مقایسه میانگین مصرف آب مشترکین پر مصرف خانگی در شهر سقز قبل و بعد از ارائه برنامههای رسانهای روشهای صرفهجویی در آب
محورهای موضوعی : جامعه شناسیآکو ریحانینیا 1 , مهران صمدی 2
1 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: آموزش, مصرف, آموزش رسانهای, صرفهجویی, مشترک پر مصرف,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر مقایسه میانگین مصرف آب مشترکین پر مصرف خانگی قبل و بعد از ارائه برنامه های رسانه ای روش های صرفه جویی در آب در شهر سقز است. جامعه آماری کلیه مشترکین پر مصرف با کاربری خانگی هستند که به چهار گروه تقسیم گردید. در خلال سه دوره 45 روزه به نمونه ها برنامه های رسانه ای آموزش روش های صرفه جویی در آب در 4 قالب متفاوت از قبیل بروشور و برنامه های کتبی، فیلم، کارتون و انیمیشن ارائه گردید. نوع روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و طرح تحقیق نیمه آزمایشی می باشد. هم چنین تحقیق به صورت طولی و از نوع مطالعات روند است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و برای جمع آوری داده ها از بانک اطلاعاتی سامانه آب بهای امور آب و فاضلاب شهری سقز استفاده گردیده و تغییرات مصرف سال های 1395 و 1396 نسبت به تغییرات مصرف سال های 1394 و 1395 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون مقایسه میانگین T وابسته مشخص شد که رابطه معناداری بین آموزش رسانهای روشهای صرفه جویی در آب و تغییر در میزان مصرف آب مشترکین پر مصرف وجود دارد. هم چنین با استفاده از همین آزمون تفاوت میانگین در بین هر یک از گروه ها بررسی شد که مشخص گردید کاهش مصرف در تمام گروه ها مشهود است، اما از نظر معناداری مصرف آب گروهی که تمام برنامههای رسانهای را دریافت کردهاند بیشتر از سایر گروهها کاهش یافته است.
The present research aims to study the relationship between mediaeducation of saving water consumption and changes in the amount ofwater consumed by high-consumption subscribers in Saqqez city. Thestatistical population of the present study includes all high-consumptionsubscribers using water at home in Saqqez. The samples were selectedpurposefully in the first stage. They were then randomly divided into fourgroups. The groups were provided during the 45-days with brochures,and written programs, films, animation.The method of the present study is based upon a practical purpose andthe research design of the library methods, and for data collection thewater rate system database of Saqqez Urban Water and Company isapplied. The consumption changes on 2016 and 2017 were analyzed incomparison to consumption changes on 2015 and 2016. By usingdependent sample t–test, it was found out that, there is a significantrelationship between media education of saving water consumption andchanges in the amount of water consumed by high-consumptionsubscribers in Saqqez. Moreover, by using this Test, the mean differencewas studied for each of the groups, and it was discovered that the waterconsumption of the group receiving all of the programs reduced to alarger extent than other groups.
