پژوهش حاضر باهدف اندازهگیری بازگشت سرمایه (میزان ارزشافزوده مستقیم و غیرمستقیم) دورههای کارشناسی ارشد انجامشده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجامشده است؛ جامعه آماری دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد به تعداد 75 نفر بودند. حجم نمون چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف اندازهگیری بازگشت سرمایه (میزان ارزشافزوده مستقیم و غیرمستقیم) دورههای کارشناسی ارشد انجامشده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجامشده است؛ جامعه آماری دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد به تعداد 75 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 62 نفر انتخاب شدند؛ که از این تعداد 58 نفر در جریان پژوهش مشارکت کردند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای است. برای گردآوری دادهها نیز از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. پژوهش در دو مرحله انجامشده است. در طی مرحله اول یک گروه کانونی[1] برای شناسایی اهداف، دلایل، مؤلفههای مزایای مالی و غیرمالی و هزینههای دوره کارشناسی ارشد و همچنین بهعنوان ورودی برای طراحی پرسشنامه پژوهش حاضر اجرا شد. در مرحله دوم ابتدا پرسشنامه محقق ساخته، حاوی 34 سؤال که شامل 5 مؤلفه در مقیاس پنج گزینهای لیکرت بود در اختیار آزمودنیها قرار داده شد. دادههای جمعآوریشده در محیط SPSS طبقهبندی و میزان ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ (94/.) و با روش آماری T محاسبه شد. یافتههای پژوهش منجر به محاسبه نسبت هزینه – فایده به میزان (02/5) و محاسبه بازگشت سرمایه به میزان 403% گردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران به تعداد 527 نفر بوده که از این میان 221 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، کنترل خشم حاجتی، اکبرزاده و خسروی (1387) و رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شده است. روایی پژوهش با نظر استادان تأیید و برای اندازهگیری پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی (شاخصهای مرکزی، آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که بین مهارتهای شادکامی کارکنان بهزیستی شهر تهران با رضایت شغلی آنها رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کنترل خشم و رضایت شغلی کارکنان بهزیستی شهر تهران رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد.کلید واژه ها: شادکامی، کنترل خشم، رضایت شغلی، سازمان بهزیستی، شهر تهران.
پرونده مقاله
این پژوهش درصدد استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته ش چکیده کامل
این پژوهش درصدد استنتاج روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته شده در زمینه معادباوری بود. در این تحقیق پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از متون فوق، با استفاده از روش کدگذاری موضوعی ابتدا مفاهیم دسته بندی شد. سپس بر مبنای الگوی استنتاجی فرانکنا، اصول استنتاج گردید. جهت اطمینانپذیری و باورپذیری و به منظور اطمینان از نتایج حاصل، راههای دستیابی به نتایج مرتباً تحت نظر اساتید متخصص، مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش برخی از روش های تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم عبارتند از: تقوا در رعایت حلال و حرام، رابطه ایمان به خدا با بهره مندی از هدایت الهی، تقوا در انجام واجبات و ترک محرمات، تعقل نمودن در سخنان قرآن و پیامبر(ص) عامل ایمان به خدا و معاد، معادباوری عامل حفظ نفس از گناه، وجود نشانه های معاد جهت ایمان آوردن افراد به معاد، ایمان به نشانه های معاد مخصوص مومنان، آمرزنده و مهربان بودن خداوند و باتقوایی در دوری از ظن و گمان بد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه استان تهران) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان و در بخش کمّی کلیه کارکنان رسمی و قراردادی غیرعضو هیات علمی دانشگا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه استان تهران) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان و در بخش کمّی کلیه کارکنان رسمی و قراردادی غیرعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بود. تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ انجام شدند. نیکویی برازش ابزار برابر 0.91، خطای اندازه گیری مدل برابر 0.072 و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ کل برابر 0.812 به دست آمد. نتایج به دست آمده به شناسایی 3 بُعد، 8 مولفه و 42 شاخص منجر شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد مدل تدوین شده جهت سنجش و اندازه گیری کمی ها و کاستی ها در این حوزه و در نهایت ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی مناسب می باشد.
