تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر میزان گرایش اعضای باشگاه پژوهشگران جوان به انجام فعالیتهای پژوهشی در سال 1388
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - عضو هیات علمی
کلید واژه: واژههای کلیدی: باشگاه پژوهشگران جوان, فعالیتهای پژوهشی,
چکیده مقاله :
چکیده: پژوهش حاضر با عنوان تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر میزان گرایش اعضای باشگاه پژوهشگران جوان به انجام فعالیتهای پژوهشی در سال 1388 است. هدف این پژوهش شناخت عوامل تأثیرگذار بر این موضوع و دستیابی به یک الگوی نظری تحلیلی است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه مورد مطالعه 235 نفر از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای منطقه 12 هستند که بهصورت تمام شماری انتخاب شدهاند. در این مقاله بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار spss و Lisrel استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود یک الگوی خطی و مستقیم رابطه آماری بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته حکایت دارد. بهعبارت دیگر رابطه معنیداری بین عوامل فرهنگی (ارزش و منزلت محقق، نوع فعالیت اعضای باشگاه، مکان فعالیت اعضای باشگاه، امکانات تحقیقاتی دانشگاه، تصویب به موقع فعالیتهای پژوهشی) و عوامل اجتماعی (تحصیلات و درآمد اعضای باشگاه، پایگاه اجتماعی والدین اعضای باشگاه، مدیریت پژوهشی باشگاه با میزان گرایش اعضای باشگاه) به انجام فعالیتهای پژوهشی (تألیف مقاله پژوهشی، ترجمه یا تألیف کتاب، شرکت در همایشهای علمی، اجرای طرحهای پژوهشی، مطالعه آزاد علمی، همکاری در اجرای طرح) وجود دارد.
Abstract The purpose of the present study was to identify the socio-cultural factors affecting the orientation of the Young Researchers’ Club (YRC) members toward conducting research and to present a theoretical pattern for it. The sample was all the YRC members of the Islamic Azad University Branches in district 12. SPSS and LISREL softwares were applied to analyze the collected data form a questionnaire. The findings of the study suggest the formation of a linear pattern between dependent and independent variables. In other words, there is a significant relationship between cultural factors (i.e. status of the researcher, type of the YRC members’ activities, the physical place of these activities, universities’ research facilities, and the timely acceptance of the research projects) and social factors (i.e. education and income level of the club members, social status of the members’ families, and research management of the club) with the members’ orientation toward conducting research activities (i.e. writing research papers, authoring or translating books, participating in conferences, doing research projects, studying extracurricular books, and assistance in conducting research).
منابع فارسی
منابع انگلیسی