچنین میزان تاثیر عوامل مدل مدیریت نوآوری 76- درصد محاسبه شده است.
پرونده مقاله
اصلاح سازمان های آموزشی از طریق بهبود کیفیت رهبری مدیران آموزشی عملی ترین گزینه برای ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در سازمان های آموزشی است.هرگونه اصلاح در سازمان های آموزشی نیازمند مدل مفهومی جامع و عملی است که دراین راستا رهبری آموزشی حضرت امام خمینی(ره) می تواندرهگشای رهبر چکیده کامل
اصلاح سازمان های آموزشی از طریق بهبود کیفیت رهبری مدیران آموزشی عملی ترین گزینه برای ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در سازمان های آموزشی است.هرگونه اصلاح در سازمان های آموزشی نیازمند مدل مفهومی جامع و عملی است که دراین راستا رهبری آموزشی حضرت امام خمینی(ره) می تواندرهگشای رهبری سازمان های آموزشی باشد.مطالعات نشان می دهد مدیران آموزشی به طور معنی داری به توسعه در تمام زمنیه های رهبری آموزشی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های رهبر آموزشی در مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی(ره) صورت می گیرد. جامعه آماری این پژوهش مجموعه سخنرانی های ایشان (صحیفه ی امام ) بوده که با توجه به محدودیت های تحقیق و معیارهای پژوهشی خاص، صرفاً سخنرانی هایی که جنبه ی مدیریتی داشته ؛ نمونه های مورد بررسی می باشند. روش پژوهش به کارگرفته در این تحقیق، تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون است. طی این پژوهش سه مؤلفه ی رفتار رهبر آموزشی (رفتار رهبر در توانمندسازی مستمر کارکنان، رفتار رهبر در بهبود مستمر فرآیندها، رفتار رهبر در روابط انسانی) و سه مؤلفه ی نگرش رهبر آموزشی (اخلاص ،روحیه تکلیف مداری ،روحیه خدمتگزاری)مورد بررسی و استخراج قرارگرفت. ابزار پژوهش نیز پرسش نامه محقق ساخته است وپایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای مولفه رفتار برابر 81% و برای مولفه نگرش 85% توسط 30 نفر از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و مصاحبه با 30 نفر از خبرگان،29 زیر مولفه برای مدل مفهومی رهبر ی آموزشی را شناسایی و تأیید کرد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مولفههای یادگیری مبتنی بر تیم با توجه به همهگیری کووید-19 که باید شیوههای درمان وپیشگیری با ایجاد مهارت کارتیمی وتبادل دانش وتجربیات زمینه ارتقای کیفیت آموزش پزشکی را فراهم نمود، تا بتوان زمینه تربیت متخصصانی با چنین مهارتی را فراهم نمود. م چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مولفههای یادگیری مبتنی بر تیم با توجه به همهگیری کووید-19 که باید شیوههای درمان وپیشگیری با ایجاد مهارت کارتیمی وتبادل دانش وتجربیات زمینه ارتقای کیفیت آموزش پزشکی را فراهم نمود، تا بتوان زمینه تربیت متخصصانی با چنین مهارتی را فراهم نمود. محتوای این مطالعه مروری با جستجوی کتابخانهای و بانکهای اطلاعاتی واکاوی وبروندادها استخراج گردید. یادگیری مبتنی بر تیم، یک روش تعاملی و دارای سه مولفه پیشخوانی، آزمونهای فردی-تیمی و تکلیف تیمی است. یافتهها نشان میدهد، در یادگیری مبتنی بر تیم مهارتهای تیمی، مولفههای مهارت تفکر انتقادی، حل مسئله، تصمیمگیری وبینفردی تمرین وموجب افزایش انگیزه، ارتقا سطح وتعمیق در یادگیری، تعامل وتصمیمسازی گروهی، تسهیل و دستیابی به اهداف آموزشی شده