هدف از پژوهش حاضر، بررسی و سنجش سطح توسعه یافتگی و تبیین شکاف بین مناطق روستایی شهرستان رشت به لحاظ برخورداری از شاخص های توسعه روستایی است. پژوهش در 18 دهستان شهرستان رشت با استفاده از روش تاپسیس و وزن دهی 35 شاخص مورد مطالعه بر اساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و سنجش سطح توسعه یافتگی و تبیین شکاف بین مناطق روستایی شهرستان رشت به لحاظ برخورداری از شاخص های توسعه روستایی است. پژوهش در 18 دهستان شهرستان رشت با استفاده از روش تاپسیس و وزن دهی 35 شاخص مورد مطالعه بر اساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. دادههای موردنیاز از طریق مطالعه کتابخانهای، میدانی (تکمیل پرسشنامه) و از نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 شهرستان رشت و نیز گزارش های آماری سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رشت استخراج گردیده است. طبق نتایج بهدستآمده، از مجموع 18 دهستان در شهرستان رشت، به لحاظ سطح توسعه روستایی، 4 دهستان در حد کمتر توسعهیافته و 14 دهستان در حد توسعهنیافته می باشند. این امر حاکی از آن است که سکونتگاه های روستایی شهرستان رشت توسعهیافته نبوده و توسعه روستاهای منطقه با چالش ها و موانع جدی مواجه است.
پرونده مقاله
هدف کلی این تحقیق تحلیل و شناسایی روشهای ایجاد مدیریت خلاق و کارآفرین از دیدگاه دانشجویان در مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل600 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف علمی - کاربردی کشاورزی در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 بود چکیده کامل
هدف کلی این تحقیق تحلیل و شناسایی روشهای ایجاد مدیریت خلاق و کارآفرین از دیدگاه دانشجویان در مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل600 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف علمی - کاربردی کشاورزی در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 بود که در دو مرکز آموزش جهاد کشاورزی ارومیه و میاندوآب در استان آذربایجان غربی مشغول تحصیل بودند. با استفاده از فرمول کوکران 169 نفر از آنها به روش تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظرات اساتید دانشگاه تأیید شد. برای محاسبه پایایی ابزار تحقیق از روش تتای ترتیبی از نرمافزارR10 استفاده گردید و میانگین تتای محاسبه شده برای بخشهای پرسشنامه 887/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی ابزار تحقیق میباشد. در این تحقیق از نرمافزار SPSS18 و R10 استفاده گردید. نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان داد که بین نگرش دانشجویان در مورد ویژگیهای مرکز آموزش خلاق و کارآفرین و متغیرهای استفاده از مدرسان کارآفرین؛ روشهای ایجاد خلاقیت؛ روشهای ایجاد نوآوری؛ روشهای تجاریسازی دانش و شیوه مدیریت رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه به روش توأم نشان داد که متغیرهای مذکور توانستند 60 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین یافتهها نشان داد که تأثیرگذارترین متغیرها شیوه مدیریت، روشهای ایجاد نوآوری و استفاده از مدرسان کارآفرین میباشند. لذا پیشنهاد میشود در حال حاضر باید به شیوه مدیریت و مهمترین گویه آن یعنی توجه به کرامت انسانی و احترام متقابل در برخورد با کارکنان اهمیت داد
پرونده مقاله
به دلیل کاربرد بی رویه و نامناسب مواد شیمیایی در فرآیند تولید محصولات کشاورزی، بشر با بحران های جدیدی مواجه شده است. کشاورزی ارگانیک/ کم نهاده بهعنوان وسیله ای برای برخورد با مسائل به وجود آمده و حفظ تعادل زیست محیطی در جهت پایداری مطرحشده است. به همین منظور، پژوهش حا چکیده کامل
به دلیل کاربرد بی رویه و نامناسب مواد شیمیایی در فرآیند تولید محصولات کشاورزی، بشر با بحران های جدیدی مواجه شده است. کشاورزی ارگانیک/ کم نهاده بهعنوان وسیله ای برای برخورد با مسائل به وجود آمده و حفظ تعادل زیست محیطی در جهت پایداری مطرحشده است. به همین منظور، پژوهش حاضر به روش کیفی باهدف بررسی موانع و مشکلات تولید پستهی ارگانیک/کم نهاده در دشت رباط شهربابک انجام شد. داده ها. داده ها از طریق مصاحبه با مطلعان کلیدی و کسانی که ازلحاظ فنی اطلاعات کافی درزمینة محصولات کم نهاده داشتند به شیوه نمونه گیری گلوله برفی با استفاده از تکنیک ارزیابی مشارکتی روستایی جمع آوری و به شیوه تحلیل محتوا تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بهطورکلی عواملی که مانع تولید پسته ارگانیک/کم نهاده در منطقه دشت رباط شهر بابک شده اند شامل عوامل اقتصادی، بازار، آموزش، کاربرد، تولید، بهداشت، مدیریت، سیاست گذاری، فرهنگ سازی و مشارکت می باشند. با کد گذاری محوری، مؤلفههایی که مشترک بودند در پنج دسته عوامل کاربردی، اقتصادی، قانونی، فنی- تولیدی و اجتماعی قرار گرفتند. شرح بیشتر یافتهها، در متن مقاله آمده است.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی کاربردهای آموزشی و آسیبهای شبکههای اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان کشاورزی بود. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی با استفاده از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه که برای روایی آن از دیدگاه اعضای هیئتعلمی مرت چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر بررسی کاربردهای آموزشی و آسیبهای شبکههای اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان کشاورزی بود. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی با استفاده از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه که برای روایی آن از دیدگاه اعضای هیئتعلمی مرتبط و برای پایایی آن از پیشآزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد که مقدار این ضریب بالاتر از 75/0=α به دست آمد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل دادند (1102=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n) و نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. با استفاده از نتایج تحلیل عاملی اکتشافی کاربردهای آموزشی شبکههای اجتماعی مجازی در چهار عامل اطلاعرسانی درسی و تبادل محتوا و تکالیف آموزشی، اطلاعرسانی تعاملی کنفرانسها و منابع پژوهشی، تعامل با همکلاسیها و اشتراکگذاری اخبار و فیلمهای آموزشی و اطلاعیابی از امور دانشجویی و ورزشی و تبادل مطالب درسی بین دانشجویان خلاصه شدند و 65/63 درصد از کل واریانس کاربردهای آموزشی شبکههای اجتماعی را تبیین کردند. آسیبهای شبکههای اجتماعی مجازی نیز در شش عامل توهین به قومیتها و ادیان و گسترش بیعفتی کلامی، کاهش اعتماد عمومی و گسترش اعلام هویت جعلی، اتلاف وقت و افت تحصیلی، نشر اطلاعات کاذب و افزایش ارتباطات ناسالم، کاهش ارتباطات حضوری، انتشار مطالب غیراخلاقی خلاصه شدند. با توجه بهصرف قابلتوجهی از وقت مفید دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی، فارغ از مثبت یا منفی تلقی نمودن این میزان اختصاص وقت، ضروری است برای استفاده آموزشی بهینه و مفید از این ظرفیت برنامهریزی شود.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفهای مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر بهرهوری مروجان شاغل در پروژههای کشاورزی استان است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمعآوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را مروجان ش چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اخلاق حرفهای مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بر بهرهوری مروجان شاغل در پروژههای کشاورزی استان است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمعآوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را مروجان شاغل در پروژههای کشاورزی تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با 125 نفر بود. اطلاعات موردنیاز با استفاده از دو پرسشنامه اخلاق حرفهای قیصری (1392) و بهرهوری نیروی انسانی جبار زاده (1393) به روش سرشماری جمعآوری گردید. روایی ابزار اندازهگیری از طریق مصاحبه صاحبنظران موضوعی مورد تائید قرار گرفت. پایایی ابزار اندازهگیری نیز از طریق یک آزمون مقدماتی و ارزیابی مقدار آلفای کرونباخ سؤالات پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت که مقدار آن برای قسمتهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 71/0 =α به دست آمد که نشان از قابلیت پایایی پرسشنامه دارد، نتایج بررسی تأثیر مؤلفههای اخلاق حرفهای بر بهرهوری نیروی انسانی نشان داد که مؤلفههای مسئولیت پذیری مدیران، صداقت مدیران، احترام مدیران به دیگران و رعایت و احترام مدیران نسبت به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی بر بهرهوری مروجان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی تهران اثر مثبت و مؤلفة رقابتطلبی و برتری جویی مدیران بر بهرهوری این مروجان اثر معنیدار منفی داشته است.
پرونده مقاله
هدف کلی این تحقیق توصیفی و پیمایشی تحلیل جمعیت شناختی ادراک روستائیان نسبت به وضعیت پایداری زیست محیطی مناطق روستایی شهرستان باغملک بود. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی بخش مرکزی شهرستان باغملک در استان خوزستان بودند (3005N=). حجم نمونه با استفاده از جد چکیده کامل
هدف کلی این تحقیق توصیفی و پیمایشی تحلیل جمعیت شناختی ادراک روستائیان نسبت به وضعیت پایداری زیست محیطی مناطق روستایی شهرستان باغملک بود. جامعه آماری تحقیق، سرپرستان خانوارهای روستایی بخش مرکزی شهرستان باغملک در استان خوزستان بودند (3005N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 341 نفر تعیین شد. برای مطالعه افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقه ای تناسبی استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات جمعی از متخصصان موردبررسی و تائید قرار گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه، آزمون مقدماتی انجام شد و سپس مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شد (80/0=α). نتایج آمار توصیفی نشان داد که ادراک روستائیان نسبت به وضعیت پایداری زیست محیطی پایین تر از سطح متوسط بود. نتایج آزمون های مقایسه میانگین حاکی از آن بود که بین ادراک روستائیانی که در طرح های منابع طبیعی مشارکت کرده اند و آنهایی که مشارکت نکرده اند نسبت به پایداری زیست محیطی تفاوت معنی داری وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین ادراک روستائیان دارای مشاغل مختلف نسبت به پایداری زیست محیطی تفاوت معنی دار بود. همچنین، با توجه به نتایج تحلیل همبستگی مشخص شد که دو متغیر مدت سکونت در روستا و سطح سواد رابطه منفی و معنی دار و متغیر مساحت زمین کشاورزی رابطه مثبت و معنی داری با متغیر ادراک روستائیان نسبت به پایداری زیست محیطی داشتند.
پرونده مقاله