پرونده مقاله
مدیریت علمی در سازمانها نیازمند طراحی الگوی مناسب برنامهریزی است که بتواند سازمان را هوشمندانه به اهدافش برساند. طراحی الگوی برنامهریزی جهت اتخاذ تصمیمات با حداقل خطا و با استفاده هوشمند از دادهها، اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی مناسب و موثر برنامهر چکیده کامل
مدیریت علمی در سازمانها نیازمند طراحی الگوی مناسب برنامهریزی است که بتواند سازمان را هوشمندانه به اهدافش برساند. طراحی الگوی برنامهریزی جهت اتخاذ تصمیمات با حداقل خطا و با استفاده هوشمند از دادهها، اجتناب ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی مناسب و موثر برنامهریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای این منظور، با بهرهگیری از رویکرد پژوهش اکتشافی و با استفاده از روش تحقیق کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد و با نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 13 نفر از خبرگان، الگوی برنامهریزی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبتنی بر هوش تجاری طراحی شد. بر اساس کدگذاریهای انجام شده، ابتدا 193 کدهای اولیه تحقیق تعیین شد. سپس 2 مفهوم(طبقه اصلی) و 27 مقوله(طبقه فرعی) مشخص شدند. سپس با گدگذاری انتخابی و دستهبندی تجمیعی مقولهها، 4 جز اصلی الگو تعیین و روابط بین آنها مشخص و سطوح کاربری آنها تعیین گردید. در نهایت الگوی طراحی شده با استفاده از روشهای علمی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار گرفت و کیفیت آن تایید شد و پیشنهادات جهت پژوهشهای آتی ارائه گردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تعلق خاطر کاری معلمان مدارس ابتدایی با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. روش پژوهش در این تحقیق، از نوع کیفی می باشد. به منظور انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان، تعداد 14 نفر از مدیران و معلمان و اساتید دانشگاهی و چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تعلق خاطر کاری معلمان مدارس ابتدایی با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. روش پژوهش در این تحقیق، از نوع کیفی می باشد. به منظور انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان، تعداد 14 نفر از مدیران و معلمان و اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه علوم رفتاری و تربیتی، رفتار سازمانی و منابع انسانی سازمان آموزش و پرورش کشور طی فرایندی هدفمند و به روش گلوله برفی به منظور مشارکت در پژوهش انتخاب شدند.روش تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه از نرم افزار مکس کیودا استفاده شده است که در آن کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. یافته ها تحقیق در این پژوهش شامل 190 کد اولیه، 58 مولفه و 25 مقوله اصلی از داده های باز کشف شده است. نتایج تحقیق نشان داد که شرایطی همانند عوامل فردی، بین فردی و سازمانی باعثمی شود که رفتار تعلق خاطر معلمان در ابعاد روانی و رفتاری شکل گیرد. از طرفی این عوامل باعث می شود که راهبردهای یادگیری، رشد و تعالی ، بهره وری و مدیریت عملکرد تعریف گردد و پیامدهایی دارد که از جمله می توان به ارتقاء عملکرد درون نقشی و برون نقشی اشاره کرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه استفاده شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، ازنظرات اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی استفاده شد. از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ابران شامل، مولفه های فردی، مدیریتی و ارتباطی بود.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر خرده تجارب مدیران موفق برمؤلفههای فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان بود .روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران آموزشی شهر اصفهان چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر خرده تجارب مدیران موفق برمؤلفههای فرسودگی شغلی و عملکرد شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان بود .روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح تحقیق پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران آموزشی شهر اصفهان را شامل شد و شرکت کنندگان در پژوهش 30 مدیر بودند که در سال تحصیلی 1399-98 13در مدارس دولتی به مدیر موفق شهرت داشتند. شرکت کنندگان از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند درگروه آزمایش 15 مدیر. 8 جلسه شصت دقیقهای آموزش دریافت کردند. در حالیکه اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند ابزارهای پژوهش پرسشنامههای قرسودگی شغلی (مسلش،1985) و عملکرد شغلی (پاترسون 1990) .است تحلیل دادههای به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (کواریانس با اندازه تکراری) تحلیل شدند یافتهها نشان داد که گروه بستهی آموزشی تجارب موفق مدیران میانگین خستگی عاطفی در گروه آزمایش نسبت به پسآزمون کاهش پیدا کرده است، میانگین مسخ شخصیت گروه آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است، میانگین عملکرد فردی آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است، و میانگین عملکرد شغلی گروه آزمایش نسبت به پسآزمون افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج نشان میدهد که بین میانگین خستگی عاطفی،مسخ شخصیت، عدم موفقیت فردی، و عملکرد شغلی گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون و پسآزمون تفاوت وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، مؤلفهها و شاخصهای الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان است. پژوهش با روش ترکیبی از نوع اکتشافی در دو بخش کیفی از نوع داده بنیاد خودظهور و کمی از نوع روش پیمایشی مقطعی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. در بخش کیفی جهت تجزیه و تح چکیده کامل
هدف این پژوهش، مؤلفهها و شاخصهای الگوی برنامه درسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان است. پژوهش با روش ترکیبی از نوع اکتشافی در دو بخش کیفی از نوع داده بنیاد خودظهور و کمی از نوع روش پیمایشی مقطعی با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. در بخش کیفی جهت تجزیه و تحلیل از روش گراندد استفاده شد. حوزه ی پژوهش در بخش کیفی پژوهش از نظرات 15 نفر از متخصصان برنامه درسی و سواد رسانهای به روش مصاحبهای استفاده تا اشباع نظری ادامه یافته است و جامعه مورد مطالعه در بخش کمی شامل 102 نفر از استادان و کارشناسان علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، ارتباطات و تکنولوژی آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بود. در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که از شاخص ها و مولفه های مصاحبه با متخصصان بود استفاده شد. نتایج نشان داد عنصر "هدف" دارای 7 مؤلفه ارتقاء توانایی های ارتباطی، ارتقاء توانایی های اقتصادی، ارتقاء آگاهی و شناخت، ارتقاء تکثر در جامعه، ارتقاء مهارتهای اخلاقی، ساختار زدایی و ارتقاء دسترسی رسانه ای می باشد. عنصر "محتوا" دارای 5 مؤلفه محتوای آموزشی، محتوای سازمانی، محتوای فرهنگی، برنامه بصیرت محور و برنامه یادگیرنده محور می باشد. عنصر "روش" شامل 4 روش یادگیری اکتشافی، یادگیری عمیق، یادگیری مشارکتی و یادگیری فعال می باشد. بعد "ارزشیابی" به عنوان آخرین بعد دارای 4 مؤلفه ارزشیابی دانش محور، ارزشیابی مهارت محور، ارزشیابی نگرش محور و ارشیابی مشاهده محور بود.