است. نتایج پژوهش نشان داد با بهرهگیری از مولفهها به ویژه با ظهور همهگیریهای نوپدید که لزوم ایجاد رهیافتهای درمانی و پیشگیری هماهنگ فراکشوری ضروری به نظر میرسد، بتوان زمینهها را گسترش و تقویت نمود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر در پی کاوش چگونگی وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در گذشته، حال و آینده با توجه به رویکرد انقلابهای صنعتی بود. این مطالعه، از نظر هدف کاربردی- توسعهای و از لحاظ ماهیت توصیفی-اکتشافی و از نظر نوع دادهها کیفی است. کلیه اسناد علمی نمایه شده در چکیده کامل
پژوهش حاضر در پی کاوش چگونگی وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در گذشته، حال و آینده با توجه به رویکرد انقلابهای صنعتی بود. این مطالعه، از نظر هدف کاربردی- توسعهای و از لحاظ ماهیت توصیفی-اکتشافی و از نظر نوع دادهها کیفی است. کلیه اسناد علمی نمایه شده در پایگاههای داخلی و خارجی که موضوع آنها ساختارسازمانی، رشتهها و گروه-های آموزشی و انقلابهای صنعتی بوده و همچنین خبرگان حوزه مدیریت آموزشی مؤسسات و دانشگاههای دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاکمحور تعداد 61 سند علمی مرتبط و 10 نفر خبره انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از ابزار دادهکاوی اسناد علمی و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون و نرم افزار MaxQda نسخه 2020 استفاده گردید. یافتهها نشان داد شبکه مضامین وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی ایران در فضای انقلابهای صنعتی دارای 60 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در فضای انقلابهای صنعتی اول و دوم شکلی از دیسیپلینمحوری و وظیفهمحور داشته، در فضای انقلاب صنعتی سوم ساختارها صورتی از سلولی و شبکهای و در انقلاب صنعتی چهارم وضعیتی از دیجیتالی و پروژهمحور خواهند داشت.
پرونده مقاله
تعامل بین تحصیلات بر مشارکت سیاسی یک سؤال دیرینه و محوری در فلسفه سیاسی و علوم سیاسی است. آموزش رسمی در واقع با مشارکت سیاسی ارتباط ثابت و قابل توجهی دارد. پیوند بین آموزش و مشارکت سیاسی از جمله یافتههای تکراری و مورد استناد در علوم سیاسی است. سوال و هدف اصلی پژوهش ارت چکیده کامل
تعامل بین تحصیلات بر مشارکت سیاسی یک سؤال دیرینه و محوری در فلسفه سیاسی و علوم سیاسی است. آموزش رسمی در واقع با مشارکت سیاسی ارتباط ثابت و قابل توجهی دارد. پیوند بین آموزش و مشارکت سیاسی از جمله یافتههای تکراری و مورد استناد در علوم سیاسی است. سوال و هدف اصلی پژوهش ارتباط بین تحصیلات و مشارکت سیاسی شهروندان است. با روش تبیینی می توان گفت که گرچه نظریات مختلفی وجود دارد ولی دو دیدگاه مختلف در این ارتباط وجود دارد. یک نظریه معتقد به کاهش مشارکت به دلایلی همچون افزایش آگاهی، بی تاثیری مشارکت شهروندان در سیاستگذاری، نگرش اعشاری به انتخابات، شکاف بین طبقه متوسط و توده مردم است. نظر دوم معتقد به تاثیرات مثبت در مشارکت سیاسی در چارچوب گفتگومحوری، انتقاد علمی از سیاستگذاری، انتقال مسالمت امیز قدرت و کاهش تنش سیاسی معنا می شود. البته به طورکلی می توان گفت که دانشگاه فاقد روش هایی برای تأثیرگذاری بر دانشجویان برای مشارکت بیشتر در کشور داری و افزایش مشارکت مردم در انتخابات در عصر جهانی شدن است.
پرونده مقاله