میزان رضایت و دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در رابطه با قابلیتهای محیط رابط کاربری دو نسخهی تحت وب و تحت ویندوز نرمافزار پارسآذرخش
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
زهرا چالیک
1
,
مرتضی کوکبی
2
,
محمدحسن عظیمی
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران
2 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - مربی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: آذرخش, دیجیلیب, رابط کاربری, نرمافزار پارسآذرخش,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان رضایت و دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با قابلیتهای محیط رابط کاربری دو نسخه ی تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش است. روش شناسی: این پژوهش، پژوهشی پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه ی آماری آن شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (40 نفر) و ابزار گردآوری اطّلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته بوده است. روایی این پرسشنامه توسط اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد . آلفای کرونباخ به دست آمده 2/83 درصد بود که می توان گفت از پایایی قابل قبولی برخوردار است. جهت تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، آزمون تی و آزمون آنوا در نسخه ی 19 نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. یافته ها: در هر دو نسخه از نرم افزار پارس آذرخش کتابداران کمترین میزان رضایت را از راهنما و بیشترین میزان رضایت را از صفحه نمایش رابط کاربری داشتند. همچنین، میزان رضایت کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تعامل با نرمافزار پارس آذرخش در هر دو نسخه ی تخت وب و تحت ویندوز این نرم افزار در حد متوسط قرار دارد که نشان دهنده ی کارایی متوسط این دو نسخه از دید کتابداران است. از سویی بین میزان رضایت کتابداران بر حسب رشته ی تحصیلی و مدرک تحصیلی از تعامل با رابط کاربری نسخه های تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: رضایت کتابداران از دو نسخه ی تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش درحد متوسط است و لازم است که جهت ارتقای کارآیی و استفاده ی بهتر از این نرم افزار، اقدامات لازم صورت گیرد.
Purpose: The purpose of the present study is to examine and compare the users interfaces of web-based and windows-based versions of Pars Azarakhsh software from librarians' viewpoints in Jundi Shapur University of Medical Sciences, and studying their satisfaction with user interfaces of these two versions. Methodology: The research is a survey one. Statistical population consists of librarians working with user interfaces of two versions of Pars Azarakhsh software, from Jundi Shapur University of Medical Sciences. The data were gathered by a questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS software, Ver. 19. Findings: The results of studying librarians' satisfaction with user interfaces of the two versions of ParsAzarakhsh showed that they were mostly satisfied with display and less with help factor. Conclusion: The results showed that the status of the user interfaces factors in the web-based and windows-based versions of Pars Azarakhsh was moderate and in this end, necessary steps need to be taken to improve efficiency and optimization
