طراحی الگوی تداوم در کسب و کارهای ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشرفیعه نعمت پور 1 , سید محمد حسین رضوی 2 , فرشاد امامی 3 , سعید امیر نژاد 4
1 - مدیریت ورزشی،واحد آیت الله آملی،دانشگاه آزاد اسلامی،آمل،ایران
2 - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
4 - استاد یار دانشگاه هنر، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی پارادایمی, توسعه, تداوم کسب و کار ورزشی, صنعت ورزش.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی مدیریت بازاریابی ورزشی، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای ورزشی با نمونهگیری به روش نظری بود که پس از مصاحبه نوزدهم اشباع نظری حاصل گشت مقولههای پدیدهی محوری، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها با نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA) تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پیاسکات 96/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 45 مقوله و 267 کد مفهومی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علّی (14 مقوله و 65 گویه)، مقوله اصلی و محوری استمرار کسب و کارهای ورزشی (3 مقوله و 10 گویه)، راهبردها (4 مقوله و 38 گویه) ، شرایط زمینهای (7 مقوله و 39 گویه)، شرایط مداخلهگر (12 مقوله و 84 گویه)، و پیامدها (5 مقوله و 31 گویه) به دست آمد. پیشایندها و برآیندهایی توسعهی الگوی استمرار در کسب و کار ورزشی میتواند مفید و کاربردی باشند. استمرار در کسب وکارهای ورزشی در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفه ای است.
Today's world is very dynamic and highly variable, the art and science of business continuity must be in harmony with it. The purpose of this study is to design and explain the paradigm model of continuous development in sports businesses. The research method is strategic in terms of sequential and exploratory quality with an applied-developmental goal. The nineteenth theoretical saturation was obtained. The categories of central phenomena, causal conditions, contexts, intervenors, strategies and consequences were analyzed with qualitative analysis software (MAXQDA). The research instrument was researcher-made coding sheets whose validity was confirmed by the members of Delphi group and its reliability was calculated by Piecaste criterion of 0.96. Qualitative results in the form of 45 categories and 267 concept codes in the heart of the 6 dimensions of the paradigm model as causal causes (14 categories and 65 items), the main and central category of sports business continuity (3 categories and 10 items), strategies (4 categories) And (38 items), contextual conditions (7 categories and 39 items), intervening conditions (12 items and 84 items), and consequences (5 items and 31 items) were obtained. Prerequisites and Outcomes The development of a continuity model in the sports business can be useful and practical. Continuation in sports businesses in the country requires structural, strategic, managerial and professional reforms.