پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان بر اساس مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین با میانجیگری حساسیت اضطرابی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
ربابه محمدی
1
(
موسسه توانبخشی اختلالات مزمن روانی
)
افسانه صبحی
2
(
استادیار، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران؛
)
کلید واژه: سازگاری اجتماعی کودکان, , , , , مکانیزم دفاعی, , , , , راهبردهای مسأله محور, , , , , حساسیت اضطرابی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سازگاری اجتماعی براساس مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین با میانجیگری حساسیت اضطرابی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر زنجان بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دختران دانش آموز مقطع ابتدایی منطقه دو شهر زنجان بودند که 200 نفر به شیوه دردسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه سازگاری دخانچی (1377)، پرسشنامه مکانیزم دفاعی اندروز و همکاران (1993)، پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا لازروس و فولکمن (1985) و حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که مکانیزم های دفاعی والدین بر سازگاری اجتماعی اثر معناداری ندارد، اما راهبردهای مسأله محور در والدین حساسیت اضطرابی میتواند سازگاری اجتماعی کودکان را پیش بینی کند. راهبردهای مسأله محور در والدین و مکانیزم دفاعی والدین نیز میتوانند حساسیت اضطرابی را پیش بینی کنند. نتایج اثرات غیر مستقیم نشان داد که حساسیت اضطرابی در بین راهبردهای مسأله محور در والدین و سازگاری اجتماعی نقش میانجی دارد. همچنین حساسیت اضطرابی در بین مکانیزم های دفاعی و سازگاری اجتماعی نقش میانجی دارد. کودکان والدین نقش میانجی دارد با توجه به اینکه نتایج نشان داد که مکانیزمهای دفاعی و راهبردهای مسأله محور در والدین و حساسیت اضطرابی نقش معناداری در سازگاری اجتماعی کودکان دارند،
The aim of the current research was to determine the relationship between social and environmental adaptation of defensive ways and categorical gains in mediations in primary school female students of Zanjan city. The research method was correlation. The statistical population was all primary school girls in Zanjan two cities, 200 of whom were selected using the available method. To collect data, Dechi's adjustment questionnaire (137), defense mechanism questionnaire from Andrews et al. (1993), Lazarus and Folkman's (1985) coping with stressful injuries questionnaire, and Floyd et al.'s experience (2005) were used. To analyze the data, Pearson's correlation coefficient and path analysis were used using SPSS version 25 and AMOS23 software. The results showed that parents' defense mechanisms have no significant effect on social adjustment, but problem-oriented strategies in parents can predict children's social adjustment. We also know the strategies of communication issues in parents and the defensive position of parents. Indirect results showed that anxiety plays a mediating role between problem strategies in parents and social adjustment. Also, evaluation plays a mediating role among defense mechanisms and social adaptation. Parents' children have a mediating role considering that the results show that there is a place for the defense and strategy of the problem in parents and the investigation of a meaningful role in the social adjustment of children, and school counselors and consultations in education are suggested. Treatment and education should be determined to increase social adaptation with joint planning reviews.