چرخه توسعه و بخشبندی تامینکننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی- فازی انطباقی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیMansour Esmaeilzadeh 1 , Laya Olfat 2 , Maghsoud Amiri 3 , Iman Raeesi Vanani 4
1 - Industrial Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Management, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Iran (VRU)
2 - Industrial Management, Faculty of management and accounting, Industrial Management, Allame Tabataba’i University of Tehran, Iran (ATU)
3 - Industrial management department, Management and accounting faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 - Faculty of management and accounting, Industrial Management, Allame Tabataba’i University of Tehran, Iran (ATU)
کلید واژه: سیستم استنتاج عصبی-فازی انطباقی, توسعهی تامینکننده, بخشبندی تامینکننده, صنعت خودرو,
چکیده مقاله :
تتولیدکنندگان، بمنظور توسعهی تامینکنندگان استراتژیک خود، آنها را بخشبندی میکنند. بخشبندی تامینکننده موجب ایجاد ارزش و هم افزایی در ارتباط با تامینکننده میشود. هدف این مقاله، ارتباط توسعهی تامینکننده و بخشبندی تامینکننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی انطباقی در صنعت خودروسازی ایران است. برای تحقق این هدف، ابتدا برای مقولههای توسعهی تامینکننده، با استفاده از سه روش، سه سیستم عصبی-فازی طراحی میشوند. سپس با استفاده از دو روش کلاسیک و چهار الگوریتم تکاملی، آنها را بهینهسازی و مناسبترین سیستم عصبی-فازی انتخاب میشود. در مرحله بعد نمرهی توسعه برای 53 تامینکننده از تامینکنندگان استراتژیک صنعت خودرو در چهار مقوله پیشبینی میشود، براساس نمرههای بدست آمده، تامینکنندگان بخشبندی میشوند. در نهایت، فعالیتهای لازم برای توسعهی هرکدام از تامینکنندگان پیشنهاد میشوند. نتایج نشان میدهدکه صنعت خودروسازی ایران در توسعهی مقولههای ناملموس و محیطی، عملکرد قابل قبولی داشته اما، در توسعه-ی مقولههای ملموس و روابط ضعیف عمل کرده است. بر این اساس، تولیدکنندگان صنعت خودروسازی ایران، باید بترتیب اولویت بکارگیری فعالیتهای مرتبط با توسعهی روابط، قابلیتهای ملموس، قابلیتهای ناملموس و قابلیتهای محیطی را رعایت کنند. با توجه به اینکه در این حوزه، مطالعات اندکی صورت گرفته است، در پایان، ضمن مقایسهی این مطالعه با یکی از مطالعات خارجی انجام گرفته، پیشنهاداتی برای صنعت خودروسازی ایران و همچنین پژوهشهای آینده ارائه میشود.
Manufacturers segment their strategic suppliers for their development. Supplier segmentation creates value and synergy with the supplier. purpose of this article is to link supplier development and supplier segmentation using ANFIS in automotive industry. For this purpose, first for each category, using three methods three fuzzy-neural systems were designed and using six methods (two classical methods and four meta-heuristic algorithms were optimized and the most suitable Neural Fuzzy system was selected. Then, the development score for 53 suppliers from the strategic suppliers of the automotive industry was predicted in four categories. according to the obtained scores, the suppliers were segmented. Finally, based on the activities related to the development of different capabilities, the necessary activities were proposed for the development of each of the suppliers. results show that automotive industry manufacturers at the supplier level must prioritize the use of activities related to relationship development, tangible capabilities, intangible capabilities, and environmental capabilities. Due to the fact that few studies have been done in this field, in the end, while comparing this study with one of the foreign studies, suggestions for the Iranian automotive industry as well as future research are presented.
