اسلام گرایی به مثابه هویت سیاسی نوین در عصر پهلوی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: پهلوی, هویت سیاسی, امام خمینی(ره), اسلام­, سیاسی,
چکیده مقاله :
اسلام گرایی به مثابه هویت سیاسی نوین در عصر پهلوی علیرضا کلانتر مهرجردی[1]- حسین صولتی[2] تاریخ دریافت: 7/11/1396 تاریخ پذیرش:23/12/1396 چکیده: فهم هویت سیاسی در مواجهه قدرت سیاسی و نیروهای اجتماعی در ایران مساله ای است که منظری بر فهم تحولات سیاسی اجتماعی جامعه ایران می گشاید. با شکست مشروطه و خفقان سیاسی ناشی از حاکمیت پهلوی اول، دغدغه هویت سیاسی به محاق رفت. پس از استبداد رضاشاهی، دوره ای از انعطاف سبب تحرک گروه های دینی و اجتماعی شد. با سقوط مصدق، پهلوی دوم همه فعالیت های سیاسی را ممنوع کرد؛ لذا حرکت های اسلامی در قالبی مخفیانه فعالیت های خود را ادامه دادند. این جریان که شامل گستره ای از گروه های دهه چهل بود با تعریف حداکثری از اسلام، تلاش داشتند هویتی اسلامی- ایرانی را در مقابل هویت باستان گرایانه پهلوی قرار دهند و این در سایه رهبری امام خمینی(ره) و گفتمان شریعتی ممکن گشت. در این پژوهش بناست تا با روش تاریخی تحلیلی و با اتکا به منطق درونی توماس اسپریگنز به این مساله بپردازیم که اساساً، گفتمان اسلام سیاسی در دوره پهلوی دوم چگونه شکل گرفت. واژگان کلیدی: پهلوی، امام خمینی(ره)، اسلام سیاسی، هویت سیاسی [1]- دانش آموخته دکترای جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران kalantarmehrjardy975@yahoo.com [2]- دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران hossein.solati1361@gmail.com
Islamism as a New Political Identity During the Second Pahlavi Hossein Solati Alireza kalantarmehrjardy Abstract Understanding of political identity in the face of political and social forces in Iran opens up a perspective on understanding the social and political developments. The defeat of the first Constitutional revolution and political repression from the government side cause to the main concern (political identity) go into eclipse. After Reza Shah's dictatorship, a period of flexibility and mobility emerged and the rise of religious groups and social causes. After the fall of Mossadegh, the second Pahlavi banned all political activitiesin a way that Islamic activities have continued covertly. This current includes a variety of groups, forties with maximum definition of Islam, tried to locate Islamic and Iranian identity in front of the ancient identity and This aim under the shadow of Imam Khomeini (RA) leadership and thoughts of Shari'ati became possible. In this study Trough historical methods of analysis and relying on internal logic to the question of whether Thomas Springs asked: how was the discourse of political Islam formed during the second Pahlavi? Keywords: The Second Pahlavi, Khomeini (RA), Political Islam, National identity
_||_