پرونده مقاله
چکیدههدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی در دانشگاه جامععلمیکاربردی بود؛ رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه آموزش کارآفرینانه چکیده کامل
چکیدههدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل آموزشی جهت ارتقای کارآفرینی در دانشگاه جامععلمیکاربردی بود؛ رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه آموزش کارآفرینانه در دانشگاه جامع علمی کاربردی شمال غربی کشور و روش نمونه گیری در این پژوهش غیرتصادفی هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد..با توجه به داده های موجود، یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه (پدیده محوری)، آموزش زمینهای، آموزش مهارتهای کارآفرینانه و آموزش طرح کسب و کار است. همچنین، مولفههای پیشینه کارآفرینانه مدرسین، پیشینه کارآفرینانه دانشجویان، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و فرهنگ کارآفرینانه به عنوان مولفههای تاثیرگذار (شرایط علی) بر آموزش کارآفرینانه و مولفههای قصد کارآفرینانه، رفتار کارآفرینانه و ایجاد کسب و کار مستقل به عنوان مولفههای تاثیرپذیر (پیامدها) از آموزش کارآفرینانه شناسایی شدند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تکنولوژیکی، آموزشی و اقتصادی موثر بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران ، روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر تحلیل داده ها، جزء تحقیقات آمیخته ای ، از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تکنولوژیکی، آموزشی و اقتصادی موثر بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران ، روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر تحلیل داده ها، جزء تحقیقات آمیخته ای ، از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه شهر تهران اعم از زن و مرد شامل1200نفر در سال تحصیلی 98-1397 که از این تعداد 291 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان به روش طبقه ای نسبی و تصادفی ساده انتخاب وابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته با 51 گویه تدوین و روایی و پایایی پرسشنامه تأیید و داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار MAXQDA ، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد؛ مولفه های(برخورداری از دانش فنی استفاده از تکنولوژی، سرعت نشر تکنولوژی، پیشرفت تکنولوژیهای مرتبط با آموزش، سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی آموزشی) جزء عوامل تکنولوژیکی، مولفه های(تناسب اهداف آموزشی با نیاز دانش آموزان، برخورداری از توانایی های روانشناختی، برخورداری از توانایی های علمی و برخورداری از توانایی های تدریس) جزء عوامل آموزشی و مولفه های (تخصیص اعتبار مناسب، توانایی دریافت اعتبار و توزیع اعتبار) جزء عوامل اقتصادی موثر بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دوره اول متوسطه شناسایی شد. بعلاوه از نظر معلمان عوامل یاد شده در راستای عوامل تکنولوژی و آموزشی و عوامل اقتصادی، تخصیص اعتبار مناسب و توانایی دریافت اعتبار، در وضعیت مطلوبی بسر می برند، اما شاخص توزیع اعتبار مناسب در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بسر نمی برد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی و ارائه مدل انجام شد. از نظر هدف می توان پژوهش را جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیت آمیخته (کیفی و کمی) تلقی نمود. جامعه پژوهشی در بخش کیفی (استخراج عوامل مؤثر بر تربیت معنوی کودکان) منابع مرتبط داخ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی و ارائه مدل انجام شد. از نظر هدف می توان پژوهش را جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیت آمیخته (کیفی و کمی) تلقی نمود. جامعه پژوهشی در بخش کیفی (استخراج عوامل مؤثر بر تربیت معنوی کودکان) منابع مرتبط داخلی و خارجی بود که مواردی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و پژوهشگر را تا حد اشباع اطلاعاتی یاری نمودند. در بخش کمی نیز کل مربیان دوره پیش دبستانی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران به تعداد 5000 نفر بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 358 نفر از آن ها به عنوان نمونه برآورد و