اشعار فروغ فرخزاد و سیلویا پلاث از دید تطبیقی
محورهای موضوعی : زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کلید واژه: شعر, فروغ فرخزاده, سیلویا پلاث, تطبیق,
چکیده مقاله :
نهضت نوجویی (مدرنیسم) که بعد از جنگهای جهانی اول و دوم در ادبیات تمام ملتها تغییر و تحولی ایجاد کرد، سبب شد که ادبیات در فرم و محتوی دچار دگرگونیهایی بنیادی گردد. فروغ فرخزاد (1345-1313) و سیلویا پلاث (1341-1310)، نیز دو شاعر نوپردارند که گرچه یکی ایرانی و دیگری امریکایی است اما چون در یک زمان و تقریباً پس از آن دوران زندگی میکردند، از نظر سبک و ویژگیهای شعری (در حوزة تفکر، تخیل Imagination)) و زبان) وجوه مشترکی دارند که قابل تأمل است. مهمترین وجه اشتراک فروغ فرخزاد و سیلویا پلاث غریزی بودن اشعار آنهاست و همچنین لحن زنانة آنها که در اشعارشان کاملاً محسوس است. البته، باید در نظر داشت که اشعار فروغ تقریباً به دو دوره تقسیم میشوند. دورة اول که شامل سه مجموعة اسیر، دیوار و عصیان است. در این مرحله از شاعری، اشعار وی در قالب سنتی و کاملاً فردی و خصوصی است؛ اما در دورة دوم، که با مجموعة تولدی دیگر آغاز میشود، اشعاری تکامل یافتهتر و متحولتر جلوهگر میشود. در این اشعار، وی از دنیای خیالی و فردی بیرون میآید، و به دنیای تازهای وارد میشود. اینجاست که زندگی واقعی با شعر او درمیآمیزد و او واقعگرایی را با طنزی تلخ ارائه میدهد. سیلویا پلاث نیز همانند فروغ شاعری ذهنگراست، ولی وی از همان ابتدا به مسایل اجتماعی توجه بسیاری دارد. به طور کلی، این دو شاعر از نظر خصوصیات شعری، با هم وجوه مشترک بسیاری دارند. اما برخلاف فروغ که در اشعارش نوعی نشاط و تحرک دختری جوان به چشم میخورد، سیلویا پلاث بسیار ناامید است و درونمایة مرگ در تمام اشعارش سایه میافکند.