نقد وتحلیل کتاب فارسی (ادبیات) پایه هفتم با رویکرد اخلاق مداری و تعلیم و تربیت دانش آموزان در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
علی کشوری
1
,
محمد شاه بدیع زاده
2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد مشهد
2 - دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
کلید واژه: ادبیات فارسی. اخلاق مداری. کتب فارسی دورۀ اول متوسطه. متون تعلیمی. نقد و تحلیل.,
چکیده مقاله :
ادبیّات فارسی با گنجینۀ بزرگی که از اشعار و متون منثور در دل خود جای داده است میتواند نقش بسیار مؤثری در تعلیم و تربیت دانشآموزان ایفا کند. دانشآموزان با خواندن اشعار شاعران و متون منثور اخلاقی و تربیتی به دلیل شیرینی و لطافت بیان این آثار، بسیار با آن مأنوس میشوند و درسها و پیامهای اخلاقی که در قالب شعر و نثر فرا میگیرند در حافظۀ آنان نقش میبندد؛ و موجب میشود تا در زندگی کنونی و نیز در آینده از آن بهرهمند گردند. بدون شک تألیف درست و جامع کتاب ادبیّات میتواند نقش بسزایی در تعلیم و تربیت دانشآموزان ایفا نماید. مقاله پیش رو که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی برمبنای مطالعات کتابخانهای و روش سندکاوی صورت گرفته است در پی آن است تا با مروری اجمالی به پیشینۀ تعلیم و تربیت در متون ادبیات تعلیمی کهن زبان فارسی، به نقد و واکاوی این مضامین در کتاب فارسی دورۀ اول متوسطه پایۀ هفتم بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در کتاب فارسی هفتم جای اشعار شاعران و متون منثور نویسندگان بسیاری در آن خالی است و کمبود اشعار شاعران مختلف در آن احساس میشود. نکتۀ دیگر این است که در فصل نامها و یادها بهتر بود بهجای پرداختن به زندگی اشخاص سیاسی و اجتماعی به معرفی شاعران و نویسندگان سرشناس ادب پارسی پرداخته میشد تا دانشآموزان با آنها بیشتر آشنا گردند.
ادبیّات فارسی با گنجینۀ بزرگی که از اشعار و متون منثور در دل خود جای داده است میتواند نقش بسیار مؤثری در تعلیم و تربیت دانشآموزان ایفا کند. دانشآموزان با خواندن اشعار شاعران و متون منثور اخلاقی و تربیتی به دلیل شیرینی و لطافت بیان این آثار، بسیار با آن مأنوس میشوند و درسها و پیامهای اخلاقی که در قالب شعر و نثر فرا میگیرند در حافظۀ آنان نقش میبندد؛ و موجب میشود تا در زندگی کنونی و نیز در آینده از آن بهرهمند گردند. بدون شک تألیف درست و جامع کتاب ادبیّات میتواند نقش بسزایی در تعلیم و تربیت دانشآموزان ایفا نماید. مقاله پیش رو که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی برمبنای مطالعات کتابخانهای و روش سندکاوی صورت گرفته است در پی آن است تا با مروری اجمالی به پیشینۀ تعلیم و تربیت در متون ادبیات تعلیمی کهن زبان فارسی، به نقد و واکاوی این مضامین در کتاب فارسی دورۀ اول متوسطه پایۀ هفتم بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در کتاب فارسی هفتم جای اشعار شاعران و متون منثور نویسندگان بسیاری در آن خالی است و کمبود اشعار شاعران مختلف در آن احساس میشود. نکتۀ دیگر این است که در فصل نامها و یادها بهتر بود بهجای پرداختن به زندگی اشخاص سیاسی و اجتماعی به معرفی شاعران و نویسندگان سرشناس ادب پارسی پرداخته میشد تا دانشآموزان با آنها بیشتر آشنا گردند.
