نظام پیشنهادها برای مدیریت مدارس: ارائه مدل پارادایمی بر اساس گراندد تئوری
منصور رحیم پور
1
(
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
)
مهدی باقری
2
(
دانشیار، گروه مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
)
کلثوم نامی
3
(
دانشکده علوم انسانی،مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
)
پیام پاسلاری
4
(
استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
)
کلید واژه: نظام پیشنهادها, مدیریت مدارس, گرندد تئوری, مدل پارادایمی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: نظام پیشنهادها روشی برای بهرهگیری از توانایی فکری، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و ارائه ایدههای بکر توسط نیروی انسانی بوده که منجر به بهبود و بهرهوری، اثربخشی و کارآیی سازمان میشود. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل پارادایمی نظام پیشنهادها برای مدیریت مدارس است.
روش پژوهش: این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف، پارادایمی تفسیری و رویکردی کیفی دارد. روش انجام آن از نوع گراندد تئوری است و جامعه مورد پژوهش خبرگان و صاحبنظران در حوزه مدیریت آموزشوپرورش هستند. نمونهگیری از نوع کیفی هدفمند و فنون گزینش مبتنی بر معیار و گلوله برفی انجام شد. تعداد مشارکتکنندگان 20 نفر و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیودا استفاده شد.
یافته ها: در این پژوهش 6 مقوله، 22 مفهوم و 60 کد جهت توسعه نظام پیشنهادها در مدیریت مدارس شناسایی شد که در قالب الگوی پارادایمی قرار گرفت.
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده نشان داد برای دستیابی به رفاه عمومی و سازندگی، پذیرش اندیشههای ذهنی سرمایههای انسانی و آگاهی مدیران از توانمندی کارکنان (عوامل علی) باید اجزای نظام پیشنهادها، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی و عوامل انسانی (پدیده محوری) از طریق همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف آموزش و پرورش، اشاعه فرهنگ مشارکت و همکاری جمعی، بهبود روابط کاری کارکنان و مدیران مدارش، بهبود عملکرد مدیریتی (راهبردها) در آموزشوپرورش موردتوجه قرار بگیرد. زیرساختهای بهکارگیری نظام پیشنهادها، بودجه و منابع مالی، بهرهگیری از سرمایههای فکری بالقوه، سیاستهای سازمان (عوامل زمینهای) در کنار خلاقیت و رفتار نوآورانه مدیران، پارادایمهای نوین مدیریت مبتنی بر الگوهای اصلاحی، تعلق سازمانی کارکنان (عوامل مداخلهگر) نظام پیشنهادها را تحت تأثیر قرار میدهند و سبب پیامدهایی مانند افزایش کار آیی سیستم، مشارکت کارکنان، رضایت همگانی و ارتقاء عدالت اجتماعی میشوند.
کلیدواژهها: نظام پیشنهادها، مدیریت مدارس، گرندد تئوری، مدل پارادایمی
چکیده انگلیسی :
Abstract
Introduction and purpose: The suggestion system is an approach to use the intellectual ability, critical thinking, creative thinking and presentation of fresh ideas by human resources, which leads to the improvement and productivity, effectiveness and efficiency of the organization. The purpose of this research is to present a paradigm model of the suggestions system for school management.
Methodology: Considering the nature of the topic and goals, this research has an interpretive paradigm and a qualitative approach. The method of research is Grounded Theory and the the participants are experts in the field of education management. Sampling method purposeful qualitative sampling and selection techniques based on criteria and snowball were performed. The number of participants was 20 and the research tool was semi-structured interview. MAX QDA software was used for data analysis.
Findings: In this research, 6 categories, 22 concepts and 60 codes for Suggestions system for school management were identified, which were placed in the form of a paradigm model.
Conclusion: The obtained results showed that in order to achieve general well-being and creativity, acceptance of the mental thoughts of human resources and managers' awareness of employees' capabilities (causal factors), the components of the suggestions system, organizational factors, managerial factors and human factors (Axial Phenomenon) should be focus through aligning the goals of employees with the goals of the organization, spreading the culture of participation and collective cooperation, improving the working relationships of employees and managers, improving managerial performance (strategies) in education. The infrastructures for using the suggestions system, budget and financial resources, using potential intellectual capital, organization policies (background factors) along with the creativity and innovative behavior of managers, new management paradigms based on reform patterns, Organizational affiliation of employees (intervening factors) affect the suggestions system and cause consequences such as increasing the efficiency of the system, employee participation, public satisfaction and promoting social justice. Keywords: suggestions system, school management, ground theory, paradigm model.
منابع فارسی اژدری، زمان؛ جمشیدیان، عبدالرسول؛ سیادت، سید علی و جلالی نژاد، راضیه (1393)، رابطه بین حمایت سازمانی و آمادگی استقرار نظام پیشنهادها در بین کارکنان، مجله علوم شناختی و رفتاری، (1)4، 13-24.
اسدي، صمد؛ اسدي، محسن؛ حبیب اله زاده، حسین.(1395). نظام پیشنهادها ابزار مدیریت مشارکتی در تحول اداري سازمانها، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی نظام پیشنهادها در شبکه بانکی. 1-31.
حسنپور، اكبر؛ اسكندري، محمود.(1391). بررسي موانع اجراي نظام پيشنهادها در سازمانهای دولتي ازنظر كاركنان، مجله مدیریت توسعه و تحول، 6 (91)، 38-31.
حشمتی، محمد رسول؛ خوراکیان، علیرضا و مهارتی، یعقوب (1393)، بهبود مدیریت مشارکتی در دانشگاه از طریق نظام پیشنهادها و عدالت محوري با در نظر گرفتن جایگاه مدیریت مشارکتی و عدالت در آموزههای اسلامی، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، (1)3، 72-94.
