ارایه مدل فرهنگ صلح در بین شهروندان جامعه ایران(مطالعه موردی شهروندان استان البرز)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمهتاب حاتمی 1 , محسن عامری شهرابی 2
1 - دانشجوی دکتری
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، اراک، ایران (نویسنده مسئول). mohsen.amerishah@gmail.com
کلید واژه: فرهنگ , صلح , فرهنگ صلح و شهروندان استان البرز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به تدوین مدل چارچوب ساخت و کاربست فرهنگ صلح در بین شهروندان جامعه ایران در میان شهروندان استان البرز پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روشهای کیفی و کمی میباشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی و خبرگان اجرایی مدیران سازمانها و نهادهای فرهنگی میباشند. همچنین از خبرگان علمی و دانشگاهی در زمینه صلح و فرهنگ نیز استفاده شد که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل فرهنگ صلح در قالب 11 مقوله و در ابعاد 5 گانه به صورت عوامل محوری (فرهنگ صلح)، عوامل تقویت کننده، عوامل بسترساز، موانع شکلگیری و پیامدها جای گرفتند. در مرحله دوم تحقیق، جامعه آماری را شهروندان استان البرز تشکيل ميدهند که حدودا 2500000 نفر میباشند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد عوامل محوری (فرهنگ صلح)، عوامل تقویت کننده، عوامل بسترساز، موانع شکلگیری و پیامدها نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده، معنادار میباشند. یافتههای حاصل از تحلیل ابعاد بیانگر آن میباشد که از بین ابعاد مدل فرهنگ صلح، بعد موانع شکلگیری با میانگین (90/0) بیشترین و بعد پیامدها با میانگین (67/0) کمترین تاثیر را در اقتصاد رسانه دارند.
This study discussed the Designing a model for Clture of Peace in Iran. This research was an applied study of the purpose and methodologically as mixed methods. the statistical sample in the qualitative section included all university experts and experts in the field of cultural management, which was equal to 20 people. The research instrument consisted of researcher-made coding sheets whose validity was confirmed by Delphi group members and its reliability was calculated by P-Scott criterion of 0.95. Findings showed that the factors related to the development model of Clture of Peace in Iran were identified in the form of 11 categories. And pivotal: Clture of Peace, enhancing factors, shaping factors, impedimenta of shaping factors and consequences. In the second study, the sample size was estimated as 384 people based on Cochran formula and after data collection, the statistical analysis of survey data was performed in two descriptive levels using statistical parameters (such as frequency, percentage, elongation , mean) and inferential statistics (Levin test, t-test), confirmatory factor analysis using Spss 22 , Lisrel8.54 and Excel. Significant coefficients and parameters of factors, pivotal: Clture of Peace, enhancing factors, bedder factors, impedimenta of shaping factors and consequences.showed that all of the coefficients obtained are significant. the results of principal component analysis showed that among the dimensions of the model for Clture of Peace in Iran the shaping factors has the greatest impact (0/91).and the impedimenta of shaping factors has the latest impact in the economiy of media in Iran (0/74). And the