بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 89-1388
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیشعله لیوارجانی 1 , سارا غفاری 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناسارشد رشته برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: هوش هیجانی, پیشرفت تحصیلی, مهارتهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر برای بررسی و تعیین رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه انجام شده است. مطالعه از نوع پیمایشی و همبستگی است. بدین منظور 385 دانشآموز دختر و پسر مقطع دوم دبیرستان که در سال تحصیلی 89-1388 در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامهی هوش هیجانی شات و همکاران(1998) و مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز براساس معدل آنان برآورد گردید. دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که بین هوشهیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، همبستگی مستقیم معنیدار وجود داشت ولی بین مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنیدار نبود. در نهایت نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تبیین سهم هر یک از متغیرهای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی به تفکیک در پیشبینی پیشرفت تحصیلی نشـان داد کـه از بیـن دو متغیر مـورد مطالعه، متغیر هوش هیجانی بیشترین سهم را در تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشت.
The present article has been conducted to investigate the relationship between emotional intelligence and social skills with the educational progress of the second- grade high school students. This research is of corrlation one, thus database was drawn from 385 male and female students, randomly, who were studing at the second grade in Tabriz, 2009-2010. The data was collected from two standardized question naires: emotional intelligence questionnaire constructed by shut et al (1998) and social skills measure of Watson (1983). The educational progresses of the students were calculated by their average scores. The data was put into analysis by Pearson Correlation Coefficient and Linear Regression. The obtained results revealed that there was a direct meaningful correlation between the emotional intelligence and educational progress; however there was no meaningful correlation between social skills and educational progress. Ultimately, the results of Regression analysis revealed that in order to define the shares of emotional intelligence and social skills in predicting the educational progress, emotional intelligence has the utmost impact on the educational progress of the students.
