شناسایی و اولویتبندی نارساییهای نظام آموزش کارکنان سازمان مالیاتی شهر تهران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتآزاده مختارزاده 1 , فهیمه آقاجانی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
azadeh.mokhtarzadeh@yahoo.com
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران
کلید واژه: نارسایی, نظام آموزش, نیازسنجی, برنامهریزی, اجرا, ارزیابی, فرایند تحلیل سلسهمراتبی,
چکیده مقاله :
منابع انسانی بدون داشتن دانش و مهارت های لازم قادر به انجام وظایف و فعالیت های سازمان نمی باشد. آماده شدن برای ایفای نقش یا شغل مستلزم صرف وقت زیاد و کسب آموزش های تخصصی است که برگزاری دوره های آموزشی مرتبط توسط سازمان ها را به دنبال دارد. بنابراین، با توجه به اینکه سازمان ها هزینه های بسیاری را صرف آموزش منابع انسانی میکنند، ضروری است جهت افزایش کیفیت این دوره ها، نارسایی های مربوط به آن شناسایی شود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی نارسایی های نظام آموزش کارکنان در سازمان مالیاتی شهر تهران در سال 1394 انجام شده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. در این پژوهش از دو پرسشنامه که پرسشنامه اول بر اساس طیف لیکرت جهت شناسایی نارسایی ها و پرسشنامه دوم بر اساس رویکرد تحلیل سلسله مراتبی جهت اولویت بندی آن ها استفاده شده است. به این منظور از نظرات 12 نفر خبره در امر آموزش کارکنان استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که بیشترین نارسایی مربوط به مرحله اجرای دوره های آموزشی است. در بین نارساییهای مربوط به مرحله نیازسنجی، عامل توجه ناکافی به نظرخواهی از کارکنان و مدیران سازمان درباره نیازهای آموزشی مربوط به شغل خود با وزن 423/0 بیشترین اهمیت را دارد. در بین نارسایی های مربوط به مرحله برنامهریزی، تعهد ناکافی در مورد آموزش نیروی انسانی در سازمان است که با وزن 432/0 از اولویت بالایی برخوردار است. در بین نارسایی های مرحله اجرا، تناسب ناکافی بین روش های آموزشی با اهداف یادگیری با وزن 242/0 از اهمیت بالایی برخوردار است و بین نارسایی های مرحله ارزیابی نامشخص بودن نتایج و پیامدهای آموزش کارکنان به دلیل نبودن الگوی ارزیابی مناسب دوره های آموزشی با وزن 465/0 از اهمیت بالایی برخوردار است.
Human resources without knowledge and skill are not able to perform organizational tasks. Provision for playing role or job need time and specialized education. So, to increasing quality of these courses, identifying deficiencies are important. This study aimed to identify and prioritize the deficiencies of staff training in Tehran Tax Office in 2015. This research is a descriptive research. In this study, two types of questionnaires are utilized to identify deficiencies and analytic hierarchical process (AHP) was used to prioritize them. For this purpose, the opinions of 12 experts in staff education had used. The results show that the greatest deficiency is in the implementation of education courses. The deficiency of the need assessment stage, inadequate attention to the views of employees and managers about education needs related to their jobs with the importance to 0.423 weight is a high priority. The deficiency of the planning stage, insufficient commitment to education of human resources in an organization that is a high priority with 0.432 weight. In the implementation phase deficiencies, poor fit between education methods and learning objectives with 0.242 weight is very important. In evaluation of educational programs, the uncertainty of the outcomes of education staff due to lack of proper education evaluation with 0.465 weight is important.
- ابطحی، سیدمهدی. (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. تهران: انتشارات پویند.
- اردبیلی، اکبر. (1389). آسیبشناسی نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی وزارت نیرو در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران.
- پورصادق، ناصر. (1382). آسیبشناسی نظام آموزش کارکنان دولت و طراحی الگوی ارتباط آن با اثربخشی نظام اداری جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران.
- دولان، شیمون. و شولر، رندال. 1384. مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، ترجمه محمدعلی طوسی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- شکوهی، علی. 1386. بررسی مشکلات آموزش کارکنان در سطح اداره کل پیشنهادات و راهکارها، پرتال جامع علوم انسانی.
- شهنوازی، عباس. 1384. آسیبشناسی برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران.
- طباطبایی، سیداحمد. 1388. فنون راهبردی آموزش و توسعه منابع انسانی و چالش های فراروی آن (با نگرش استراتژیک به سند چشمانداز توسعه کشور)، کارآفرینان امیر کبیر، شماره 45.
- طوسی، محمدعلی. (1379). مدیریت دولتی: آموزش و بهسازی منابع انسانی ضرورت مدیریت امروز و فردا.
- عباسپور،عباس. و دهقانی، علیرضا 1390. مطالعه تطبیقی ویژگیهای نظام آموزش کارکنان (مورد مطالعه IRIB و BBC). مدیریت دولتی. شماره 10.
- فتحی واجارگاه، کوروش. (1387). نیازسنجی در آموزش و توسعه منابع انسانی سازمانها. تهران: انتشارات ایران زمین.
- قورچیان، نادرقلی. (1374). روند تحولات برنامه درسی به عنوان یک حوزه تخصصی از جهان باستن تا جهان امروز. تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
- میرسپاسی، ناصر. (1393). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
- نوری، فیروز. و پیدایی، میرمهرداد. 1389. آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها. تهران: انتشارات آذر.
- Barnes, R.F. (1987). Human resource needs,educational challenges and Professionalism in the agronomic scinces. J. agronT educ. Published in J. Agron. Educ. Jornal of Agronomic Education, Vol. 16, No. 2, Fall 1987, pp. 52-53.
- Haslinda, A. (2009). Major Challenges To The Effective Management Of Human Resource Training And Development Activities, Uluslararası Sosyal Ara_tırmalar Dergisi.
- Omebe, A.C. (2014). Human Resource Management in Education: Issues and Challenges. British Journal of Education, Department of Science Education Ebonyi