تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد شرکت
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیامیررضا راد قصبه 1 , مجتبی افشاریان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - facuity member islamic azad university
کلید واژه: انعطاف پذیری استراتژیک , عملکرد شرکت , قابلیت نوآورانه,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش نقش میانجی قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی میباشد. پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل شرکت های صادراتی استان گیلان بودند که به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد شد و روایی آن به روش روایی محتوا و روایی سازه تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار آماری Smart PLS4 استفاده شد. یافته ها نشان داد که قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بر این اساس با ارتقای قابلیتهای بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه میتوان انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی را بهبود بخشید.
هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش نقش میانجی قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی میباشد. پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل شرکت های صادراتی استان گیلان بودند که به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد شد و روایی آن به روش روایی محتوا و روایی سازه تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار آماری Smart PLS4 استفاده شد. یافته ها نشان داد که قابلیت های بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه در رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارد. بر این اساس با ارتقای قابلیتهای بازاریابی بین الملل و قابلیت های نوآورانه میتوان انعطاف پذیری استراتژیک و عملکرد صادراتی را بهبود بخشید.
