هدف این پژوهش، رابطه بین توانمندسازی و تعهد سازمانی با عملکرد بالا در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، 425 نفر می باشند. تعداد نمو چکیده کامل
هدف این پژوهش، رابطه بین توانمندسازی و تعهد سازمانی با عملکرد بالا در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است که با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، 425 نفر می باشند. تعداد نمونه طبق جدول مورگان تعیین و سپس بصورت نمونه گیری تصادفی ساده 200نفر مشخص شده است. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد بوده که به منظور سنجش توانمند سازی از نظر اسپریتزر(1996) با 12 گویه و تعهد سازمانی از پرسشنامه نظر آلن مایر(1990) با 12 گویه و عملکرد از پرسشنامه دمیتریوس و همکاران( 2016) با 30 گویه استفاده شده است. و پایایی آن آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه توانمندسازی برابر با 87/0، برای پرسشنامه تعهدسازمانی برابر با 88/0، برای پرسشنامه عملکرد بالا برابر 96/0 تهیه شده است. اطلاعات لازم از منابع کتابخانه ای و به روش میدانی جمع آوری شده است که در دو بخش توصیفی و استنباطی در محیط spss با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیری خطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان داد میزان رابطه توانمندسازی و تعهد سازمانی با عملکرد بالا با ضریب 60 /0 رابطه مثبت و معناداری بوده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبین و درجه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران می باشد. این پژوهش با هدف کاربردی و با روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری آن، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به تعداد 153 چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تبین و درجه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا در دانشگاه آزاد اسلامی مازندران می باشد. این پژوهش با هدف کاربردی و با روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری آن، شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به تعداد 1537 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا با 36 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن نیز تایید گردید. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آن نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا دارای سه بعد استقلال علمی، استقلال فکری و استقلال در روابط ملی و فراملی بوده که بعد استقلال علمی دارای بالا ترین درجه و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای پایین ترین درجه می باشد.
پرونده مقاله
بررسی علل موفقیت برخی از سازمانها و نیز علل انحطاط و انحلال بعضی از شرکتها نشان میدهد که ایجاد انگیزه لازم و مناسب در نیروی انسانی، تأثیر معنادار و قابل توجهی در موفقیت و پایدار یا انحلال این واحدها دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی با استفاده چکیده کامل
بررسی علل موفقیت برخی از سازمانها و نیز علل انحطاط و انحلال بعضی از شرکتها نشان میدهد که ایجاد انگیزه لازم و مناسب در نیروی انسانی، تأثیر معنادار و قابل توجهی در موفقیت و پایدار یا انحلال این واحدها دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی با استفاده از روش فراترکیب بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است؛ از لحاظ ماهیت اطلاعات و شیوه تحلیل آنها جزو تحقیقات کیفی است. از منظر روش جمعآوری اطلاعات در زمرۀ پژوهشهای اسنادی است و در نهایت بر مبنای روش پژوهش، جزو تحقیقات تحلیلی – توصیفی است که با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پژوهشهای داخلی صورت گرفته در 10 سال اخیر (1399-1389) با موضوع بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی است که گزارش آنها در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) یا پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی نمایه شده است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استناد به قاعدۀ اشباع نظری، تعداد 12 پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. استخراج عوامل و مؤلفهها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفت و اعتبار تحلیلها بر مبنای روش سهگوشهسازی تحلیلگر مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدست آمده، الگوی عوامل مؤثر بر انگیزش اعضای هیئت علمی دانشگاه مشتمل بر هفت عامل، 19 مؤلفه و 61 شاخص است. عوامل مؤثر بر انگیزش عبارت از شرایط محیط کار؛ خطمشیها و قوانین؛ سبک مدیریت و رهبری؛ روابط با همکاران؛ عوامل شخصیتی؛ توانمندسازی؛ و ماهیت شغل هستند. موارد خیلی زیادی باعث انگیزش شغلی اعضای هیات علمی میشود که این موارد در چند طبقه جای میگیرد.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع بوده و پژوهش از نوع کیفی میباشد، جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی، اقتصاد و معلمان دوره ابتدایی صاحبنظر در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی و برنامههای درسی است که شیوه انت چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل برنامه درسی موجود دوره ابتدایی از منظر تربیت اقتصادی؛ چالشها و موانع بوده و پژوهش از نوع کیفی میباشد، جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی، اقتصاد و معلمان دوره ابتدایی صاحبنظر در زمینه تعلیم و تربیت اقتصادی و برنامههای درسی است که شیوه انتخاب آنها هدفمند و ملاک محور بود. با تعداد بیست نفر تا مرحله اشباع نظری مصاحبه شد، شامل 8 معلم و 12 متخصص برنامه درسی و اقتصاد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد که در قالب جداول سهگانه در متن مقاله به آنها اشارهشده است، بر اساس یافتههای حاصل، مضامین فرعی تربیت اقتصادی (فرهنگ و نگرش، بهرهوری، شایستهسالاری و ...) و مفاهیم کلی (افزایش سطح تولید با تلاش مردم، افزایش درآمد، مدیریت هزینه، اراده و نگرش افراد جامعه، رشد اقتصادی و بالا رفتن بهرهوری جامعه) از فراوانی بالایی ازنظر متخصصین برنامهریزی، اقتصاد و معلمان برخوردارند. بهطورکلی دسته توسعه اجتماعی از اولویت خاصی از دیدگاه متخصصین برخوردار بودند.
