بررسی تاثیر لوگوی شرکت بر تصویر ذهنی و شهرت شرکت
محورهای موضوعی : مدیریتسارا مهربان 1 , احمد راهچمنی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: صنعت بانکداری, تصویر ذهنی, شهرت, لوگوی شرکت,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر لوگوی شرکت بر تصویر ذهنی و شهرت در صنعت بانکداری میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی است. ابزار اصلی برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن، قبل از استفاده سنجیده شد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه مشتریان بانکهای دولتی و خصوی در سطح تهران بودند که از میان بانکهای خصوصی سه بانک پارسیان، پاسارگاد و سامان و از میان بانک های دولتی، سه بانک ملی، ملت و صادرات انتخاب شدند و پرسشنامهها به صورت طبقه ای – تصادفی بین مشتریان توزیع گردید. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد لوگوی سازمان بر بهبود نگرش نسبت به تبلیغات، بهبود شناخت قبلی و بهبود قابلیت تشخیص تاثیرگذار است. همچنین نگرش نسبت به تبلیغات، شناخت قبلی و قابلیت تشخیص بر بهبود تصویر ذهنی از شرکت تاثیر معناداری دارد و در نهایت تصویر ذهنی از شرکت بر شهرت سازمانی ادراک شده تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The main purpose of this research is to investigate the effect of the company logo on the corporate image and reputation in the banking industry. Based on taret, the research was an applied and in terms of method, was a descriptive survey. The main tool for collecting information was a standard questionnaire which its validity and reliability were examined before use. The statistical population in this research was all customers of public and private banks in Tehran, among private banks of three Parsian, Pasargad and Saman banks and among public banks, Melli banks, Mellat and Saderat were selrcted. The questionnaires were distributed by categorized sampling method. The collected data were analyzed using AMOS software and the results showed that the corporate logo influences improvement of attitude toward advertising, recognition and familarity. Alsothis variables has a significant effect on improvement of corporate image and finally, the corporate image has a positive and significant effect on organizational reputation.
_||_