تقویت نوآوری و رشد: بررسی انگیزه بانکها و استارتآپهای فینتک در همکاری استراتژیک
تقویت نوآوری و رشد: بررسی انگیزه بانکها و استارتآپهای فینتک در همکاری استراتژیک
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
آرش عنصری 1 , عباس خمسه 2 , تقی ترابی 3 , حمیدرضا یزدانی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران(نویسنده مسئول)
3 - دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
4 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: همکاری استراتژیک, توسعه بازار, فینتک, جنبههای مالی, نوآوری, اکوسیستم کسب و کار,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی انگیزه بانکها و استارتآپهای فینتک برای ورود به همکاریهای استراتژیک با تمرکز بر بستر ایران میپردازد. هدف این پژوهش، برطرف نمودن شکافهای موجود در ادبیات با بررسی عواملی است که بر فرآیند تصمیمگیری آنها تأثیر میگذارد و پیچیدگیهای همکاری را روشن میکند. با استفاده از روش داده بنیاد، برای توسعه مدل مفهومی و تدوین فرضیههای پژوهشی، مصاحبههایی با خبرگان نظام بانکی و همچنین مدیرانی از استارتآپهای فینتک انجام شد. سپس پرسشنامهای برای جمعآوری دادهها بین کارشناسان بانکی، مالی و فینتک توزیع شد که با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این یافتهها چهار دسته از عوامل را نشان میدهد که بانکها و استارتآپهای فینتک را برای همکاری استراتژیک ترغیب میکنند که عبارتنداز: نیاز به توسعه بازار، جنبههای مالی، انگیزههای نوآورانه و اکوسیستم نوین کسب و کار. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که هر چهار مقوله تأثیر قابلتوجهی بر انگیزه ورود به همکاریهای استراتژیک دارند. مطابق با یافتهها، پیشنهاداتی برای دست اندرکاران صنعت، سیاستگذاران و محققان ارائه شده است، از جمله ایجاد یک محیط نظارتی مساعد، توسعه استراتژیهای مشارکت استراتژیک، ترویج فرهنگ نوآوری محور، افزایش منافع مالی، و پرورش اکوسیستم مشارکتی. این پژوهش با ارائه یک درک جامع از انگیزهها، چالشها و مزایای مرتبط با همکاری استراتژیک بین بانکها و استارتآپهای فینتک به مجموعه دانش موجود کمک میکند و بینش های ارزشمندی را برای ذینفعانی که در حال حرکت در چشمانداز در حال تحول بخش مالی ایران و فراتر از آن هستند، ارائه میدهد.
This research investigates the motivation of banks and fintech startups to engage in strategic cooperation, with a specific focus on the Iranian context. The aim is to address existing research gaps by examining the factors that influence their decision-making process and shedding light on the intricacies of cooperation. The study adopts the Grounded Theory method, based on interviews conducted with experts from the banking system and fintech startup managers. Subsequently, a questionnaire was distributed to collect data from banking, financial, and fintech experts, which was analyzed using a structural equation model. The findings reveal four key categories of factors that drive the motivation for banks and fintech startups to enter into strategic cooperation: the need for market development, financial aspects, innovative incentives, and the new business ecosystem. The results of the structural equation model indicate that all four categories significantly impact the motivation to pursue strategic collaborations. Based on the research findings, practical suggestions are provided for industry practitioners, policymakers, and researchers. These recommendations include creating a supportive regulatory environment conducive to collaboration, developing effective strategies for forming strategic partnerships, fostering an innovation-driven culture, enhancing financial benefits for all parties involved, and nurturing a collaborative ecosystem. This research significantly contributes to the existing body of knowledge by offering a comprehensive understanding of the motivations, challenges, and benefits associated with strategic cooperation between banks and fintech startups. The insights gained from this study will prove valuable for stakeholders navigating the dynamic landscape of Iran's financial sector and beyond.