ارائه الگوی توسعه شایستگیهای رهبری معلمان
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیفراس عبدالله عبد 1 , عباداله احمدی 2 , حیدر محسن شویلی 3 , کبری امامی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران
3 - دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه ذی قار، ذی قار ، عراق
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: الگو, توسعه شایستگی, رهبری, معلمان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه شایستگیهای رهبری معلمان با تکیه بر رویکرد تحلیل مضمون (پاییز سال 1403) انجام شد.
روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند و متون معتبر بوده است. حجم نمونه تا اشباع نظری نیز 20 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزه رهبری و مدیران و دبیران حوزه آموزش و پرورش بود که به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش، نرمافزار کیفی MAXQDA-2020 بوده است. رویکرد مورد استفاده نیز با اتکا به تحلیل مضمون به روش آتراید و استرلینگ (2011) بوده است.
یافته ها: یافتهها نشان داد الگوی توسعه شایستگیهای رهبری معلمان دارای 6 بعد خودکارآمدی، یاددهی-یادگیری، خودرهبری، توانمندسازی، توسعه حرفهای و مهارتهای بینفردی بوده که 27 مولفه خودگردانی، خودمختاری، خودتوانمندسازی، نظارت، آموزش، گروههای کیفیت، تفویض اختیار، تیمسازی، بهبود روشها، نوآوری، نظریهپردازی، مهندسی مجدد، آیندهنگری، ارتباطات شفاف، انگیزش، همکاری و مشارکت، جو مدرسه، سلامت مدرسه، خودتنظیمی، جانشینپروری، مسئولیتپذیری، خودارزیابی، تحلیل محتوا، تنظیم محتوا، روشهای تدریس، پیشرفت تحصیلی و مدیریت کلاس را پوشش داده است. روایی مولفههای شناسایی شده با استفاده از معیارهای چهاربخشی گوبا و لینکولن بررسی و تایید شد. اعتبار الگو نیز با استفاده از گروه کانونی بررسی و تایید گردید.
بحث و نتیجه گیری: به نظر ميرسد توجه دستاندرکاران آموزش و پرورش به شاخصهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند به منظور بهبود کارایی معلمان مفید واقع شود.
