مقایسه بهرهوری معلمان مدارس عادی، غیردولتی، تیزهوشان و شاهد استان فارس
محورهای موضوعی :
1 - عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: بهرهوری معلم, مدارس عادی, مدارس غیردولتی, مدارس تیزهوشان, مدارس شاهد, آموزش و پرورش فارس,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در دنیای پر رقابت امروز، بهره¬وری نیروی انسانی به مهمترین دغدغه مدیران تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بهرهوری معلمان مدارس عادی، غیردولتی، تیزهوشان و شاهد در استان فارس انجام شد. روش شناسی پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، معلمان مدارس عادی، غیردولتی، تیزهوشان و شاهد استان فارس به تعداد 60013 نفر بود. روش نمونه¬گیری، تصادفی طبقه-ای نسبتی و خوشه¬ای بود. حجم نمونه با استفاده فرمول کوکران 1244 نفر تعیین شد. برای جمع¬آوری داده¬ها از مقیاس سنجش بهرهوری معلم که توسط پژوهشگر بر مبنای ابعاد چهارگانه بهره¬وری از نظر پارسونز و هوی و میسکل و با استفاده از تعدادی از گویه¬های مقیاس نوآوری(اتلای و اوکیف،1982) ؛ مقیاس تعهد سازمانی( آلن و میر،1993) ؛ مقیاس رضایت شغلی(ساتور،2022) و مقیاس روحیه (هارت، 2000)، ساخته شد، استفاده گردید. روایی مقیاس علاوه بر تایید متخصصان، با محاسبه ضریب همبستگی به تایید رسید و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار94/0برای کل مقیاس و مقادیر73/0 تا 91/0 برای هریک از ابعاد حاکی از پایایی قابل قبول ابزار بود. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته¬ها: در مجموع، نتایج نشان داد که در بهرهوری کل، بالاترین میانگین متعلق به معلمان مدارس غیر دولتی و پایین ترین میانگین متعلق به معلمان مدارس تیزهوشان بود و مدارس شاهد و عادی به ترتیب بین این دو قرار داشتند. به علاوه، تنها بین معلمان مدارس غیر دولتی با معلمان مدارس عادی تفاوت معنی¬دار وجود داشت و بهرهوری معلمان مدارس غیر دولتی از معلمان مدارس عادی بالاتر بود. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی یافته¬های این پژوهش و پژوهش¬های همسو، حکایت از برتری نسبی مدارس غیر دولتی در مقایسه با سایر انواع مدارس در زمینه¬های مختلف به ویژه بهره¬وری معلم و ابعاد آن دارد.
Introduction:In today's highly competitive world, the productivity of human resources has become the most important concern of managers. In this regard, the current research was conducted with the aim of comparing the productivity of teachers in public, non-governmental, gifted and shahed schools in Fars province research methodology: The research is an applied type, which was carried out with a survey method. The statistical population was the teachers of public, non-governmental, gifted and shahed schools in Fars province. The sampling method was stratified proportional and cluster random. The sample size was determined using Cochran's formula. To collect data from the teacher's productivity measurement scale that was created by the researcher based on the four dimensions of productivity according to Parsons, Hoy and Miskel and using a number of items of the innovation scale (Ettlie and O'Keefe, 1982); organizational commitment scale (Allen and meyer, 1993); The job satisfaction scale (Satorre, 2022) and the morale scale (Hart, 2000) were built and used. In addition to experts' confirmation, the validity of the scale was confirmed by calculating the correlation coefficient, and the reliability was also calculated using Cronbach's alpha coefficient, and the value of 0.94 for the whole scale and the values of 0.73 to 0.91 for each of the dimensions indicated acceptable reliability of the tool. To analyze the data, one-way analysis of variance and Sheffe's post hoc test were used. Findings: In total, the results showed that in total productivity, the highest average belonged to the teachers of non-governmental schools and the lowest average belonged to the teachers of gifted schools, and the shahed and pubic schools were between the two, respectively. In addition, there was a significant difference only between non-governmental school teachers and public school teachers, and the productivity of non-governmental school teachers was higher than that of public school teachers. Conclusion: In general, the findings of this research and related research indicate the relative superiority of non-governmental schools compared to other types of schools in various fields, especially teacher productivity and its dimensions.
