تاثیر آموزش مهارت های زندگی یونسکو ، بر مهارت های ارتباطی در ورزش بین معلمین تربیت بدنی ابتدایی استان البرز
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهمریم رجبی ورزنی 1 , حمید قاسمی 2 , مجید علی عسگری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران
2 - دانشیار دانشگاه پیام نور، دکتری مدیریت ورزشی
3 - دانشیار دانشگاه خوارزمی، دکتری برنامه ریزی درسی
کلید واژه: تربیت بدنی, مهارت های ارتباطی, واژه های کلیدی : مهارت های زندگی, معلمین روزش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی، بر مهارت های ارتباطی معلمین؛ در جامعه آماری معلمان ابتدایی استان البرز در سال تحصیلی 96-95 اجرا شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی–تحلیلی است که در آن از روش شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه آماری به حجم 60 نفر است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و طی دو انتخاب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند و هر دو گروه مورد سنجش مکرر واقع شده اند. داده های بدست آمده باروش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی، بر مهارت های ارتباطی و مولفه های پنجگانه آن (مهارت نوشتن، مهارت سخن گفتن، مهارت گوش دادن، مهارت خواندن، مهارت زبان تنی، استفاده از ابزارهای ارتباطی روزمره و نوین) در معلمین ابتدایی استان البرز تاثیر دارد. واژه های کلیدی : مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی، تربیت بدنی، معلمین روزش