ارزیـابی و تحلیل اثربخشی پل های عابر پیاده درون شهری
محورهای موضوعی : معماری
هاشم نیکو مرام
1
(
دانشیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
حسین وظیفه دوست
2
(
استادیار، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
سروش خانی
3
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد ،رشته مدیریت شهری از واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
)
کلید واژه: Effectiveness, pedestrian, اثر بخشی, عابر پیاده, تسهیلات عابر پیاده, سیستم فراگذر عابر پیاده, پل عابر پیاده (روگذر عابر پیاده), pedestrian facilities, sky wall, pedestrian passing bridges,
چکیده مقاله :
استفاده گسترده از اتومبیل در جوامع صنعتی سبب تغییر سیستمهای شهرسازی گردید. این امر موجب شد مهندسین شهرسازی اولویت را به وسائل نقلیه دادند. پس از پایان جنگ جهانی دوم رویکرد جدیدی در شهرسازی شکل گرفت، این جنبش ایجاد فضای اختصاصی عابرین پیاده و اولویت دادن به آن را مد نظر قرار داد. پل عابر پیاده یکی از این دستاوردها است. طبق آمار راهنمایی و رانندگی 38% تصادفات شهر تهران (1385) با رفتار عابران پیاده در ارتباط است که یکی از مهمترین علل آن عدم استفاده از پل عابر میباشد. هدف این مقاله بررسی و ارزیابی میزان اثر بخشی پلهای عابر پیاده درون شهری است. برای پی بردن به این امر بررسی میدانی صورت گرفت. بر اساس تحلیل دادههای جمعآوری شده، دلایلی چون عدم مکانیابی مناسب، عدم کاربرد برای همه اقشار، عرض کم خیابان، زمانبر بودن، عوامل مزاحم و غیره موجب کاهش اثر بخشی پل عابر است. بر اساس یافتههای تحقیق و مطالعات انجام شده راهکارهای نرم افزاری مانند راهکارهای فرهنگی و قانونی و راهکارهای سخت افزاری که بر جنبههای کالبدی سازه مورد نظر تاکید دارند، پیشنهاد شده است.
A wide use of vehicles in industrial societies caused changes in urbanization systems and urbanization engineers considered vehicles as one of urbanization priorities. After the end of World War II, a new approach, concerning the provision of special space for pedestrians, was formed and as a result, the pedestrian passing bridge was designed. According to traffic statistics, 38% of Tehran accidents is related to pedestrians' behaviors form which lack of use of pedestrian bridges is the most important. Therefore, the aim of the present study was to survey and assess the effectiveness of intra-city pedestrian bridges. The field survey has been sued for data gathering. The results of data analyses show that different reasons such as lack of suitable site selections, lack of possibility for all citizens to use pedestrian bridges, low width of streets, time taking of use, disturbing factors, etc. can result in declining pedestrian bridges' effectiveness. Based on the study findings, software strategies such as cultural and legal ones and hardware strategies emphasizing on the structural frame of pedestrian bridges, have been suggested.
_||_