بررسی ارتباط بین هویت ملی و استفاده از رسانهها در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر. گروه علوم اجتماعی. شبستر– ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی و تبیین هویت ملی بر اساس میزان استفاده از رسانه ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفته است. وجود هویت بهمنزله روح و جهت حرکت اجزای سازنده جامعه محسوب میشود. نتیجه های بهدست آمده از برخی تحقیق ها، حاکی از بروز آسیب ها و چالش های جدی در هویت ملی در یک صد سال اخیر است. هم چنین امروزه رابطه استفاده از رسانه ها و هویت ملی مورد توجه محقق ها و اندیشمندان است. روش تحقیق از نوع پیمایش و همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه 82/0 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1391-1390 است. تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری آمارهاى توصیفى شامل جداول فراوانى، میانگین، واریانس و برای آزمون فرضیه ها، r پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و تحلیل واریانس انجام شده است. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین میزان استفاده از رسانه ها و میزان هویت ملی رابطه آماری معنیداری وجود دارد. استفاده از تلویزیون با افزایش هویت ملی و استفاده از موبایل و اینترنت، با کاهش میزان هویت ملی همراه است. میزان هویت ملی براساس محل سکونت و نیز رشته تحصلی، تفاوت های معنی داری نشان نمی دهد و در بین دانشجویان دختر و پسر نیز تا حدودی یکسان است. اما میزان هویت ملی در بین ترم های پائین کمتر و در ترم های میانی بیشتر است.
The identity is considered as the soul and directions of components of thesociety. Results of some studies indicate that there are serious challenges innational identity in one hundred years. Also today, the relationship between themedia and the national identity is considered by scholars and thinkers. Theresearch method is measurement and correlation and a questionnaire with Alfacoefficient of 0.82 was used to collect data. The sample population is allstudents on 90-91 educational year. Five hundred students were selected bystratified sampling. Data analysis is conducted by descriptive statistics whichincludes: frequency tables, mean, variance and testing hypotheses, r Pearson,the mean difference test and variance. The results show that there is ameaningful relationship between the using of media and national identity. Theuse of media increase national identity and the use of mobile and internetdecrease it. National identity does not show meaningful differences based onresidency and educational fields and also they are identical between male andfemale students.
