تحلیل پدیدارشناسانه مکان در برنامه درسی: مطالعه موردی سرای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : آموزش
1 - گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, پدیدارشناسی, مکان, دانشجومعلمان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل پدیدارشناسانه معنای مکان در برنامه درسی و با مطالعه موردی سرای تربیت معلم در ذهن دانشجو معلمان و توصیف تجربیات آنها از این مکان انجام شده است. روش تحقیق از نوع کیفی و پدیدارشناسی است که به کشف و تحلیل مفاهیم و مضامین موجود در تجربه زیسته دانشجومعلمان میپردازد. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با دانشجومعلمان، مشاهده و یادداشتهای میدانی جمعآوری شد. سپس به کمک تحلیل پدیدارشناسی دادهها، مضامین اصلی شناسایی و تفسیر گردید. شرکت کنندگان در این پژوهش دانشجومعلمانی بوده اند که به مدت یک سال تحصیلی را در مکان مورد نظر یعنی یکی از ساختمانهای مربوط به پردیس دانشگاه فرهنگیان،گذراندهاند. نمونهگیری با روش هدفمند انجام گرفت و افراد مورد نظر با توجه به اینکه محقق به عنوان مشاهدهگر مشارکتی(استاد) در مکان مورد نظر حضور داشت، بر اساس شناختی که از آنها داشت، انتخاب شدند. بعد از انجام 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری دادهها به اشباع نظری رسید. یافتهها نشان داد که معنای مکان تربیت معلم برای دانشجومعلمان فراتر از یک فضای فیزیکی است و شامل مفاهیم پیچیدهای همچون مختصات فیزیکی، شکلگیری هویت، معنای عاطفی و روانشناختی، معنای نمادین است. این مفاهیم نقش مهمی در شکلدهی به نگرشهای حرفهای و هویت معلمی دانشجومعلمان ایفا میکنند و بر انگیزههای شخصی و حرفهای آنها تأثیرگذار است. نتایج این تحقیق بیانگر این است که مکان تربیت معلم نه تنها محیطی برای یادگیری علمی است، بلکه بهعنوان بستری اجتماعی و فرهنگی در شکلگیری هویت معلمی دانشجومعلمان عمل میکند.
This study aims to phenomenologically analyze the meaning of place in the curriculum, with a case study of the teacher training dormitory in the minds of student teachers, and to describe their experiences of this place. The research method is qualitative and phenomenological, focused on discovering and analyzing the concepts and themes present in the lived experiences of student teachers. The data was collected through semi-structured in-depth interviews with student teachers, observations, and field notes. The data was then analyzed using phenomenological analysis, through which the main themes were identified and interpreted. The participants in this study were student teachers who had spent an academic year in the studied location, specifically one of the buildings of the Farhangian University campus. Purposeful sampling was used, and participants were selected based on the researcher's knowledge of them as a participant observer (professor) in the location. The findings showed that the meaning of the teacher training place for student teachers goes beyond a physical space and includes complex concepts such as physical coordinates, identity formation, emotional and psychological meaning, and symbolic meaning. These concepts play a significant role in shaping the professional attitudes and teacher identities of student teachers and influence their personal and professional motivations. The results of this study indicate that the teacher training place is not only an environment for academic learning but also functions as a social and cultural context in the formation of student teachers' teacher identities.
