شناسایی و رتبهبندی انگیزههای دنبال کردن تیمهای ورزشی در اینستاگرام بر اساس نظریه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه: تیم پرسپولیس تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
عابد محمودیان
1
,
سعید صادقی بروجردی
2
,
سارا غریبی
3
,
مجتبی قاسمی سیانی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
2 - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
3 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
4 - دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان
کلید واژه: نظریه لذت و استفاده, انگیزه هواداران, تیمهای ورزشی فوتبال, شبکه اجتماعی اینستاگرام,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی انگیزههای دنبال کردن تیمهای ورزشی در اینستاگرام بر اساس نظریه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه: تیم پرسپولیس تهران) بود. تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی بوده و کلیۀ دانشجویان هوادار تیم فوتبال پرسپولیس در دانشگاه کردستان که صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس را در اینستاگرام را دنبال میکردند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که از این تعداد 400 نفر بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه 18 سوالی انگیزههای دنبالکنندگان صفحات شبکههای اجتماعی سازمانهای ورزشی بود. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت ورزشی و برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاوشه و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. از نرم افزار آماری SPSS و از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رتبهبندی فریدمن، یو من ویتنی) به منظور تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزههای اطلاعات، حمایت تیم، سرگرمی، دانش فنی، گذر زمان و فرار از زندگی به ترتیب برای دنبالکنندگان تیمهای ورزشی در اینستاگرام اولویت دارند. مدیران و مسئولین محتوای اینستاگرام تیمها میبایست با آگاهی از نیازها، انگیزهها و دلایل دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی، اقدام به تولید محتوای متناسب نموده تا موجبات برآورده شدن نیازهای دنبالکنندگان شده و درک لذت و تجربه بیشتری را برای آنان فراهم کرده و رضایتمندی آنان را کسب نمایند.
The purpose of this study was to identify and rank the motivation for sports teams in Instagram based on the uses and gratifications theory (Case study: Persepolis team of Tehran). The present study was descriptive-survey and all students of Persepolis football team at Kurdistan University who followed the official page of Persepolis Club at Instagram were considered as the statistical community, out of which 400 available selected as sample. The tools used included questionnaire 18 question motivating followers of social media pages of sports organizations from Lee et al. (2018). In order to evaluate the face validity of the questionnaire, the views of sports management professors and to verify the content validity of the Lawshe model and their internal consistency were confirmed by Cronbach's alpha. Data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistics (Friedman rank test, Yu Mann Whitney test). The results indicate that information incentives, team support, entertainment, technical knowledge, time lapse and life expectancy are prioritized for sports team followers on Instagram, respectively. Instagram team managers and officials should be aware of the needs, motivations and reasons for followers in social networks to produce relevant content in order to meet the needs of followers, and provide them with a sense of pleasure and experience for them and their satisfaction.