خوراكيان، عليرضا؛ يعقوب، مهارتي و حشمتي، محمد رسول (1395)، تأثیر عدالت سازماني بر انگيزه براي ارائه پيشنهاد: مطالعه نقش ميانجي ارزش نظام پيشنهادها. چشمانداز مديريت دولتي، (26)2، از 127-150.
رسول پوررضا، (1390). مروری بر چالش های مدیریت مشارکتی با تاکید بر نظام پیشنهادها در سازمانهای آموزشی ایران، فصلنامه تعلیم و تربیت،27 (2)، 131-159.
رضایی منش، بهروز و آهنگران، جعفر. (1393). عوامل کلیدی موفقیت و طراحی الگوی آمادگی سنجی استقرار نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی ایران (سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی). مطالعات مدیریت صنعتی، 11(31), 150-127.
رمضانی، جلال (1384). مدیریت مشارکتی با تأکید بر نظام پیشنهادها. تهران، پیام مؤلف.
غلام نژاد، حسن؛ برادري، محسن و خاکسار پور، روحالامین (1397)، ارائه مدل فرآیند تعاملی نظام پیشنهادها و پژوهش و فنآوری با حفظ رویکرد مدیریت دانش در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، دهمین همایش و چهارمین جشنواره ملی.
کامرانی، محسن، صدرایی، نسیم و بیات، محمدمراد. (1392). بررسی موانع نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقه ای تهران، با هدف پویایی و کار آیی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها. همایش نظام پیشنهادها (پنجمین جشنواره ملی).
محمدی، حامد، رجبی، عارف. (1399). آسیبشناسی نظام پیشنهادها با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت،10 (1)، 65-84.
محمودی، احمد، نیک بین، برانوش، خانجانی، علیرضا و قربانی، محمدحسین. (1401). نقش نظام پیشنهادها در میزان شفافیت و بالندگی سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، doi: 10.22034/ssys.2022.643.
مهدی افخمی اردکانی، ابراهیم رجب پور، مجید علی محمدی اردکانی، (1400). نظام پیشنهادها و برون رفت از سکوت سازمانی، نشریه مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی،12 (47)، 170-191.
مهدی پور، مسعود، عبدی، زهره و کاظم زاده، سیدحسین. (1391). نقش نظام پیشنهادها در بهبود وضعیت سازمان. همایش نظام پیشنهادها (چهارمین جشنواره ملی). SID. https://sid.ir/paper/820949/fa
میرحیدری، اشرف (1395). رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران، فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (2)3، 102-140.
ناصريان، سيدمرتضي و فرشيدنژاد، محمدرضا. (1380). «اجراي نظام پيشنهادها در ادارات دولتي»، تدبير، 119، 48-42.
هداوند، مجتبی؛ مهدیزاده، غلامرضا و روئین تن، علی (1391).«اثر نظام پیشنهادها بر رفتارهاي شهروندي سازمانی، مجموعه مقالات دهمین همایش و چهارمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها»، تهران، ص 90.
منابع انگلیسی: Castañer, X. & Oliveira, N. (2020). Collaboration, coordination, and cooperation among organizations: Establishing the distinctive meanings of these terms through a systematic literature review. Journal of Management, 46(6), 965-1001
. Cernat, V., & Moldovan, L. (2018). Emotional problems and academic performance of students in manufacturing. Procedia Manufacturing, 22, 833-839
Frese, M., Teng, E., & Wijnen, C. J. (1999). Helping to improve suggestion systems: Predictors of making suggestions in companies. Journal of Organizational Behavior, 20(7), 1139-1155
Gołaś, H., Mazur, A., Gruszka, J., & Szafer, P. (2016, August). Application of the suggestion system in the improvement of the production process and product quality control. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 145, No. 6, p. 062005). IOP Publishing
. Lasrado, F. Arif, M. Rizvi, A., & Urdzik, C. (2016). Critical success factors for employee suggestion schemes: a literature review. International Journal of Organizational Analysis, 24(2), 315-339
. Lasrado, F., Gomiseck, B., & Uzbeck, C. (2017). Effectiveness of employee suggestion schemes–from critical success factors to outcomes. International Journal of Quality and Service Sciences, 9(1), 120-136
. Lincoln, YS. & Guba, EG. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Mehrajunnisa, M., & Jabeen, F. (2020). Antecedents to employee suggestion schemes: the study of UAE. The TQM Journal
. Moica, S., Harea, C. V., & Marian, L. (2018, December). Effects of suggestion system on continuous improvement: a case study. In 2018 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM) (pp. 592-596). IEEE
. Nakuloadi, H., Riani, A. L., & Wening, N. (2024). An Ethnographic View of Kaizen Culture in the Concept of Human Capital at the Top-Middle Management Level. South Asian Journal of Social Studies and Economics, 21(1), 95-104
. Nouri, M., & Ahanchi, M. (2012). Identifying the management barriers for establishing suggestions system: A case study of educational system. Management Science Letters, 2(7), 2281-2286
. Pakdel, A., Wahab, S. R. A., & Lotfi, M. (2014). Differences between traditional systems and modern suggestion system. American Journal of Economics and Business Management, 2(2), 64-69
. Strauss, A., & Corbin J. (1998). Basics of qualitative research. Newbury Park, CT: Sage
. Timas, A. R., & Shahi, S. (2013). The study of effective factors on the success of suggestion system from the viewpoint of Ahvaz’s Department of Education Experts. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(4), 677-682
.