مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند همچنین بسیاری از سازمانها به این معمای آشکار پی بردهاند که بیشتر کارکنان، حقایق را در ارتباط با مسائل و مشکلات سازمانی میدانند ولی جرات بیان این حقایق را ندارند. در واقع سکوت سازمانی یک فرآیند غ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص میکند همچنین بسیاری از سازمانها به این معمای آشکار پی بردهاند که بیشتر کارکنان، حقایق را در ارتباط با مسائل و مشکلات سازمانی میدانند ولی جرات بیان این حقایق را ندارند. در واقع سکوت سازمانی یک فرآیند غیرکارا است که تمام تلاشهای سازمانی را از بین میبرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر عملکرد کارکنان با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران صورت گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نوع توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیه کارکنان در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران به تعداد 214 نفر بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 138 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها براساس پرسشنامه استاندارد 15 سؤالی مطالعه ونداین و همکاران (2003) برای سکوت سازمانی؛ پرسشنامه 50 سؤالی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و 40 سؤال برای اندازهگیری عملکرد کارکنان بر مبنای پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت (2005) انجام گرفت. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 7/0 به دست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتایج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بوده است (AVE>0.5).
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی، بر مبنای شاخصهای مقادیر قابلقبول و معنادار ضرایب مسیر، بارهای عاملی، واریانس تبیین شده و شاخص GOF، بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که سکوت سازمانی با میانجیگری فرهنگ سازمانی بر روی عملکرد کارکنان به صورت منفی و معنادار تأثیرگذار است. شدت اثر غیرمستقیم از طریق متغیر میانجیگری فرهنگ سازمانی با استفاده از شاخص VAF مقدار 426/0- به دست آمد. تأثیر سکوت سازمانی بر فرهنگ سازمانی به صورت منفی و فرهنگ بر عملکرد کارکنان به صورت مثبت و معنادار نیز تائید شده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه با توجه بهشتاب فزاینده در جهت توسعه سازمانهای بهداشتی - درمانی و فعالیتهایشان در مسیر پیشرفت، از مهمترین سرمایهها در این سازمانها، نیروی انسانی است. از طرفی نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی بر این نیروی انسانی کارآمد و پرانگیز چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه با توجه بهشتاب فزاینده در جهت توسعه سازمانهای بهداشتی - درمانی و فعالیتهایشان در مسیر پیشرفت، از مهمترین سرمایهها در این سازمانها، نیروی انسانی است. از طرفی نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی بر این نیروی انسانی کارآمد و پرانگیزه، که مستقیم در وظایف خطیر و پراهمیت منابع انسانی اثر میگذارند، غیرقابل انکار است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف تبیین نقشه روابط علّت و معلولی میان رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی با برخی از متغیرهای روانشناختیمرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت پذیرفت.
روش پژوهش: این پژوهش بهصورت توصیفی - همبستگی انجام گرفت، براین اساس مدیران و متخصصین منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بابل بهصورت نمونه گیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری دادهها از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده، همچنین برای تحلیل دادهها نیز از تکنیک دیمتل و نرمافزار اکسل گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد، رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی بهعنوان تأثیرگذارترین متغیرها معرفی و همچنین خلاقیت کارکنان به عنوان کم تأثیرترین متغیر انتخاب و کمترین میزان تأثیرگذاری را به خود اختصاص داده است. بر اساس میزان اهمیت متغیرها نیز میتوان گفت رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی پراهمیتترین، و عدالت سازمانی نیز بهعنوان کماهمیتترین متغیر در روابط علّی مشخصشدهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی بیشترین تأثیر را بر متغیرها داشته است، مدیران میتوانند با توجه و تمرکز بر سبک رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی، باعث تقویت