بررسی رابطه میان الگوی مصرف موبایل و احساس "بی موبایل هراسی " در میان کاربران تلفن همراه کلانشهر تهران
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)سعید عسکری 1 , علی دلاور 2 , علی اکبر فرهنگی 3
1 - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مخاطبان, نوموبوفوبیا, آگورافوبیا, اقتدار مصرف کننده,
چکیده مقاله :
زمینه: یکی از مفاهیم نوظهور در ادبیات" آسیب شناسی پدیده های ارتباطی" مفهوم "نوموفوبیا"" یا بی موبایل هراسی است. تحقیقات حاکی از آن است که اغلب مردم بدون موبایل نمی توانند به زندگی ادامه دهند و بیش از نیمی از کاربران موبایل از نوعی بیماری روانشناختی با نام "نوموفوبیا"یا بی موبایل هراسی رنج می برند. هدف: در این پژوهش سعی ما بر این است تا به بررسی این پدیده نوظهور در جامعه ایرانی و با تمرکز بر کلانشهر تهران بپردازیم. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان کلانشهر تهران بوده که در نهایت 250 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت پیمایش پرسشنامه محور مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش منظور از الگوی مصرف رسانه ای، میزان مصرف شهروندان تهرانی از ابعاد مختلف تلفن همراه بوده است. نتیجه گیری: نتایج تحلیل دیتا در این پژوهش نشان از وجود یک ارتباط منطقی میان الگوی مصرف و احساس بی موبایل هراسی داشته است.
Background: One of the consents in the pathology of communication phenomena is "no mobile phobia". The recent studies show that most of people cannot live without mobile and more than half of the mobile users suffering from kind of psychological disease that named "no mobile phobia". Purpose: This study has studied this phenomenon in Iranian society and especially in Tehran. Methodology: The statistical population is all of the people who live in Tehran and the sample size is 250 and the method is based on face to face questionnaire. In this research, the mobile consumption pattern means the amount of consumption of different dimension of mobile among Tehran residents. Results: The result of study shows that there is a relationship between consumption pattern and "no mobile phobia". Keywords: No Mobile Phobia, Agrophobia, Scattered audiences, Consumer’s authority.
