شناسایی و ارزیابی مولفه های زنجیره تأمین جهت ارتقاء اثربخشی عملکرد سازمان
محورهای موضوعی : بازاریابیافراسیاب وزیری تنکابنی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , جلال حقیقت منفرد 3 , سیدکامران نوربخش 4
1 - گروه مدیریت بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: زنجیره تامین, عملکرد, اثربخشی عملکرد, عملکرد مالی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مولفه های زنجیره تأمین جهت ارتقاء اثربخشی عملکرد سازمان صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی-کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی است که در بخش کیفی کدگذاری نظری و در بخش کمی توصیفی- پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه در بخش کیفی شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به موضوع در زمینه زنجیره تأمین و در بخش کمی شامل تمام مدیران و کارشناسان صنایع لوازم خانگی در تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی 20 مصاحبه شونده با توجه به اصل اشباع و روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 355 نفر بر اساس محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته 66 گویه ای برگرفته از مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مصاحبه با خبرگان است. در بخش کیفی به منظور محاسبه روایی از نظر خبرگان و برای محاسبه پایایی روش بازآزمون و توافق درون آزمودنی استفاده شد و در بخش کمی به منظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و همین طور به منظور محاسبه پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزارها بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمّی شامل آمار توصیفی و استنباطی
The current research was conducted with the aim of identifying and evaluating the components of the supply chain in order to improve the effectiveness of the organization's performance. In terms of purpose, this research is fundamental-applied and also, in terms of the type of data, it is mixed (qualitative-quantitative) of the exploratory type, which is theoretical coding in the qualitative part and descriptive-survey in the quantitative part. The studied population in the qualitative section includes experts, specialists and knowledgeable people in the field of supply chain, and in the quantitative section it includes all managers and experts of home appliance industries in Tehran. The sample size in the qualitative section was 20 interviewees according to the principle of saturation and the purposeful sampling method, and in the quantitative section, 355 people were selected based on the calculation of the sample size in structural equations and the stepwise cluster random sampling method. The data collection tool is semi-structured interviews in the qualitative part and a 66-item researcher-made questionnaire derived from the theoretical foundations, research background and interviews with experts in the quantitative part. In the qualitative part, in order to calculate the validity according to the experts, and to calculate the reliability of the retest method and intra-subject agreement, in the quantitative part, in order to calculate the validity, content and construct validity were used, and in order to calculate the reliability,