رابطه بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با عملکرد کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفاطمه رشید چهره برق 1 , محبوبه عبداللهی 2
1 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: سکوت سازمانی خاموش, سکوت سازمانی مطیعانه, سکوت سازمانی دوستانه, فراموشی سازمانی هدفمند, فراموشی سازمانی تصادفی, عملکرد کاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطۀ بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با عملکرد کاری کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 670 نفر از کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 244 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی_همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد عملکرد کاری هرسی و بلانچارد (1998)، سکوت سازمانی واکولا و بورادوس (2005) و پرسشنامۀ فراموشی سازمانی مشبکی و همکاران (1391) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. با استفاده از آزمون رگرسیون نشان داده شد که بین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی با عملکرد کاری کارکنان، رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین سکوت سازمانی و فراموشی سازمانی تقریباً 46 درصد از تغییرات در میزان عملکرد کارکنان را پوشش میدهند. با افزایش سکوت سازمانی خاموش، سکوت سازمانی مطیعانه و سکوت سازمانی دوستانه عملکرد کاری کارکنان کاهش و با افزایش فراموشی هدفمند و فراموشی تصادفی، عملکرد کاری کارکنان کاهش مییابد.
This study aims to identify the relationship between organizational silence- organizational forgetting and employees’ performance. The statistical population includes 670 employees in Science and Technology Ministry, 244 people were selected by stratified random sampling using Morgan Table. In order to collect data, standard performance questionnaire of Carry Hersey and Blanchard(1998), organizational silence by Vakula and Broadus (2005), and the questionnaire of organizational forgetting by Moshabbaki and et. al (2011) were used and their reliability and validity were confirmed. The collected data was analyzed through SPSSS software and inferential descriptive statistics. Using Regression Test, it was proved that there is a positive and significant relationship between organizational silence and organizational forgetting and employees’ performance; organizational silence and organizational forgetting cover approximately 46% of variations in employees’ performance rate. Performance decreases by the rise of quiet organizational silence, acquiescent organizational silence, and pro-social organizational silence. Also, performance decreases by the rise of intentional or accidental forgetting.
_||_