عملکرد کارگاه های تولید صنایع دستی در تحقق ایده های خلاقانه از منظر رویکرد صنایع خلاق
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی جامعه شناختی، خلاقیت شناسی اقتصادی ...عارفه فدایی 1 , اصغر فهیمی فر 2 , حسن علی پورمند 3 , مهدی کشاورز افشار 4
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - تربیت مدرس
3 - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استادیار و هیئت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: اقتصاد خلاق, صنایع خلاق, صنایع دستی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
هدف: صنایع خلاق مفهومی در ارتباط مابین، خلاقیت، فرهنگ، اقتصاد و فناوری میباشد که تصاویر، صداها، متون و نمادها در آن غالب است. در این میان، صنایع دستی ایرانی یکی از حوزه های فعال در افزایش خلاقیت در عرصه صنایع خلاق به حساب می آید که در سال های اخیر توانسته است محصولات خلاقانه تری را به بازار عرضه کند. هدف از این مقاله بررسی عملکرد کارگاه های تولید صنایع دستی در تحقق ایده های خلاقانه از منظر صنایع خلاق میباشد. بنابراین پرسش اصلی آن است که، عملکرد کارگاه های تولید آثار صنایع دستی در راستای تحقق ایده های خلاقانه تا چه میزان با شرایط حاکم در صنایع خلاق هم پوشانی دارد؟ این مقاله با روش تحلیل تطبیقی کیفی و گونه قطعی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 24 کارگاه تولید آثار صنایع دستی است که از نقاط مختلف ایران به شکل غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. پس از جمع آوری اطلاعات به شکل پرسشنامه از این واحدها، با کمک روش تحلیل آماری بولی، یافته ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که سه شرط، «برخورداری از ایده اولیه»، «استفاده از سرمایه های فرهنگی» و «استفاده از شبکه های اجتماعی» در کارگاه های تولید صنایع دستی همواره وجود دارد. عدم برخورداری از «دانش بازاریابی»، «دانش مدیریت» و «دانش مالی»اگرچه می تواند در کوتاه مدت پاسخگوی عملکرد خلاقانه تولیدکنندگان آثار صنایع دستی باشد اما در طولانی مدت به دلیل رقابت بالای حاکم در بازارهای شبکه های اجتماعی، منجر به تکرارپذیری در آثار صنایع دستی خواهد شد.
:Abstract
The creative industry is a concept that correlates creativity, culture, economy, and technology in which images, sounds, texts, and symbols are dominant. Iranian handicrafts are considered one of the areas actively increasing creativity in creative industries which has been able to market more creative products in recent years. This study aims to investigate the handicraft workshops' operation in achieving innovative ideas considering creative industries. Therefore, the main question is, "Do the handicraft workshops' operations overlap the dominant conditions in innovative industries to achieve innovative ideas?" The study was conducted using the qualitative and deterministic comparative analysis methods. The statistical population includes 24 handicraft workshops selected non-randomly and purposefully from various zones of Iran. After collecting the data in questionnaires from these workshops, the findings were analyzed using the Boolean statistical analysis method. The results revealed that these workshops consistently possess three conditions: "privileging the initial idea," "using cultural resources," and "utilizing social networks." Lack of "marketing knowledge", "management knowledge" and "financial knowledge", although it can be responsible for the creative performance of handicrafts producers in the short term, but in the long term, due to the high competition prevailing in social network markets, it will lead to reproducibility in handicraft works