پرونده مقاله
کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائهشده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی میباشد که با ر چکیده کامل
کلاس درس خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است که مسئولیت اداره آن و تحقق اهداف آموزشی و درسی به عهده استاد است. هدف پژوهش حاضر اعتبار سنجی الگوی ارائهشده برای مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی اصفهان است. توصیفی و جامعه آماری پژوهش اساتید و دانشجویان علوم پزشکی میباشد که با روش نمونهگیری در دسترس نمونه 277 نفری انتخاب و پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس روی آنان اجرا شد. پرسشنامه دارای 80 گویه بود که در قالب یک پیوستار از 1 تا 5 به گویه ها نمره داده شد. روشهای بکار رفته برای تحلیل گویه ها (ضریب هولستی) برای رهاسازی از روایی صوری، محتوایی و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامهها و عاملها استفاده شد. درمجموع همه گویه ها یادگیری مدیریت مؤثر کلاس درس را موردسنجش قرار میداد. جهتبخش اعتبار الگو با توجه به کدهای استخراجشده کیفی از تکنیک تحلیل عاملی تائید استفاده گردید یا بهعبارتدیگر جهت بررسی اعتبار عاملی ابزارهای سنجش کُدهای اصلی پژوهش از رویکرد تحلیل عاملی استفاده گردیده که بارهای عاملی هفت مؤلفه به ترتیب 59-99-96-97-91-84 و 81 است. هدف از مطالعه حاضر ساخت اعتبار یابی و روا سازی پرسشنامه مدیریت مؤثر کلاس درس علوم پزشکی بود و با توجه به نتایج تحلیل عاملی هفت عامل شناسایی که درنهایت با توجه به الگوی بهدستآمده هفت مؤلفه مدیریت مؤثر کلاس درس از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعالی و بالندگی سازمانی بر توسعه منابع انسانی انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت به دلیل قابل اجرا بودن از نوع کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی ( زمینه یابی ) انجام شد. جامعه آماری 400 نفر ، شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعالی و بالندگی سازمانی بر توسعه منابع انسانی انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت به دلیل قابل اجرا بودن از نوع کاربردی است که به روش توصیفی- پیمایشی ( زمینه یابی ) انجام شد. جامعه آماری 400 نفر ، شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی شهر تهران و کارکنان سازمان هواشناسی کشور بود که نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 196 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه بود. پرسشنامه تحقیق تلفیقی از پرسشنامه محقق ساخته توسعه منابع انسانی برگرفته از فلینت و همکاران (2002)، پرسشنامه ۶ سوالی اشتراوس و کوربین و پرسشنامه اعتبار سنجی الگو ۴ مولفه ای استاندارد بود. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش قرار گرفته و تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی ( شامل روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ( PLS) و آزمون تی تک گروهی) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بالندگی و تعالی بر توسعه منابع انسانی در سازمان هواشناسی کشور تاثیر دارند.
پرونده مقاله
افزایش روزافزون متقاضیان آموزشهای دوره اوان کودکی، نیاز والدین شاغل و جامعه، و حل مسائل حاکم بر سر راه آموزش اوان کودکی، ضرورت تهیه برنامههای کیفی و غنی را در این دوره نشان میدهد. به این خاطر هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزههای اسلام و دیوید ویکارت در زمینه تربیت ا چکیده کامل
افزایش روزافزون متقاضیان آموزشهای دوره اوان کودکی، نیاز والدین شاغل و جامعه، و حل مسائل حاکم بر سر راه آموزش اوان کودکی، ضرورت تهیه برنامههای کیفی و غنی را در این دوره نشان میدهد. به این خاطر هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزههای اسلام و دیوید ویکارت در زمینه تربیت اوان کودکی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل فرارونده انجام شد. در بخش یافتهها، ابتدا از طریق کدگذاری به تحلیل محتوای آثار ویکارت پرداخته شد که طی آن مفاهیمی همچون آموزش و یادگیری مبتنی بر رشد، یادگیری فعال، بکار گیری روش حل مسئله، رشد همهجانبه، سنجش مشاهدهای و ارتباط بین خانه و مدرسه شناسایی گردید. در آموزههایی اسلامی نیز در باب تعلیم و تربیت کودکان پیشدبستان، برخی مقولهها همچون تربیت مبتنی بر دین اسلام، پرورش مهارتهای تفکر، تعامل خانه، جامعه و مراکز پیشدبستان، سنجش جایگزین (واقعی)، کودک محوری، پرورش هویت ملی کودکان، توجه به تفاوتها ، برنامه درسی غیرمتمرکز و تربیت همهجانبه شناسایی و معرفی شد. با بررسی مقولههای کدگذاری شده، تشابهت ها و تفاوت دیدگاههای اسلام و ویکارت در زمینه تربیت اوان کودکی نمایان گشت. درنتیجه طبق یافتهها، انتظار میرود در راستای اثربخشی برنامههای تربیتی پیش از دبستان و رشد و بالندگی کودکان از یافتههای این تحقیق در جهت بصیرت به اهداف، محتوا، اصول، روشها و نحوه ارزشیابی از تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان استفاده به عمل آورد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی جانشین پروری با روش تئوری داده بنیاد در کمیته امداد امام خمینی (ره) به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی شامل اسا چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی جانشین پروری با روش تئوری داده بنیاد در کمیته امداد امام خمینی (ره) به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی شامل اساتید دانشگاه، مشاورین منابع انسانی و مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. این انتخاب و انجام مصاحبه، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از آن متوقف شد. در این تحقیق، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به این نحو که اولین فرد خبره، بر اساس نظر بررسی های اولیه و نظرخواهی از استاد محترم راهنما انتخاب شد و پس از اتمام مصاحبه با فرد اول، از وی درخواست گردید فرد یا افراد خبره دیگری که می توانند در حوزه جانشین پروری مدیران ستادی در کمیته امداد امام خمینی (ره) صاحب نظر بوده و به غنای مدل تحقیق کمک نمایند، معرفی کند. این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. سرانجام این روش، مصاحبه با 9 نفر از خبرگان بود. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه های عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان حوزه منابع انسانی بود. سرانجام پس از طی کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود که بصورت نمونه برداری تصادفی طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران 152 نفر ب چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در بود. پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل 250 نفر معلمان ابتدایی شهر اسفراین بود که بصورت نمونه برداری تصادفی طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران 152 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های گرانباری نقش راد و همکاران (2008)، فرسودگی شغلی مسلچ (1985) و هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2001) بود. روایی پرسشنامه ها به تائید 10 نفر از خبرگان رسید و پایایی از طریق روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0.79، 0.80 و 0.82 بدست آمد. داده ها به وسیله نرم افزارهای Smart PLS 3/2 و SPSS 25 تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی هوش عاطفی در معلمان در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معناداری وجود دارد. ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی برابر 0.611 شده که نشان از تاثیر مستقیم (مثبت) گرانباری نقش بر فرسودگی شغلی می باشد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین گرانباری نقش و هوش عاطفی برابر 0.390 – شده که نشان از رابطه معکوس بین این دو عامل دارد. همچنین ضریب مسیر استاندارد شده بین هوش عاطفی و فرسودگی شغلی برابر 0.589 – شد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان براساس زمینهی مدارسی با انگیزه تربیت مذهبی با شش دهه پیشینه است. در این پژوهش کیفی از نسخه نظامند روش تولید نظریه زمینه ای (داده بنیاد) و مدل پارادایمی پیشنهادی استراوس و کربین استفاده شده تا ارائه مدل تسهیل شود. دا چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای یادگیری حین کار معلمان براساس زمینهی مدارسی با انگیزه تربیت مذهبی با شش دهه پیشینه است. در این پژوهش کیفی از نسخه نظامند روش تولید نظریه زمینه ای (داده بنیاد) و مدل پارادایمی پیشنهادی استراوس و کربین استفاده شده تا ارائه مدل تسهیل شود. داده ها به طور اصلی از مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری شده است. جامعه پژوهش به گونه هدفمند برگزیده شدند تا متشکل از افراد با سابقه و آگاه در زمینهی پژوهش باشند. دادهها طی مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شده و درپنج مؤلّفه به همراه پدیده اصلی این پژوهش مدرسه کانون یادگیری حین کار معلمان، مقوله بندی شدند. این مؤلّفهها که شناسایی آن ها مدل را معنا میبخشند عبارتند از: موجبات علّی شامل ویژگی های فردی و ویژگی های شغلی؛ شرایط زمینه ای شامل ویژگی های سازمانی، کمیت و کیفیت دوره های آموزشی و حمایت سازمانی؛ شرایط واسطه ای شامل شرایط اجتماعی و فرهنگ، عوامل اقتصادی و عوامل فناوری؛ راهبردها شامل فرایندهای یادگیری فردی،گروهی و سازمانی و دوره های آموزشی؛ پیامدها شامل: پیامدهای فردی، پیامدهای مدرسه ای و پیامدهایی برای جامعه. اعتباراین پژوهش مرهون آشنایی کامل پژوهشگر، تجدید نظر چند باره در مراحل کدگذاری و مثلث گیری است. اعتماد (ثبات و هماهنگی) دادهها را تکرار کدها در دو مجموعه مدارس تأیید میکند. این مدل میتواند به عنوان مبنایی برای ارتقای یادگیری حین کار در مدارس مورد مطالعه و مدارس مشابه باشد و ایده هایی واقع گرایانهای را معرفی نماید.
پرونده مقاله