شناسایی مولفه های مدل شایستگی های حرفه ای مدیران آموزشی (مورد مطالعه: دوره متوسطه دوم استان لرستان)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
سمانه آسترکی
1
,
حسین مهرداد
2
,
مسلم قبادیان
3
1 - دانشجوی دکتری،گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، ، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ،خرم آباد، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
کلید واژه: مدل شایستگی, شایستگی, مدیران آموزشی, شایستگی حرفه ای,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضرشناخت مؤلفه های شایستگی حرفه ای و ارائه مدلی از شایستگی های حرفه ای مدیران آموزشی دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش استان لرستان بود. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی می باشد، بر حسب نوع داده، آمیخته(کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی، بر حسب زمان گردآوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش، اساتید دانشگاهها، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی بود. برای تعیین نمونه های این پژوهش از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد و 14 خبره انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیۀ مدیران آموزشی دوره متوسطه دوم مدارس استان لرستان به تعداد 752 نفر بود. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 254 نفر به عنوان نمونه آزمودنی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 58 گویه ای می باشد. روایی ابزار کمی، از طریق روایی سازه ای به تایید رسید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ در دامنه 72/0 تا 93/0 قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد که مهم ترین مولفه شایستگی حرفه ای در بین مدیران آموزشی دوره متوسطه دوم نظارت و راهنمایی، مدیریت دانش، ارزشیابی، تصمیمگیری، برنامهریزی، اخلاق حرفهای، خلاقیت و نوآوری، مهارت ارتباطی، مهارت مذاکره، سواد اطلاعاتی، کاربرد فناوریهای نوین در تدریس، مهارت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، پژوهش مداری، انجام پژوهشهای علمی و کاربردی، آشنایی با روشها و فنون تدریس و تشویق کارکنان به تدریس اثربخش می باشد.
The aim of the current research was to identify the components of professional competence and provide a model of professional competence of educational managers of the second secondary education in Lorestan province. The research method is applied according to the purpose, mixed (qualitative-quantitative) according to the type of data, sequential exploratory, cross-sectional according to the time of data collection. The statistical population of the qualitative part of the research was university professors, experts and experts in the field of educational management. To determine the samples of this research, a targeted non-random sampling method was used from 14 experts. The statistical population of the quantitative part included all the educational managers of the second secondary school in Lorestan province, numbering 752 people. Using Morgan's sample size table, 254 people were selected as subjects. The research tool is a 58-item questionnaire. The validity of the quantitative tool was confirmed through construct validity, and its reliability was found in the range of 0.72 to 0.93 by calculating Cronbach's alpha. The results of the research showed that the most important component of professional competence among educational managers of the second secondary course is supervision and guidance, knowledge management, evaluation, decision-making, planning, professional ethics, creativity and innovation, communication skills, negotiation skills, information literacy, The use of new technologies in teaching, the skill of using information and communication technology, conducting research, conducting scientific and applied research, familiarity with teaching methods and techniques, and encouraging employees to teach are effective.
