تاثیر آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب بر کمالگرایی و خودکارآمدی دختران بازمانده از ازدواج
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
مهدی شمالی احمدآبادی
1
,
عاطفه برخورداری احمدآبادی
2
1 -
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور، میبد، یزد، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: افزایش سن ازدواج در میان برخی از دختران به یکی از دغدغههای مهم اجتماعی در دهههای اخیر تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب بر کمالگرایی و خودکارآمدی دختران بازمانده از ازدواج انجام شد. روش: پژوهش حاضر یـک مطالعه نیمهآزمایشی، پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری متشکل از تمامی دختران بازمانده از ازدواج در سال 1399 در شهر اردکان یزد بود. 30 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). شرکتکنندگان به پرسشنامه کمالگرایی (هیل و همکاران، 2004) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1983) در مراحل آزمایش پاسخ دادند. گروه آزمایش، مداخله آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب را در 8 جلسه یکونیم ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت نمودند، در صورتیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت نکرد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس و در سطح 05/0 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کمالگرایی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون با کاهش معنادار (001/0>p) و میانگین نمرات خودکارآمدی با افزایش معناداری همراه بوده است (001/0>p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، آموزش خودباوری مبتنی بر تئوری انتخاب میتواند به عنوان یک روش مداخلهای موثر در کاهش مشکلات روانشناختی دختران بازمانده از ازدواج مورد توجه قرار گیرد.
