اثربخشی آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت بر امید به زندگی نوجوانان دختر
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهسجاد امینی منش 1 , حسن رضایی جمالویی 2 , مهدی طاهری 3 , سهیلا انصاری 4 , شیما منصوری فر 5
1 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
5 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
کلید واژه: امید به زندگی, توانمندیهای روانشناسی مثبت, دانشآموز,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف: روان شناسی مثبتگرا یکی از جدیدترین شاخههای روان شناسی است. این زمینه ی خاص از روان شناسی بر موفقیت انسان تمرکز دارد و به دنبال کمک به افراد برای شادکامی است. روانشناسی مثبت گرا علمی است که به جای توجه به ناتوانیها و ضعفهای بشری، روی تواناییهایی از قبیل شاد زیستن، لذت بردن، قدرت حل مسأله و خوشبینی متمرکز است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت بر امید به زندگی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان نجف آباد بود.
روش: طرح پژوهش حاضر، پیشآزمون/ پسآزمون با گروه کنترل بود. پس از ارزیابی نمرات امید به زندگی در نمونۀ اولیه، 53 نفر از افرادی که در امید به زندگی نمرات پایینی داشتند مشخص و سپس از بین آنها به صورت تصادفی ساده 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته (جلسه) در جلسات آموزش گروهی توانمندیهای روانشناسی مثبت شرکت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت باعث افزایش معنادار امید به زندگی در دانشآموزان میشود. همچنین آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت توانست سبب افزایش نمرات در بُعد تفکر راهبردی در نوجونان دختر شود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching Capabilities in positive psychology on life expectancy among daughter Secondary school students in Najafabad city. Design of present study was pre-test, post-test with control group. After of assessing the scores, 40 people with down scores life expectancy were randomly assigned to both experimental and control groups. For examinations Group for 8 weeks (session) and per week for 2 hours, the Capabilities in positive psychology were held in a group. After completing the training sessions, both groups responded to the questionnaires and the findings were analyzed using SPSS software. The results showed that effective of teaching Capabilities in positive psychology on the significant increase of life expectancy at secondary school students. The results showed that of teaching capabilities in positive psychology increased in the level of strategic thinking of the dimensions of life expectancy. According to impact of positive psychology traning on increasing life expectancy, it is suggested that these concepts be further considered in the research and desine of educational programs.
_||_