شناسایی و تبیین مؤلفههای جهانیشدن با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیابراهیم شیخ بهائی 1 , جهانبخش رحمانی 2 , زهره سعادتمند 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: سند تحول, آموزشوپرورش, جهانیشدن, تربیت شهروند جهانی,
چکیده مقاله :
موضوع جهانیشدن یکی از واقعیتهای موجود زندگی بشری است که فراتر از مرزهای جغرافیایی عمل نموده و تمام محورهای زندگی ازجمله آموزشوپرورش را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. از طرفی سند تحول بنیادین بهعنوان راهنمای نظام آموزشوپرورش مطرح است که بررسی جهانیشدن و شیوههای سند تحول بنیادین برای استفاده مؤثر از جهانیشدن ضروری است؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مؤلفههای جهانیشدن با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. روش پژوهش حاضر کیفی – اکتشافی با تحلیل مضمون و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اسناد، رسمی و مکتوب و قوانین مرتبط به آموزشوپرورش در راستای جهانیسازی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی و همچنین سایر کتابها، پایاننامهها و مقالات مرتبط با عنوان تحقیق در راستای پاسخگویی به سؤالات و دستیابی به اهداف پژوهش موردنظر بود. حجم نمونه از راهکارهای موجود در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که در جلسات از تاریخ 12/11/89 تا 5/7/1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، با روش نمونهگیری قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری که در صورت تکراری بودن مفاهیم از ادامه روند مضامین تکراری صرفنظر گردید، انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون با کدگذاری استفاده شد. یافتهها نشان داد 56 مفهوم و 5 مضمون اصلی شامل 1- ترمیم ساختاری (تحول و استانداردسازی)، 2- دانش کاربردی (فنی و تئوری)، 3- توسعه محوری (تحول راهبردی و توانمندسازی)، 4- مشارکت محوری (مدرسه محوری و تسهیل اجتماعمحوری) و 5- تربیت شهروند جهانی (شهروند الکترونیک و اخلاق محور) برای جهانیشدن وجود دارد.
The issue of globalization is one of the existing realities of human life, which has acted beyond geographical boundaries and has affected all aspects of life, including education. On the other hand, the document of fundamental transformation is proposed as a guide for the education system, and it is necessary to examine globalization and the methods of the document of fundamental transformation for the effective use of globalization; Therefore, the main goal of the current research was to identify and explain the components of globalization with an emphasis on the document of the fundamental transformation of education. The current research method was qualitative-exploratory with thematic analysis and applied in terms of purpose. The statistical population of the research includes all official and written documents and laws related to education in the direction of globalization in the formal public education system of the Islamic Republic, as well as other books, theses and articles related to the title of research in order to answer questions and achieve It was intended for the purposes of the research. The sample size of the solutions in the Fundamental Transformation of Education document which was approved in the meetings from 11/12/89 to 7/5/1390 in the Supreme Council of the Cultural Revolution, with the method of judgmental sampling until theoretical saturation is reached, which in case of repetitive concepts The continuation of the process of repetitive themes was omitted and selected. Thematic analysis method with coding was also used to analyze the data. The findings showed 56 concepts and 5 main themes including 1- structural restoration (transformation and standardization), 2- applied knowledge (technical and theoretical), 3- core development (strategic transformation and empowerment), 4- core participation (core school and facilitation) community-oriented) and 5- global citizen training (e-citizen and ethics-oriented) exists for globalization.
_||_