طراحی مدل سلسله مراتبی شایستگی مدیران با رویکرد مدارس کارآفرینانه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمرضیه جامعی 1 , یداله مهرعلی زاده 2 , نصراله قشقایی زاده 3 , محمد حسین پور 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: شایستگی مدیران, مدارس کارآفرین, کارآفرینان آموزشی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران آموزشی جهت تدوین الگوی مفهومی برای مدل سلسله مراتب شایستگی مدیران مدارس کارآفرین انجام شد. این پژوهش، پژوهشی کیفی بود که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه دادهبنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و با بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته با 8 تن از کارآفرینان و مدیران مدارس انجام شد. برای بهدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی بهدست آمد که حاکی از 46 مقوله کلی است. نتایج پژوهش نشان داد مولفههای الگوی شایستگی مدیران برای استفاده در مدارس کارآفرین عبارتند از؛ نواندیشگرایی، تفکر خلاق، نوگرایی علمی، دانشگرایی، خودباوری علمی، امیدآفرینی، اعتمادسازی، روشهای تدریس چالشی و کاربردی خلاق و پیشرو. هر کدام ازاین مولفهها شامل زیرمولفهها و کدهای باز و شاخصهایی هستند که بیشتر آنها در میان مدیران مدارس، مدیران میانی و مدیران عالی آموزش و پرورش مشترک است و در بعضی شاخصها هم متمایز هستند.
