مدیریت هزینه در صنعت خودرو با رویکرد تکنیک تاناکا (مورد مطالعه:موتور خودرو پراید)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتسیدحبیب اله میرغفوری 1 , میثم شفیعی رود پشتی 2 , شیرین عزیزی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: طراحی محصول, مدیریت هزینه, هزینه یابی بر مبنای هدف, تکنیک تاناکا, خودرو,
چکیده مقاله :
چکیدهیکی از مسائل مهم در جهان امروز ، پایین آوردن هزینه های تولید است . در همین راستا مدیریت هزینه کالاییکه می باید تولید گردد ، در مرحله طراحی انجام می پذیرد ، به عبارت دیگر قیمت تمام شده ی کالا تعیین شده وطراحی با هدف رسیدن به این قیمت انجام می پذیرد. با توجه به جایگاه و اهمیت صنعت خودرو ، این پژوهش برآن است که بتواند در این صنعت مدیریت هزینه را انجام دهد. این پژوهش یک مدل توصیفی تحلیلی است که بهمنظور ارائه مدلی نوآورانه جهت مدیریت هزینه ، در فاز طراحی موتور خودرو پراید با استفاده از روش مرسوم به"تاناکا" انجام گرفته است.تاناکا تکنیکی است که میزان انحراف اختصاص هزینه را از آنچه باید باشد با آنچه درحال حاضر صورت می پذیرد نشان می دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که دو قطعه دارای ارزش بیش ازارزش خود می باشند و به عکس به کیفیت چند قطعه به اندازه ارزششان پرداخته نشده است و هزینه ای کمتر ازارزش خود دارند.
One of the most important problems in these days is Lowering production costs Withminimum of time westing . In order to achieve this particular aim one way is to manage costin design phase by determining the sale price in that phase. Considering to the position andimportance of the automotive industry, This research is seek to be able to do the costmanagement in this industry. This project is a descritive – analytical study that obtain a newinnovative model for cost manegment in design phase of new product .the proposal base iscoming from “Tanaka Model” . Tanaka is a technique that show Amount of deviation of thecost of what needs to be done with what is currently we have. This model is also used inAutomotive Industry on a Pride Car Engine.case study results say thatbcost of two elements isover their values and opposite side there are some elements that their cost is under theirvalues. The point is that elements of both groups must be redesigned to achieving the best ofproduct and profit.