از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند... یافته های پژوهش در بخش کیفی حاکی از آن بود که تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی تحت تأثیر سه عامل اصلی احساس آگاهی، احساس ارزشی و احساس عرفانی قرار دارد. در بخش کمی نیز مربیان دوره پیش دبستانی شهر تهران اعتبار مدل مستخرج را تأیید کردند. لذا سیاست گذران و برنامه ریزان درسی دوره پیش دبستان و دبستان میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت اجرای مطلوب و با کیفیت پرورش معنوی اتخاذ کنند. مربیان نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی تدریس، تطبیق دهند تا تدریس معنوی و معنادارتری داشته باشند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها جزء تحقیقات آمیخته ای است،که هم کیفی و هم کمی است و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها جزء تحقیقات آمیخته ای است،که هم کیفی و هم کمی است و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 907 نفر است که از این تعداد 269 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان به روش خوشه ای، طبقه ای نسبی و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی پرسشنامه مذکور تایید و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ، مقدار 898/0بدست آمد و داده ها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج از دیدگاه مدیران ابتدایی شهر تهران نشان داد؛که مولفه های کیفیت آموزشی شامل سه مولفه اصلی و 12مولفه فرعی:1-عوامل مدیریتی شامل(توجه مدیران بر فعالیت های فوق برنامه در مدارس، توجه مدیران بر نحوه تدریس معلمان و توجه بر ارزیابی مستمر عملکرد)2-عوامل سازمانی شامل(توجه بر نحوه گزینش معلمان، توجه بر توانمندسازی معلمان، توجه بر محتوای آموزشی، تدوین و تنظیم مقررات کاربردی، تخصیص بودجه سالیانه مناسب و بروزرسانی امکانات و تجهیزات آموزشی)3-عوامل مهارتی شامل(توجه بر مهارتهای کلامی معلمان، توجه بر مهارتهای غیر کلامی معلمان و توجه بر مهارتهای آموزشی معلمان) می باشد.بعلاوه پاسخدهی مدیران نسبت به وضعیت موجود مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشی مدارس در این3عامل در وضعیت مطلوبی قرار دارند.همچنین میانگین 6 عامل سازمانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
پرونده مقاله
مسأله تغییر جنسیت به عنوان یک پدیده نوظهور پزشکی پرسشهای فراوانی در پی داشته است، چه با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی جراحی این امکان فراهم آمده که جنسیت افراد از مؤنث به مذکر و برعکس تغییر یابد و این امر نه تنها در مورد بیمارانی چون هرمافرودیسم (دوجنسیها) صورت میگیرد چکیده کامل
مسأله تغییر جنسیت به عنوان یک پدیده نوظهور پزشکی پرسشهای فراوانی در پی داشته است، چه با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی جراحی این امکان فراهم آمده که جنسیت افراد از مؤنث به مذکر و برعکس تغییر یابد و این امر نه تنها در مورد بیمارانی چون هرمافرودیسم (دوجنسیها) صورت میگیرد،بلکه درموردافرادسالم نیزقابل انجام گردیده است.از اینرو،جوازاین اقدام وتأثیرآن درروابط میان زوجین ازنظربقای ازدواج، نفقه،مهریه، ولایت،ارث و...ونیزدرروابط بافرزندان جای مطالعه وتحقیق بسیار دارد.غالب فقهای حنفی باتغییرجنسیت مخالفندوتنهاتغییرجنسیت درافرادخنثی یا دوجنسیها را مجازمیدانند.به عبارتی فقهای حنفیه وامامیه،دربحث جوازتغییرجنسیت افرادخنثی، اشتراک نظر دارند، امّا توجه به این نکته ضروری است عدهای ازآنان به وجوب تغییرجنسیت خنثیها معتقدندبعبارت دیگر،هرگاه انجام واجبات شرعی وترک محرمات درموردشخص خنثی وابسته به تغییر جنسیت وتعیین جنسیت واحداست و وی دارای تمکن مالی وجسمی باشد،واجب است تغییرجنسیت دهد.البته مباحث مربوط به افرادخنثییادوجنسییک پدیده نو و امری نوظهوری محسوب نمیشود،زیراازگذشته تاکنون همواره افرادی بعنوان خنثی یابیمارجنسی درجوامع بشری میزیستهاند.براین اساس،در روایات دینی وفقه اسلامی پیرامون وضعیت فقهی این گونه افرادنیزسخن گفته شده است.آنچه موضوع تغییرجنسیت را ازاهمیت ویژه برخوردارساخته است، پیشرفت تکنولوژی وتوسعه دانش جراحی وامکان تغییرجنسیت است که این امرنه تنها درمورد افرادبیمارجسمی(ماننددوجنسیها)صورت میگیرد،بلکه تغییرجنسیت درموردافرادسالم نیزقابل تحقق است.
پرونده مقاله