خلاقیت، توانمندسازی روانی کارکنان، و عدالت در سازمانی شوند، و دانشگاه را به سوی دانشگاهی پیشرو درزمینه مسائل بهداشتی - درمانی و دستیابی به اهداف سازمانی سوق دهند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی بهروزی سازمانی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی - توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهرستان هشترود بودند ک چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی بهروزی سازمانی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی - توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهرستان هشترود بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 85 نفر و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب رگرسیون خطی و روش آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون فریدمن استفاده شده است. در این پژوهش برای دستیابی به اعتبار پرسشنامهها از روایی محتوایی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 886/0 به دست آمد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که عدالت سازمانی با ضریب 822/0 بر چابکی سازمانی و با ضریب 847/0 بر بهروزی سازمانی تأثیر مثبتی دارد. بر اساس نتایج آزمون فریدمن بیشترین میزان تأثیر بر چابکی سازمانی با نقش میانجی بهروزی سازمانی به ترتیب عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت مراودهای، میباشد. نتیجهگیری: دستاورد کلی پژوهش بر این نکته دلالت دارد که عدالت سازمانی تأثیر مهم و تعیینکنندهای بر چابکی سازمانی با نقش میانجی بهروزی سازمانی از نظر کارکنان دارد و ضرورت توجه به نقش عدالت سازمانی در بانکهای دولتی و خصوصی شهرستان هشترود را بیش از پیش نمایان میسازد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در بین کارکنان و مدیران استانداری اصفهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در بین کارکنان و مدیران استانداری اصفهان بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در استانداری اصفهان به تعداد 416 در سال1395 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 370 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتهها: ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد اخلاق کار اسلامی علی (1998) و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) بود که روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای اخلاق کار اسلامی علی (1998) 873/0 و نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) 772/0 برآورد شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرمافزاری 22 SPSS استفاده شد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که اخلاق کار اسلامی با نگرش به تغییر سازمانی در استانداری اصفهان رابطه معنیدار دارد (p<0/05).
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: ترکیب فرهنگ سازمانی با اخلاق کاراسلامی، مدیران را با این مساله مواجه مینماید که آیا این دو عنصر میتوانند عملکرد شغلی بهتری برای کارکنان به ارمغان آورند و یا نیاز به متغیرهای دیگر میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: ترکیب فرهنگ سازمانی با اخلاق کاراسلامی، مدیران را با این مساله مواجه مینماید که آیا این دو عنصر میتوانند عملکرد شغلی بهتری برای کارکنان به ارمغان آورند و یا نیاز به متغیرهای دیگر میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر عملکردشغلی کارکنان اداره ثبت و اسناد شهر مشهد میباشد. بر این اساس از متغیرهای رفتارشهروندی سازمانی و رضایت شغلی به عنوان میانجی استفاده شده است.
روش پژوهش: این تحقیق به روش آزمون فرض و بر اساس پرسشنامه انجام شده و شامل 9 فرضیه اصلی میباشد که دادهها از نمونه 113 تایی از کارکنان، بر اساس مدل معادلات ساختاری و با تکنیک حداقل مربعات جزئی و با نرمافزار Smart PLS جمعآوری و مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی است.
یافتهها: یافتهها و خروجیهای نرمافزار نشان داد که از 9 فرضیه اصلی 8 فرضیه تایید و فقط یک فرضیه رد شده است. بدین معنا که اخلاق اسلامی تاثیر مثبتی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان نداشته است (103/0 =β و 100/1 (t=، در بین متغیرهای موجود و تاثیرپذیر از اخلاق کار اسلامی، متغیر عملکرد شغلی کارکنان بیشترین تاثیر را از آن دریافت کرده است. نقش میانجی رفتارشهروندسازمانی نیز در رابطه بین اخلاق کار اسلامی و عملکردشغلی کارکنان تایید نشد. تاثیر سایر متغیرهای میانجی تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفت.
