تحلیل اقتصادی بازاریابی داخلی خرمای کبکاب در شهرستان کازرون
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
محمد استخر
1
(مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.)
عبدالکریم اسماعیلی
2
(دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز .)
کلید واژه: خرما, حاشیه بازاریابی, کارآیی بازاریابی, کازرون,
چکیده مقاله :
هدف کلی این مطالعه، شناسایی و ارایه ی راه حل در خصوص مشکلات و تنگناهای بازاریابی داخلی خرمای کبکاب در شهرستان کازرون در استان فارس میباشد. داده های مورد نیاز از راه پژوهش پیمایشی، تکمیل پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری گرد آوری شد. جهت انتخاب نمونه ی مناسب، از روش نمونهگیری تصادفی طبقه بندی شده (SRS) استفاده شد. بر اساس محاسبات صورت گرفته، داده های مورد نیاز از تولیدکنندگان و عوامل بازاریابی در شهرستان کازرون از یک نمونه ی 40 نفری از تولیدکنندگان، 28 عمده فروش و خرده فروش برای این محصول گرد آوری شد. برای بررسی وضعیت بازاریابی رقم کبکاب از معیارهای حاشیه ی بازاریابی، کارآیی بازاریابی، توابع حاشیه ی بازاریابی و ضریب هزینه ی بازاریابی استفاده شد. ناکارآیی کل بازاریابی و ضریب هزینه ی بازاریابی در مسیری که عوامل بازاریابی بیش تری دخالت داشتند، بالاتر بدست آمد؛ به بیان دیگر، کارآیی بازاریابی در این مسیر پایین تر از سایر مسیرها محاسبه شد. توابع حاشیه ی بازاریابی، وجود رابطه ای مثبت و معنادار را بین قیمت خرده فروشی، هزینه های بازاریابی و ارزش کالای فروخته شده با حاشیه ی بازاریابی نشان می دهد. در نهایت، بمنظور بهبود وضعیت بازاریابی محصول خرما، اعطای تسهیلات اعتباری به شرکت های تعاونی روستایی و بخش خصوصی در جهت گسترش کارگاهها و امکانات بسته بندی توصیه شد.
ith respect to importance of kabkab dates marketing, the objective of this research was to study dates domestic marketing and problems in kazeroon region. The data were collected using Stratified Random Sampling Method (SRS) from a sample of 40 producers, 28 wholesalers and retailers through filling up questionnaires. Marketing margins, marketing efficiency, marketing margin functions were determined. Findings of the study showed that marketing inefficiency and marketing cost coefficient were higher in the channel that more agents were involved. Estimating marketing margin functions of Kabkab dates showed significant effects of retail price, marketing cost and value of soled product on the marketing margin. Finally, some recommendations such as extending credit to rural cooperatives and private sector were made to improve dates marketing in the region.