نتیجهگیری: بر این اساس میتوان به این نتیجه رسید که رعایت معیارهای اخلاق اسلامی در فرهنگ سازمانی که از این ارزشها و معیارها حمایت میکند میتواند به نفع سازمانهای ایرانی باشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان استانداری خراسان رضوی انجام شده است. در همین راستا شناسایی ابعاد مدیریت دانش و ارتباط آن با سطوح یادگیری سازمانی از اهمیت برخوردار است که در این پژوهش به بررسی این چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان استانداری خراسان رضوی انجام شده است. در همین راستا شناسایی ابعاد مدیریت دانش و ارتباط آن با سطوح یادگیری سازمانی از اهمیت برخوردار است که در این پژوهش به بررسی این مورد در سازمان بزرگی چون استانداری خراسان رضوی به عنوان یک سازمان دانش محور به جای سازمان تولید محور پرداخته میشود.این پژوهش بر آن است به این سوال اساسی پاسخ گوید که آیا بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در استانداری خراسان رضوی رابطه وجود دارد یا خیر؟
روش پژوهش: این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی و پیمانی استانداری خراسان رضوی به تعداد 303 نفر میباشد. تعداد حجم نمونه کل با استفاده از فرمول کوکران، با 5/0 % برابر با 169 نفر میباشد. برای گردآوری دادهها در بخش مدیریت دانش از پرسشنامه نوناکو و تاکوچی استفاده شده است. همچنین برای تعیین میزان پایایی و روائی تحقیق این که از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است هم به میزان 96/0 آلفای کرانباخ برای کلیه سوالات دست یافتیم. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده از ضریب همبستگی پیرسون، گرسیون چندگانه گام به گام، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون شفه و مدلسازی معادله ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای بدست آمده نشان داد که بین ابعاد مدیریت دانش با یادگیری سازمانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تمامی فرضیات مبنی بر ابعاد مدیریت دانش (اجتماعیسازی برونیسازی ترکیب و درونیسازی) و رابطه آن با یادگیری سازمانی تایید میشود.
نتیجهگیری: نتیجهگیری در مورد مدیریت دانش و یادگیری سازمانی این است که این دو رویکرد دخیل در افزایش سرمایههای عقلانی، ظرفیتها و قابلیتهای انسانی برای اقدامات موثر و مکمل هم هستند و هر دو توان بالقوه و لازم برای نیل به سطوح بالای اثربخشی را ارائه می کنند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در کشور ما، همیشه نگرشی مثبت نسبت به خانواده وجود داشته و خانواده به عنوان واحد بنیادی جامعه تلقی شده است، اما درجامعه امروزی، خانواده دچار دگرگشت مفهومی شده است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در کشور ما، همیشه نگرشی مثبت نسبت به خانواده وجود داشته و خانواده به عنوان واحد بنیادی جامعه تلقی شده است، اما درجامعه امروزی، خانواده دچار دگرگشت مفهومی شده است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگی زوجین (همخانگی) از دید نظریه های فرهنگی میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مردان و زنان تهرانی هستند که همخانگی را تجربه کردهاند و جامعه نامحدودی را در میان مردان و زنان شهر تهران تشکیل میدادند. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. از آن جایی که همخانگی در ایران جرم محسوب میشود، شناسایی همخانهها به سختی انجام شده است، به همین دلیل، با استفاده از نمونهگیری هدفمند، با 25 نفر از پاسخگویان (حجم نمونه = 25 نفر)، که تجربه همخانگی داشتهاند، مصاحبه شد.
یافتهها: به منظور شناسایی عوامل موثر بر همخانگی، ابتدا با 7 نفر از پاسخگویان مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از شناسایی عوامل موثر، یک پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه که متشکل از تعدادی سئوال بسته بود، و روایی و پایایی آن به دست آمده بود، در میان مردان و زنانی که همخانگی را تجربه کرده بودند، توزیع شد. با استفاده از نرمافزار SPSS، دادههای پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نرمال بودن توزیع دادهها از آزمونهای پارامتری t استفاده شده است.
نتیجهگیری: با توجه به شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در میان مردان و زنانی که تمایل به همخانگی دارند تغییرات اقتصادی، رسانههای جهانی، تغییرات فرهنگی، تغییرات اجتماعی به ترتیب اولویتبندی از طریق آزمون فریدمن به عنوان عوامل نفوذ فرهنگی شناخته شد.
پرونده مقاله